• Anonym (Första gången)

Kan någon hjälpa mig med råd ang. "trafikolycka"?

Idag var jag med om en "mindre" kollision mellan min bil och en annans bil.

Vi körde ensamma på en smal, smal väg. Mötande. Det är 30 på den vägen och vägen är omgiven av sumpmark (just nu när det regnat iaf, ligger små "sjöar" på båda sidorna om vägen). När man möter en annan bil på den vägen så måste man sakta in och gå ut lite på sidorna för att inte kollidera och då brukar det gå bra. Jag har kört på den vägen 100-tals gånger och idag, vid mötandet, så gjorde jag som jag alltid brukar göra - dvs. saktade in lite och gick ut så långt ut jag vågade på sidan...
    ... och PANG! Backspeglarna smällde.
    Jag och den andra kvinnan gick ut ur våra fordon och kunde konstatera att hennes vänstra backspegel hade fått sig en liten törn och på min bakspegel så hade det blivit en liten rispa på backspegeln. Men hennes var värre tilltygad.

Hursomhelst. Vem är det som har rätt och fel i detta ärendet? HON körde ut mot sidan av vägen (och kom inte i högre hastighet än jag), och likaså JAG körde ut mot sidan av vägen men ändå kolliderade backspeglarna.
    Det är ju ord mot ord för att det var bara vi där vid händelsen (och efteråt så körde det ett par bilar förbi, men de såg ju inte själva kollisionen...)

Vad händer då? Hon hävdar en sak och jag hävdar en annan. Både hon och jag VET att ingen av oss körde mitt på vägbanan för då hade vi kört in helt och hållet i varandra.
    När vi stannade bilarna så stod vi ungefär 20 meter från varandra (och då hade jag backat bakåt ca. 10 meter) så vi stannade ca. 30 meter från varandra. Det vore skillnad om vi hade stannat mitt i kollisionen för DÅ hade man kunnat gå ut och "mäta" vem som höll längst in mot mitten...

Ingen polis tillkallades eftersom vi båda var eniga om vad som hade hänt, helt enkelt att backspeglarna hade kolliderat och hennes hade fått värre skador än min. Ingen skadeanmälan skrevs på plats utan vi ska höras under dagen och bestämma en tid att ses så vi båda kan skriva en skadeanmälan tillsammans.

Men det kommer ju vara ord mot ord. Hon körde ut mot sidan och jag körde ut mot sidan, ändå kolliderade vi.

Usch, vet inte alls hur sånt här funkar och detta är min allra första olycka under de 8 år jag haft körtkort och under de 2 åren som jag har kört exakt samma sträcka nästan dagligen (till och från dagiset, lyckligtvis hade jag precis lämnat barnen). Så jag är ingen vårdslös förare precis...

Enligt henne (på plats) så var allt detta mitt fel, jag hade inte gått ut tillräckligt till kanten. Men jag gick ut så mycket som jag brukar och jag såg ju att hon också gick ut till kanten, men jag kan inte alls bedömma hur mycket hon ELLER jag var ute i kanten när vi möttes... det är omöjligt...

Några tips och råd inför mötet med henne? Jag är 30 år och hon är nog 50+ och hon verkar vara väldigt PÅ... jag är ofta ganska så snäll, men jag vill verkligen inte vika mig i detta fallet då jag anser att jag inte gjorde något fel... men jag kan inte förklara HUR och VARFÖR vi kolliderade... har aldrig hänt förut...                    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-14 12:40

Finns en bild på skadan som blev på andra bilen.

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med råd ang. "trafikolycka"?
  • Philippa

Ring och rådfråga polisen....innan ni skriver några papper!

• lindaha

Jag tycker inte att man kan säga att olyckan var någons fel. Ord står mot ord och ni säger båda att ni har gått ut så mycket som ni har kunnat åt kanten.

Så jag tycker att ni får lösa era skador själva. Alltså det är ju bara backspeglarna som är skadade så ni får väl köpa nya? Hon får köpa sin egen och du får köpa din egen.

Nu vet jag inte hur mycket en sån kostar, men det kan ju knappast vara lönsamt att hålla på med skadeanmälan när det gäller ett sånt litet belopp, kan inte ens försäkring höjas och bli dyrare också? 

Nej håll på dig ts och säg att det inte var ditt fel, påpeka att hon dessutom hade mycket högre fart också. 

• Anonym

Lättast är väl att skriva som du säger att båda gick ut åt sidan så mycket som dom kunde.
    Båda betalar sina egna skador och beroende på försäkringsbolagets beslut så betalar ni kanske bara självrisken. Hon har ganska svårt för att bevisa ett du inte väjade, hon får aldrig igenom nåt sånt om du inte själv erkänner.

• Alven

Man skriver helt enkelt händelseförloppet på skadeanmälan som man skickar in till försäkringsbolaget. Du skriver din historia och hon skriver sin. Sedan är det upp till försäkringsbolagen att avgöra. Jag skulle kunna ana att detta går på era egna självrisker, eftersom situationen var som den var. Ni gjorde ju bägge så gott ni kunde.

• mammatill6

Kommer inte bli någons fel. Båda gjorde vad de kunde och ändå skedde det. En olycka helt enkelt.

• Anonym (Första gången)

Ja, alltså jag har pratat med min sambo för han är ganska kunnig och det var dessutom hans bil jag körde (och den andra kvinnan körde med sin sambos tjänstebil). Men det är ju hon och jag som ska prata ensamma eftersom det bara var vi där när det hände.

Jo jag ska stå på mig. Det första jag frågade henne när jag gick ur bilen var "Hur är det med dig?", medan hon frågade ingenting alls. Jag tittade riktigt på hennes backspegel, men hon brydde sig inte om att titta på min backspegel... SÅ säker på att det hela är mitt fel verkar hon vara. Jag brydde mig åtminstone om hur hon mådde och hur hennes bil såg ut...

Ja, när man skickar in sin rapport till försäkringsbolagen så får man ju "trycka på" för sin egen skull, det kommer ju hon säkert göra... så varför ska inte jag överdriva också? Så vi får helt enkelt "agree to disagree" när vi träffas... och vill hon dra det till domstol så får hon väl göra det om hon vill dra på sig fler kostnader... 

• Anonym

Om det är en landsväg utan mittlinje och båda körde som du beskrev så är det ingens fel, var och en står för sin reparation. Jag är uppväxt på landet och sånt har hänt både mig och mina föräldrar och även om en del blir upprörda så är det bådas "fel" så länge ingen av er stod helt still det vill säga. Står en still så är det så klart den som inte står stills fel... Hennes backspegel gick förmodligen söner mer för att den blev träffad olyckligare eller för att den var ömtåligare. Min pappa hade en 240 förut och gjorde som du, syntes ingenting på hans backspegel, den åkte bara in, tanten han mötte blev skogstokig då hennes backspegel flög av. Hon lugnade nog dock ner sig när hon kommit hem för hon hörde aldrig av sig som hon skulle göra då hon ansåg att det var min pappas fel (vilket det inte var, det var ju bådas precis som i ditt fall)...

• Anonym (polly)

"ord mot ord" -anser nån av er att den andra bär skuld till det som hände?

• Anonym

Samma sak har hänt mig, dock kom den andra bilen i 70 km/h på 70-väg (som är lång, smal & krokig, dessutom med ett svängande backkrön precis vid kollisionsplatsen) och jag körde kanske 15 km/h. Jag låg längre ut i vägrenen, körde saktare & det var dessutom ganska isigt ute.

Hon hade AG's bil, så det blev en försäkringsfråga.
     Vi fick medvållande bägge två; jag skulle stannat helt. Hon skulle stannat/saktat ner. Och vi skulle tydligen kört ner i diket bägge två, för att undvika skador på den andra bilen..

Hmm.. Hur som, det blev självrisk för bägge, enbart hennes bil som blev skadad men hon vägrade att lösa det utan försäkringsbolag, ergo hon fick betala mer än hon ville, bara för att hon tog det till försäkringsbolaget. (Annars hade hon fått rep. av sin bil betald & noll i självrisk, det handlade om en liiiiten lackskada och min sambo är lackerare)

• Anonym (Första gången)
    Anonym (polly) skrev 2012-01-13 12:10:46 följande:
    "ord mot ord" -anser nån av er att den andra bär skuld till det som hände?

Den andra kvinnan verkar vara bergsäker på att det hela är mitt fel, medan jag är säker på att kollisionen orsakades av oss båda... Hon gick ut på kanten (säger hon) och jag gick ut på kanten, men ändå kolliderade vi. Alltså har ingen av oss gått ut på kanten tillräckligt. Men JAG vet att JAG gick ut på kanten så som jag brukar göra vid möte på den vägen... något annat kan jag inte hävda...
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig med råd ang. "trafikolycka"?