• Anonym

Lägenhet med betalningsanmärkning

Jag har några år med kass ekonomi bakom mig och har då fått betalningsanmärkningar.
    De är betalda så jag har inga skulder men anmärkningarna ligger kvar.

Jag har en bostadsrätt som jag kommer få ut ungefär 1 miljon för vid försäljning, efter att ha betalat tillbaka lån och mäklararvoden blir det ungefär 450' kvar.

Nu vill jag flytta ihop med min pojkvän, hur gör vi för att få en lägenhet? Jag vill helst ha en hyres, är det möjligt att bara han söker dem, jag kommer ju inte få en med mina anmärkningar?

Eller är det bättre att köpa, hur gör vi då rent praktiskt, han har inga sparade pengar att lägga in.

Tacksam för hjälp om hur vi ska tänka och göra. 

• Svar på tråden Lägenhet med betalningsanmärkning
  • Greger

Om du kommer att gå ca 450' plus så tycker jag helt klart att du ska spendera dessa i en ny bostad. Då slipper du även betala vinstskatt på din gamla lägenhet.

Hur ni gör med pengar eftersom din pojkvän inte har något sparkapital har jag ingen ultimat lösning på. Jag tycker att ni ska boka en tid på banken och prata med dem. Ni lär säkert inte vara det första paret där bara en har pengar att lägga in vid ev. köp.

Lycka till!

• Anonym
    Greger skrev 2012-01-13 11:20:19 följande:
    Om du kommer att gå ca 450' plus så tycker jag helt klart att du ska spendera dessa i en ny bostad. Då slipper du även betala vinstskatt på din gamla lägenhet.

Hur ni gör med pengar eftersom din pojkvän inte har något sparkapital har jag ingen ultimat lösning på. Jag tycker att ni ska boka en tid på banken och prata med dem. Ni lär säkert inte vara det första paret där bara en har pengar att lägga in vid ev. köp.

Lycka till!
    Fast en trea eller en fyra här får vi  inte för under 1,1-1,3 miljoner, och jag kan ju inte låna med n´mina betalningsanmärkningar antar jag.

Vinstskatten måste man väl betala numera även om man köper en ny lägenhet?

Gällande att han inte har något sparkapital spelar det ingen roll eftersom mina pengar räcker till kontantinsatsen.

Tack för svar:)
  • Waldo

En hyresrätt säker han som alla andra.

Sedan kan han så på kontraktet och du vara sambo.
    Vem som bor som sammanboende är inget som hyresbolaget kan ha synpunkter på

Eller så¨kan ni söka tillsammans och ta upp detta med din anmärkning när det kommer så långt som att ni får titta på lägenhet.
    Att ha en anmärkning, men ett nollsaldo hos KFM brukar innebära att det är betydligt lättare att få en lägenhet.
    Har man dessutom en medsökande som inte har några anmärkningar brukar det inte vara några större problem

Kan faktiskt inte se några problem alls för er

• Anonym
    Waldo skrev 2012-01-13 15:14:45 följande:
    En hyresrätt säker han som alla andra.

Sedan kan han så på kontraktet och du vara sambo.
    Vem som bor som sammanboende är inget som hyresbolaget kan ha synpunkter på

Eller så¨kan ni söka tillsammans och ta upp detta med din anmärkning när det kommer så långt som att ni får titta på lägenhet.
    Att ha en anmärkning, men ett nollsaldo hos KFM brukar innebära att det är betydligt lättare att få en lägenhet.
    Har man dessutom en medsökande som inte har några anmärkningar brukar det inte vara några större problem

Kan faktiskt inte se några problem alls för er
    Är det sant? Är mina betalningsanmärkningar inget hinder?
    Är det bäst att han söker lägenheterna själv tror du?

Tack så mycket för ditt svar, du gjorde min dag:) 
  • Anonym

Någon som har en idé om vilket alternativ som är bäst för oss?

Och hur går vi till väga? Söker han allt själv eller gör vi det tillsammans? 

• Anonym

Alla hyresvärdar säger att man inte får ha anmärkningar...men i VERKLIGHETEN  är det inte riktigt så. Jag fick en 5 rummare trots flera anmärkningar...jag va på, hyresvärden och visade att allt är betalt! Gå och prata med dom med din pojkvän! Det kan gå! Jag var tjatig och trevlig samtidigt! varje hyresvärd bestämmer själv vem dom tar som hyresgäst.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-16 10:36:03 följande:
    Alla hyresvärdar säger att man inte får ha anmärkningar...men i VERKLIGHETEN  är det inte riktigt så. Jag fick en 5 rummare trots flera anmärkningar...jag va på, hyresvärden och visade att allt är betalt! Gå och prata med dom med din pojkvän! Det kan gå! Jag var tjatig och trevlig samtidigt! varje hyresvärd bestämmer själv vem dom tar som hyresgäst.
    Tack för ditt svar, det gör mig verkligen lugnare:)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-16 10:39:41 följande:
    Tack för ditt svar, det gör mig verkligen lugnare:)
    Varsågod! Va bestämd men trevlig och lite charm och VISA att du idag är skuldfri.
  • Anonym

Ni får nog lägenhet om din kille står som första sökande och du som medsökande. So anonym inlägg 7 skrev så väljer varje hyresvärd vilken dom vill ha. Fast de flesta vill att man inte ska ha betalningsanmärkningar men som medsökande får ni säkert. Annars brukar dom kräva en borgenär många hyresvärdar om du själv skulle stå som sökande.

• Anonym

Vad ni är snälla som svarar:)

Om jag står som medsökande, betyder det att lägenheten är hans om vi skulle separera? Gör det någon skillnad att jag har barn sen innan?

Jag har iof svårt att både se att vi skulle göra slut eller att han skulle slänga ut oss, men det kan ju vara bra att veta hur det funkar om det skulle hända. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-16 10:48:21 följande:
    Vad ni är snälla som svarar:)

Om jag står som medsökande, betyder det att lägenheten är hans om vi skulle separera? Gör det någon skillnad att jag har barn sen innan?

Jag har iof svårt att både se att vi skulle göra slut eller att han skulle slänga ut oss, men det kan ju vara bra att veta hur det funkar om det skulle hända. 
    Tidigare inlägg hade rätt att ni söker TILLSAMMANS. Lägenheten blir Er gemensamma! Ingen av Er kan kasta ut varandra. Ditt namn står ju inte med i ansökan i onödan..eller hur. Jag var medsökande med min man....vi separerade och JAG kastade ut honom! hahahah Det är nu 4 år sedan. Han fick bara säga upp sin del i kontraktet. Jag fick sitta kvar i lägenheten. Vi gjorde så pga JAG kämpade hårt att få just den lägenheten...han gjorde inget.
Svar på tråden Lägenhet med betalningsanmärkning