• Anonym (ovetande)

Hur gör man om man kommer fram till en bilolycka?

Jag skäms lite över att jag inte vet detta, men hur gör man om man kommer fram till en bilolycka? Jag fick inte lära mig nånting om detta när jag tog körkort och nu kom jag att tänka på det, det är ju rätt viktigt att veta!

• Svar på tråden Hur gör man om man kommer fram till en bilolycka?
  • Anonym

Klipper och klistrar från Räddningstjänsten Västra Skaraborg:

Rädda personer som befinner sig i omedelbar fara. Det kan handla om att flytta en person som befinner sig i ett livsfarligt läge eller att använda hjärtstartare och hjärt-lungräddning på en person som fått hjärtstopp.

Larma SOS-Alarm på larmnummret 112. Lyssna på SOS-operatörens frågor och var beredd på att ta instruktioner. Det är alltid två SOS-operatörer som arbetar med en brådskande händelse. En som pratar med uppringaren och en som larmar ut räddningstjänst, ambulans eller polis.

Varna andra som kan drabbas av olyckan. Det kan handla om att ropa ut en varning, starta ett utrymningslarm vid brand eller t.ex. sätta ut varningstriangel vid en trafikolycka.

Släck om det brinner - men ta inga onödiga risker. Använd handbrandsläckare eller vattenslang om sådan finns. Brand i en kastrull kvävs med hjälp av ett lock. Om det brinner eller ryker från en elapparat så börja med att dra ut kontakten. Kan du inte släcka själv så stäng dörren till det utrymme där branden uppstått, varna omgivningen och ring 112.

Möt räddningspersonalen och var beredd på att svara på frågor och visa var hjälpen behövs.

• Pickeli

Det finns väl inget sätt man ska agera på, bara se till ATT man agerar och larmar! Riskbedöm och handla därefter. Är det en stor tankbil med farliga kemikalier som står och brinner bör du köra därifrån och larma. är det en personbil som ligger kvaddad i diket så ringer du 112 samtidigt som du springer till platsen för att se om det finns några skadade som behöver hjälp.

Se till bara att du inte blockerar vägen med din bil.

Så hade jag gjort iaf, vet inte om det är rätt eller fel.

Google it!
  • Pickeli
    Anonym skrev 2012-01-13 09:01:25 följande:
    Klipper och klistrar från Räddningstjänsten Västra Skaraborg:

Rädda personer som befinner sig i omedelbar fara. Det kan handla om att flytta en person som befinner sig i ett livsfarligt läge eller att använda hjärtstartare och hjärt-lungräddning på en person som fått hjärtstopp.

Larma SOS-Alarm på larmnummret 112. Lyssna på SOS-operatörens frågor och var beredd på att ta instruktioner. Det är alltid två SOS-operatörer som arbetar med en brådskande händelse. En som pratar med uppringaren och en som larmar ut räddningstjänst, ambulans eller polis.

Varna andra som kan drabbas av olyckan. Det kan handla om att ropa ut en varning, starta ett utrymningslarm vid brand eller t.ex. sätta ut varningstriangel vid en trafikolycka.

Släck om det brinner - men ta inga onödiga risker. Använd handbrandsläckare eller vattenslang om sådan finns. Brand i en kastrull kvävs med hjälp av ett lock. Om det brinner eller ryker från en elapparat så börja med att dra ut kontakten. Kan du inte släcka själv så stäng dörren till det utrymme där branden uppstått, varna omgivningen och ring 112.

Möt räddningspersonalen och var beredd på att svara på frågor och visa var hjälpen behövs.

Google it!
  • Bembu

Jag vet inte om det finns några allmänna rekommendationer men jag skulle själv agera så här:
    Skulle kolla hur dom inblandade personerna mår.
    Verkar dom ok skulle jag försöka hjälpa till med tex att fixa bärgningsbil.
    Skulle det vara ett värre scenario skulle jag ringa 112 och förklara läget samt säga att jag inte har sjukvårdsutbildning.
    Dom brukar kunna instruera en hur man skall göra, vad man ska kolla samt att dom på så sätt får informationen om vilka dom ska sända ut.
    Skulle ALDRIG bara åka förbi, det skulle inte mitt samvete klara av ;)

• Anonym

Det viktigaste är att man gör något, sa de på kursen jag gick. Skit samma om det inte blir i exakt rätt ordning.

• Anonym

Stanna bilen 
    sätt på varningsblinkers
    spring ut, larma 112
    Se till de som är med i olyckan
    Kolla följande
    andning
    blödning
    chock

Du kan behöva sätta dig i baksätet och hålla upp huvudet , många olycksoffer dör genom kvävning. Så håll upp huvudet om andningen är igång, eller den kan sätta igång.

Sitter de fritt, och inte andas, dra ut, lägg på rygg, sträck hals för fria luftvägar, blås in luft, och "massera hjärtat hårt genom tryck över bröstkorgen., håll igång tills räddningspersonal kommer.

Stoppa blödning med tryck., men skulle de fått föremål i sig...låt det sitta kvar.

För de chockade, tala lugnt, lägg ngt varmande över de, fråga om du ska ringa till ngn.

Men alltid ska du ta hand om de som inte andas först, sen blödning, sen chockade.

Då du ringer 112 kommer de att guida dig igenom hur du ska göra, du blir deras ögon.

• Anonym (Mamma M)

Det allra viktigaste i de flesta fall är att ringa 112 allra först. Låter riskabelt att försöka sig på hjärt - lungräddning innan man larmat 112.
    I de flesta fall finns det ingen omedelbar fara, men det kan ju t ex finnas personer som hamnat mitt i vägbanan och kanske måste flyttas.

Det viktigaste för att kunna rädda personer vid en olycka är ju att de faktiskt överlever.

Som lekman ska man försöka förvissa sig om att de skadade har fria luftvägar (in i munnen och "gräv" om det behövs - du kan ju tvätta dig efteråt).
    Sedan måste ju hjärtat slå annars dör man. Läs på om hjärt-lungräddning! Inte så svårt som det kanske verkar.

Det tredje som är viktigt är att stoppa stora blodflöden, dvs inte småsår utan rinnande - kanske till och med pulserande sår.

Är det kallt ute - försök hitta filtar, jackor el dylikt att värma offren med. Kan vara bra även på sommaren. 

Till sist - glöm inte att stanna kvar och var en medmänniska - håll i handen, trösta, prata lugnande etc...   

• FebruariVals

LABC är ett begrepp inom kategorin första hjälpen. Förkortningen är en minnesregel och talar om i vilken ordning man bör prioritera vid en olycka. Andningsstillestånd bör till exempel prioriteras före blödning eftersom det är mest akut.

LABC står för:

L - livsfarligt läge A - andning B - blödning C - chock eller cirkulationssvikt
    -Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • FebruariVals

Får jag fråga när du tog körkort? Hade ni inte Risketta än då, om du tog det för några år sen?

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • Solaika

Efter att en vän blev påkörd och illa skadad av en passerande bil när hon stannat på en olycksplats så säger jag; ställ din bil ivägen! Hellre skadad bil än skadad person! Ställ varningstriangeln en bra bit innan o slå på varningsljusen o ställ din bil en bit ifrån olyckan men så den ändå skyddar dig om en ouppmärksam bil kommer. Långt mkt hellre materiella skador! I övrigt har du fått bra info.

• sextiotalist

Jag har lärt mig att man skall i den mån man kan spärra av, sedan ringa 112, därefter göra räddningsinsatser, så länge inte man inte riskerar sin eget liv och hälsa.

• Anonym

Vi har alltd en liten första hjälpen väska i vår bil som inehåller lite olika förband och något som kanske låter fånigt men ett par latexhandskar att använda om man nu skulle behöva aggera. Blodsjukdommar kanske man inte bryr sig om i stundens hetta men det räcker med att du har ett pytte sår någonstans så blir du smittad. Så vi har alltid handskar med så slipper vi tveka

• hallandsliv
    FebruariVals skrev 2012-01-13 09:19:38 följande:

LABC är ett begrepp inom kategorin första hjälpen. Förkortningen är en minnesregel och talar om i vilken ordning man bör prioritera vid en olycka. Andningsstillestånd bör till exempel prioriteras före blödning eftersom det är mest akut.

LABC står för:

L - livsfarligt läge A - andning B - blödning C - chock eller cirkulationssvikt

Livsfarligt läge är att man ska se till att man själv inte kommer till skada för att man stannat vid en olycka och att de som varit inblandade inte blir ytterligare skadade.

Ställ bilen ivägen för trafiken med varningsblinkers på, så att din bil får ta smällen istället för du om någon är ouppmärksam som kör förbi. Ställ ut varningstriangel.

Se även till att de inblandade inte irrar omkring på vägbanan, de får gärna sitta kvar i bilen till räddningstjänsten kommer på plats om det inte brinner, vilket det sällan gör. 

Alltså: Förebygg först att ingen ytterligare blir skadad!         
  • Blondina

En fundering jag har............ är helt med på det ni säger, och jag skulle aldrig bara kunna åka förbi en olycka. MEN hur hanterar jag situationen om jag har mina barn i bilen. Risken är ju stor att om jag stannar för att hjälpa, att bakomvarande bilar som inte är uppmärksamma, kör in i min bil. Det är ju inte överallt det finns möjlighet att svänga av.

Hörde någon gång att om man får stopp efter motorvägen, ex soppastopp eller punktering eller liknande, så ska man ta ut resten av familjen och sätta dem en bra bit från vägen. Just av den anledningen om någon annan skulle köra in i den stillastående bilen.

Bara en tanke som dykt upp när jag tänkt på just detta,

• Scream2

Det ALLRA viktigaste om du kommer först till en olycka, det är DIN EGEN SÄKERHET!!!!!
    Tänk ALLTID på dig själv i första hand innan du gör en insats. Ingen vinner på att du också skadas eller dör föra att du skulle spela hjälte! 

Försök på en snabb överblick. Ta upp din telefon och ring 112, sätt på varningsblinkers och ställ dig en bit ifrån olyckan. Annars kan räddningstjänsten få för sig att din bil varit inblandad och bara det kan bli rörigt. Dessutom blir du "inlåst" och det behövs plats runt olycksplatsen för räddningstjänst och ambulans. 

Sen antar jag också att du tänker på om du kan göra nåt för skadade människor. Att gå en kurs i första hjälpen borde det vara LAG på i Sverige. Men har du inte gjort det, så kan en tröstande hand vara av värde, att hålla folk lugna, att tala om att hjälp är på väg.

De flesta som dör i trafikolyckor (i bilar) dör pga ofri lutfväg, dvs att luftstrupen tätts till då patienten blivit medvetslös. Hade den varit fri hade patienten kunnat andats själv. Så sitter nån böjd över en ratt, försök att räta upp personen och luta den lätt bakåt tex, den handlingen KAN RÄDDA LIV!

Stoppa stora blödningar, hålla folk lugna och varma (billiga filtar som ligger i bilen är ett måste för mig). När räddningsstjänst och ambulans kommer, redogör för det du vet, fråga om du kan göra nåt mer och hålld ig undan och kanske försök att få andra människor att också hålla sig undan.          

• Colisa
    Anonym skrev 2012-01-13 10:21:41 följande:
    Vi har alltd en liten första hjälpen väska i vår bil som inehåller lite olika förband och något som kanske låter fånigt men ett par latexhandskar att använda om man nu skulle behöva aggera. Blodsjukdommar kanske man inte bryr sig om i stundens hetta men det räcker med att du har ett pytte sår någonstans så blir du smittad. Så vi har alltid handskar med så slipper vi tveka

Vi har alltid reflexväst i bilarna, så man syns så bra som möjligt i fall man skulle behöva gå ur bilen vid vägen antingen vid olycka eller för att byta däck eller för bensinstopp eller vad det nu kan vara. Ficklampa, morakniv och viltolyckeband ingår också i bilutrustningen.
  • Colisa

Ja, just det, har funderat på det där med första hjälpen-utrustning också, det har vi än så länge inte i bilarna. Det finns ju sådana där "kuddar", små färdiga kit med grejer, men hur användbara är de egentligen? Tycker det jag har sett av sånt verkar mest vara plåster och små kompresser och små tejprullar och sånt, och det känns som att de småskador man kan göra något åt med det kan lika gärna vänta tills olycksoffret kommer under professionell vård eller tar sig hem. Till större skador som skulle kunna behöva snabb bandagering känns det inte som de skulle räcka till ändå. Eller det kanske är jag som har fel intryck av dem?

Svar på tråden Hur gör man om man kommer fram till en bilolycka?