• lugna gatan

    Tvillingtransfusionssyndrom - hur gick det sen?

    Ni som fött tvillingar som i magen hade ttts. Hur har det gått för barnen i utvecklingen, både mentalt och fysiskt?
    Har trillingar som hade ttts, nu tror man bara att det var största och minsta tjejerna som var drabbade och att hon som låg på "normalkurvan" slapp att påverkas, detta är dock bara spekulationer,
    Våra tjejer är nu 3½ år och växtmässigt har de fortsatt på sina kurvor, hon som föddes störst är fortfarande störst, medans minsta tjejen sticker uppåt på sin kurva hela tiden. Minstingen är sen med det mesta i tal och motorik, men ibland förvånar hon oss, antagligen är hon lika mentalt utvecklad som sina systrar, men eftersom hon har svårt att uttrycka sig är det lite för tidigt att säga hur det är på den punkten.

    Hade varit intressant att höra hur det är för er andra som har barn som drabbades av detta. Sedan vet jag ju att prematurtiden och prematura komplikationer såklart också spelar roll och det är ju detta vi gått påå hela tiden. Det är först nu som jag börjat fundera på hur det här med ttts kanske spelar roll?!

  • Svar på tråden Tvillingtransfusionssyndrom - hur gick det sen?
  • Fröken Fajans

    Jag har tvillingkillar som hade ttts. Nu är de två år och lika stora, fast inte jättestora. Tror inte att de är sena i utvecklingen (visserligen började de prata ganska sent). Inte märkt något som skulle kunna bero på ttts. 

Svar på tråden Tvillingtransfusionssyndrom - hur gick det sen?