• vick74

Resa till sol med småbarn i augusti

Hej!

Vi funderar på en resa i augusti. Tyvärr är det ju den varmaste månaden i många länder i Europa. Våra barn kommer då att vara nästan 3 år respektive 5 månader.  Vi vill åka till sol och strandliv.  Har någon av er erfarenhet av att ha väldigt små barn på Rhodos eller Mallorca i augusti. Är det för varmt eller funkar det? Är det bättre att avstå från en sådan resa med så små barn? Vilket av resmålen är att föredra rent värmemässigt?  Finns det något annat resmål kring medlehavet som skulle vara bättre för så små barn?

Vick74

• Svar på tråden Resa till sol med småbarn i augusti
  • MissEllie

Vi var på Mallorca och bodde på Sunving Resort och ett babyrum. Helt fantastiskt bra!

Hotellet hade läkare, hotellrummet hade allt man behövde med en bebis samt en egen liten gräsmatta nära poolen. Så att man kunde ligga i solen och ändå ha full koll på bebisen.

Tycker att om man ska åka med småbarn så ska man välja bra hotell med hög standard då det gör dels att man känner dig trygg när man är iväg och dels är det så smidigt.

• 071001

Siri har aldrig reagerat nämnvärt på värmen. Vi har rest utomlands sen hon var 1 år. Våra vänners barn tillbringade en månad i södra Frankrike när hon bara var 6 veckor, inga problem där heller.

• Gladskit

Jag skulle ha svårt att åka till exempelvis Grekland vid den tiden på året just för att jag själv har svårt med sån värme. OM jag var tvungen att åka just den perioden skulle jag välja ett ställe där det fläktade bra och sen skulle jag se till att hålla mig i skuggan med barnen

• mia maria

Jag har varit i Turkiet både i aug o juni o haft runt 40 grader, men det har inte påverkat mina barn alls.

Man får väl försöka hålla den minsta i skuggan hela tiden, o den äldsta lär väl hålla till vid poolen eller stranden hela dagarna?

Mitt på da'n, när det är som varmast, kan man ju gå in o ta en liten siesta om man vill!

Vid ett poolområde så är det ju dessutom oftast skugga vid någon tidpunkt/plats på dagen, så man behöver ju inte vistas i solen så mkt alls om man inte vill.

• lillalflygiz

Självklart funkar det utmärkt :)

Vi var i Turkiet i Side me vår 11 v son i sept 2010 och det var ca 35 gr varmt, det funkade jätte bra :)

han sov mkt och jag ammade mkt så fick han bada i poolen :)

passa på o läs min blogg m resa m barn tips;

blogg.alltforforaldrar.se/liniz

• Lisa RMB

Jo det fungerar många gånger, men min uppfattning är ändå att det varierar från barn till barn. Vissa barn får värmeutslag, vilket ju inte är farligt. Sedan beror det lite på vad ni vill göra på semestern och om ni råkar befinna er där under en rejäl värmebölja eller inte. Allt går, men om det blir riktigt hett blir ni kanske lite begränsade på semestern...
    Det du framförallt ska hålla uppsikt på när du reser med små barn är överhettning, eftersom små barn ju inte reglerar sin temperatur lika bra som vi vuxna gör. Läsa gärna mer på sidan solsting och vätskebrist hos RESA MED BARN.

Jag hade ju inte valt att stanna hemma om en resa i augusti var ända möjligheten, men om det finns en möjlighet att resa i mitten av september istället så är min personliga uppfattning att det är att föredra. Fortfarande härligt varmt i vattnet, men inte lika hett på land!

Klimatet kan skilja ganska rejält mellan olika öar och platser. Ett tips om ni ska resa i augusti är att spana in klimattabellerna ordentligt på ert tänkta resmål...

• daimstrut

Kanarieöarna är svalare på sommaren, men det är ju lite längre resa förstås. Men kan säkert vara lika billigt då färre reser dit då. I Vid Medelhavet kanske Portugal är att föredra med sin närhet till Atlanten, känns som det alltid är allra varmast i östra delarna.

Svar på tråden Resa till sol med småbarn i augusti