• druttann

Recept, Diklofenak... Varför?

Har en sak jag inte blir riktigt klok på...

För några veckor sen när jag var på återbesök hos gyn, berättade jag att vi ville försöka få en bebis, min man o jag... Läkaren önskade lycka till och skrev ut Diklofenak som smärtstillande till när/om mensen kommer...
    När jag nu är inne på fass.se och läser om diklofenak så står det att;
    Intag av Diklofenak skall undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination.

Är det alltså okej att ta diklofenak under mensen, för då kan inte någon bebis bli till ändå, eller? Jag vill inte inta några tabletter som jag vet kan påverka att jag inte blir gravid! Funderar på också hur lång tid den verkar, hur lång tid är det innan det försvinner ur kroppen?

Är det någon som vet? Finns det något alternativ till smärtstillande som ej är skadligt för ev. graviditet? Hur gör ni när ni har "mensvärk"?

har inte haft någon mens på flera år (pga av att jag behandlats för endon o käkat provera de senaste åren) men tänkte att det kan ju vara bra o ha hemma lite medicin om det ska bli lika jobbigt som förut... Det är ju inte direkt att man skuttade runt när man hade menssmärtor, inte jag iaf!

Ursäkta, detta blev långt och något förvirrat kanske?! Hare bra!

Tack o Hej!

• Svar på tråden Recept, Diklofenak... Varför?
  • majssan

det är svårt att hitta någon värktablett som inte påvärkar fostret, förutom alvedon. Men alvedon fungerar ju inte så bra om man har kraftiga smärtor.

Jag tycker dock inte att du skall oroa dig, eftersom läkaren är medveten om att du vill bli gravid, så har han det i tankarna när han skriver ut receptet och som sakt när du får menssmärtor så är du ju inte gravid. Och det stod ju även i FASS att edast i samråd med läkare och det är det ju...

Jag vet inte exakt hur lång halveringstiden på Diklofenak är, men läkemedlet lämnar nog kroppen på någon dag skulle jag tro.

Lycka till med babyverkstan!

• Rapunzella

Det finns studier som har visat på att det kan vara svårare att bli gravid om man äter Nsaid-preparat. Dit hör Diklofenak (=Voltaren), men även Ibumetin (t.ex. Ipren). Även Acetylsalicylsyrepreparat (t.ex. Treo) räknas ibland till Nsaidpreparaten.

Vill du vara helt på den säkra sidan så får det nog bli Alvedon i alla fall. Men två Alvedon kan räcka ganska långt om du inte har vansinniga smärtor. I så fall är det nog bättre att kombinera Alvedonet med Dexofen (också på recept).

Lycka till!!

Hampelina (sjuksköterska)

• nykomlingen2

Jag är inte sjuksköterska - men jag skulle också kolla fass precis som dig och sedan inte äta tabletterna. Åtminstone inte utan att dubbelkolla med läkaren som skrev ut receptet - fast den typen av dubbellkontroll leder ofta till att man visar att man är mer påläst än läkaren och det är inte alltid populärt

• Pfaff

Har du provat alternativ behandling..typ zoonterapi??

Jag har haft Naproxen till min migrän men läkaren sa till mig att jag inte fick äta dom under ägglossningen men det var tydligen ok att äta det annars. Jag tar det säkra före det osäkra och slutade med Naproxenen.
    Sen jag började på zoonterapin så har jag inte någon migrän.

• estrell

Diklofenak är samma sak som Voltaren, men en annan tillverkare, därför ett annat namn. Du kan absolut bli gravid då du äter dessa tabl, de tar inte på ngt sätt bort den förmågan, däremot kan de öka blödningsbenägenheten i kroppen, eftersom blodet tunnas ut, det kan öka risken för blodproppar och missfall. Om du tex genomgår en Ivf, (eller ska opereras) behandling eller liknande så ska du undvika Diklofenak/volatren och istället ta Alvedon, eller om du effektivt försöker skaffa barn.

Fick du dessa mot endometrios?? Då ska de ju isåfall även kombineras med Citodon eller Alvedon för att få full effekt....

• MammaHela

Diklofenak gör ingen skada på ett foster i terapeftiska (elelr hur det stavas) doser. Alltså om man tar nån då och då. Det är vid långvarit intag som det KAN skada.

Själv har jag ätit Voltaren (som är exakt samma medicin bara dyrare) under båda ,mina graviditeter ganska regelbundet p.g.a skadad rygg.

• dison

Hej! Bifogar en länk om NSAID och graviditet från läkemedelsverket. Halveringstiden för Diklofenak är 1-2 timmar, d.v.s. medicinen går snabbt ur kroppen. Du har fått utskrivet Diklofenak för menssmärtor, ägglossning sker ju oftast många dagar efter avslutad mens. Känner du dig ändå osäker kan du prata med någon apotekare eller farmaceut på apoteket, det är de som är de riktiga experterna på läkemedel. Hälsningar från en sjuksköterska.

www.mpa.se/observanda/obs04/040616_prostaglandin.shtml

• Bohuslän

Ser att du fått måna goda råd men vill bara sticka in med att jag fick byta smärtstillande (har diskbråck) från Diklofenak till Dexofen när min ortoped fick reda på att jag skulle göra IVF.

• JsN
    Samma gyn som gjort vår infertilitetsutredning skrev ut naproxen till mig för mensvärk. Att ta NSAID i samband med mensen ska inte vara något problem, men det ska inte tas resten av cykeln.
  • druttann

Tack för all respons!

Va skönt det är att ha någon (några) att fråga! det är ju guld! Har varit på apoteket och hämtat ut Diklofenaken idag, utifall att jag får mensvärk någon gång (hoppas jag ska slippa förstås...) Har nämligen drömt om att jag får jobbiga kramper och svimmar, så nu när jag har tabletter hemma borde jag kunna sova gott utan såna drömmar...

Receptarien på apoteket bekräftade det jag trodde, att om man får sin mens kan detta inte skada något litet i magen, eftersom det då inte finns något litet! ;o)

Återigen; Tack alla ni som svarat och kommit med tips och råd!

Kram "Duffann"

Svar på tråden Recept, Diklofenak... Varför?