• jos79

Naken framför fotograf

Hej.

Jag har funderat på att låta en proffisionell fotograf ta kort på mig som minne.
    Har tidigare mest tagit "spegelbilder" och sen har gubben tagit ganska många.
    Vi är inga fotografer någon av oss så resultaten blir sådär.
    Vågar man gå till en fotostudio och be dem ta bilder när man är naken?
    Någon som har koll på vad en bildserie på säg 30 bilder kostar?

Tacksam för svar!       

• Svar på tråden Naken framför fotograf
  • Fenina

Priser kan ju variera väldigt mycket - det beror ju dels på hur lång tid din plåtning tar, dels på hur stora bilderna ska vara med mera!
    Klart man vågar göra det - men man ska nog tänka på att höra efter i förväg om det är okej. Alla fotografer vill det inte, och är det "okej" kanske de vill organisera upp det så att någon annan är närvarande på samma gång. 

• whitetrach86

du kan ju börja med att kolla upp olika fotografer.. vissa kan/vill ta naken bilder andra inte, vad det kostar är ju omöjligt att säga.. kan ju vara allt från 100kr kortet till 1000kr!

• jos79

Tack. Får väl helt enkelt ta mod till mig att fråga då.
    Känns nog lite konstigt att stå där men samtidigt vill vi gärna ha korten. 

• Lenora

Klart att du vågar om det är det du vill. 

Men titta runt för att hitta rätt fotograf med bra rekommendationer, titta på deras portfölj och se till att de är seriösa.

Jag skulle räkna med några tusen om det var en bildserie som jag verkligen ville ha kvar som minne för resten av livet. 

• Alvi

Googla på budoir, secret box, morgongåva! Såna bilder vill jag ta!

• Trialanderror

Jag fotar själv just sådana bilder som du vill ta och mitt råd är.

*Träffa fotografen först innan fotograferingen känns det konstig hoppa av.
    *Kolla hans finstilta, hur äger han bilderna? får han använda dom som han vill? Finns det möjlighet att skriva kontrakt så att du äger bilderna?
    *Kolla om han med någon assistent (helst kvinnlig) om inte ta med en vännina.
    *Under och innan själva fotograferingen kolla att han känns seriös och inte en fluktis... jag har pratat med flertalet modeller som råkat ut fotografer som stirrar ut dom när dom är nakna.

Ska man fotas naken så gäller det att lita på fotografen.
    Därför fotar jag enbart folk som verkligen är säkra och vet vad och hur "mycket" som får synas på bilderna.

Har du fler funderingar är det bara att fråga.

• Trialanderror

Ja och en sak till... Kolla om det ingår retuschering och bildbehandling i priset eller får ni bara rå fotona.

Samt när ni har valt ut bilderna ni vill ha, raderar han de övriga bilderna då?

• Scream2
    Trialanderror skrev 2012-01-19 16:22:52 följande:
    *Kolla om han med någon assistent (helst kvinnlig) om inte ta med en vännina.
    *Under och innan själva fotograferingen kolla att han känns seriös och inte en fluktis... jag har pratat med flertalet modeller som råkat ut fotografer som stirrar ut dom när dom är nakna.
    Va kul det låter... Finns det inga kvinnliga fotografer menar du?
  • Trialanderror

Jodå klart det finns det. Det finns många, dock är det fler manliga.

Kul och kul... Jag bara säger att man måste vara vaksam. Det finns allt för många oseriösa i det här yrket.
    Så visst tyck att jag låter tråkig och jobbig men men.

• Scream2
    Trialanderror skrev 2012-01-19 22:26:49 följande:
    Jodå klart det finns det. Det finns många, dock är det fler manliga.

Kul och kul... Jag bara säger att man måste vara vaksam. Det finns allt för många oseriösa i det här yrket.
    Så visst tyck att jag låter tråkig och jobbig men men.
    Det var lite kul att du vinklade ditt inlägg som det ENBART fanns manliga fotografer. Det var det som lät lite kul...har du nån statistik på att de flesta porträttfotografer är manliga?
Svar på tråden Naken framför fotograf