• Dimitra

Hur rapar man en bebis?

Ja, just det. Hur gör man?

Har en son som fyller en månad idag och han är oerhört snabb när han äter. Jag hör hur han sväljer en del luft, han sväljer fel och hostar i flera omgångar så ättekniken är väl inte den bästa ännu.

Att han behöver rapa under/efter måltiderna råder det inget tvivel om. Ungefär hälften av gångerna lyckas vi och då somnar han lätt och sover som en knockad i ett par timmar. De andra gångerna är han svårsövd för att sen ligga  och vrida sig av och an i sängen, "harkla sig" och inte få någon kvalitetssömn alls.

Nån som har några raptips? Att lägga honom över axeln och klappa på rumpan funkar ungefär hälften av gångerna. Sittande hyfsat upprätt och smeka på huvudet funkar ibland.

The Dimitra universe.
  • Svar på tråden Hur rapar man en bebis?
  • MammaHela

Liv la jag på mage på min underarm med huvudet mot handen och grenen mot armväcket. Höll upp huvudet så att hon inte hade det lägre än magen och gick och skumpade tills det kom en rap.

• Momalicious

Vet inte hur du gör när du låter honom sitta upp men jag tyckte det hjälpte om min son satt lite framåtlutat. Sätta hakan mellan tummen och pekfingret. Eller låta honom ligga på mage lite om han gillar det. Det funkade rätt bra. Bästa tipset är ändå att rapa flera gånger under måltiden och hålla på längre än man gör, oftast håller man på ganska kort stund.

• Millaaa

Vi får variera lite för att dottern ska få ur sig luften, ibland sitter hon, ibland över axeln men det som funkat bäst är att lägga henne en bit ner så hon har huvudet strax ovanför brösten och stryka henne över ryggen och guppa henne lite lätt.
    Hoppas ni hittar något bra sätt, det är inte kul när dom plågas av luft i magen.

• Dimitra
    MammaHela skrev 2012-01-13 10:38:44 följande:
    Liv la jag på mage på min underarm med huvudet mot handen och grenen mot armväcket. Höll upp huvudet så att hon inte hade det lägre än magen och gick och skumpade tills det kom en rap.
    Jag ska testa det
    Momalicious skrev 2012-01-13 10:40:50 följande:
    Vet inte hur du gör när du låter honom sitta upp men jag tyckte det hjälpte om min son satt lite framåtlutat. Sätta hakan mellan tummen och pekfingret. Eller låta honom ligga på mage lite om han gillar det. Det funkade rätt bra. Bästa tipset är ändå att rapa flera gånger under måltiden och hålla på längre än man gör, oftast håller man på ganska kort stund.
    Ska prova lite framåtlutad och se om det gör skillnaden.

Jag rapar honom ett par gånger under måltiden och när han är klar. Håller på tills han blir upprörd för då går det ju inte att rapa alls.
    Millaaa skrev 2012-01-13 10:41:17 följande:
    det som funkat bäst är att lägga henne en bit ner så hon har huvudet strax ovanför brösten och stryka henne över ryggen och guppa henne lite lätt. 
    Pappan får testa det. Varje gång jag har honom så börjar jakten på tutten
    The Dimitra universe.
  • mamma smurfen

Vi "satte" henne i knät, med ansiktet mot oss, höll henne under armarna och stöttade huvudet, sedan "gumpade" vi benet upp å ner lite försiktigt, ibland kunde det dröjja innan rapet kom, men det kom...varje gång=)

• Dimitra
    mamma smurfen skrev 2012-01-13 10:50:21 följande:
    Vi "satte" henne i knät, med ansiktet mot oss, höll henne under armarna och stöttade huvudet, sedan "gumpade" vi benet upp å ner lite försiktigt, ibland kunde det dröjja innan rapet kom, men det kom...varje gång=)
    Coolt Här funkar det tyvärr inte alls. Med dottern var det ett ofelbart trick så det är testat flertalet gånger
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    Natulcien skrev 2012-01-13 13:55:41 följande:
    Vi "rapade" honom inte alls...
    Han rapade av sig själv när han behövde...
    Vill också ha en sån bebis
    MammaHela skrev 2012-01-13 13:59:07 följande:
    Vrida av honom på mitten kan fungera
    Hahahahaha...försökte och det funkade en gång.
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Hur rapar man en bebis?