Recept, Diklofenak... Varför?
Har en sak jag inte blir riktigt klok på...
För några veckor sen när jag var på återbesök hos gyn, berättade jag att vi ville försöka få en bebis, min man o jag... Läkaren önskade lycka till och skrev ut Diklofenak som smärtstillande till när/om mensen kommer...
När jag nu är inne på fass.se och läser om diklofenak så står det att;
Intag av Diklofenak skall undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination.
Är det alltså okej att ta diklofenak under mensen, för då kan inte någon bebis bli till ändå, eller? Jag vill inte inta några tabletter som jag vet kan påverka att jag inte blir gravid! Funderar på också hur lång tid den verkar, hur lång tid är det innan det försvinner ur kroppen?
Är det någon som vet? Finns det något alternativ till smärtstillande som ej är skadligt för ev. graviditet? Hur gör ni när ni har "mensvärk"?
har inte haft någon mens på flera år (pga av att jag behandlats för endon o käkat provera de senaste åren) men tänkte att det kan ju vara bra o ha hemma lite medicin om det ska bli lika jobbigt som förut... Det är ju inte direkt att man skuttade runt när man hade menssmärtor, inte jag iaf!
Ursäkta, detta blev långt och något förvirrat kanske?! Hare bra!
Tack o Hej!