vill inte bli kopplad till den släkten, byta efternamn?
vet inte om jag la tråden rätt, men iaf.
gör en lååång historia kortare..fråga om det är något som kan missuppfattas.
när jag var liten hade jag båda mina föräldrars efternamn eftersom de inte kunde komma överens om vad jag o mina syskon skulle hete efter deras separation.
min uppväxt har varit svår..enormt mkt familjerätts-samtal o bråk bråk bråk mellan mina föräldrar.
när jag var ca 15 år kom jag och min far i en konflikt som särade oss för alltid, det fanns så mkt bakomliggande ( som jag ej vill ta upp här nu) som gjorde de..vid 18 år tog jag bort hans del av efternamnet..jag hade bara mins mors namn kvar nu.
nu till problemet.
de senaste åren har de förekommit alkoholism, polisärenden till min mor o hennes nya, o massa massa annat.
pratet går på stan o nämns vårt efternamn så är det direkt " jaha den tattar familjen"
vi är alltså kända..eller ja, min mor o hennes nya familj som "den där" familjen.
vårt efternamn är inte vanligt, därför är det lätt att veta vilka som tillhör där....om sanningen ska fram är min släkt bara en jäkla FLOCK, mostrar som super o har 13 barn o alla bor på familjehem osv osv osv...ALLA vet vila "vi" är.
jag har nu bildat egen famij, tre barn o en sambo, men kan fortfarande kopplas till den familjen...genom mitt namn..
jag har knappt någon kontakt kvar med min mor heller längre, hon kan inte bete sig längre o hon skapar bara problem mellan oss hela tiden, med vilje!
hon hälsar ALDRIG på, hör aldrig av sig, o kom inte ens inom senast när vi fick barn. hon är ingen mormor till mina barn..mina barn vet inte ens vem mormor är...för de har nästan aldrig träffat henne.
nu är de så att jag tröttnat...jag vill inte ha med dom mer att göra..jag vill INTE kopplas till denne familj.
alternativet är att ta tillbaka min fars namn men de finns inte på listan, över 10 år sedan vi ens sågs.
att gifta mig är inte heller en plan, vi trivs som vi har de och att ta steget längre är inget vi vill.
finns de något annat sätt? jag har läst på skatteverkets hemsida men förstår inte ens hälften!...
de enda jag vill är att jag och mina barn ska få en trygg framtid. jag vill inte kopplas till denne familj mer
går de ens byta efternamn bara sådär?