• Deliverance

Hur få bort svartmögel i badrum?

Hej gott folk!

Vänder mig hit i hopp om att kunna bolla frågor och svar.

Jag och min sambo har en bostadsrätt med ett helkaklat badrum som för ca 5-6 år sedan stambyttes.
    I duschen så finns det två stycken kaklade ''hyllor'', samt ett fönster.
    Vid dessa hyllor så har det uppkommit vad jag tror är svartmögel i två stycken mjukfogar. Samma visa är det vid fönstret, där är det dock bara en svart liten fläck i mjukfogen.
    Nere på golvet där golvet möter väggen så är det svarta fläckar på en ca 20cm linje längst med skarven (skarven kanske är totalt ca 170 cm?). Det ser även ut som en spricka längst med den skarven där golvet möter väggen.
    Jag är lite osäker på vad som gäller och har skrivit till försäkringsbolaget och frågat vad som gäller men inte fått något svar än, och tänkte därför fråga er om tidigare erfarenheter.

Jag har testat att använda mögelmedel vilket ger ett resultat på att möglet försvinner men lämnar en  grå fläck efter sig, och efter någon vecka så är möglet tillbaka igen.

Finns det någon som har något tips på vad man kan göra? Helst vill man väl inte att det ska vara svarta fläckar i fogarna inför en framtida försäljning, samt att vi kan bli betalningsskyldiga.

Är detta ett tecken på fuktskada och att man får riva allt? Och hur vet man det?

Vi har en eldriven fläkt som sitter monterad i badrummet och som går igång varje gång man tänder lyset.

Tacksam för tips och råd Glad

• Svar på tråden Hur få bort svartmögel i badrum?
  • Pappa G

Mjukfogar får man byta med 5-10 års mellanrum.
    Detta trots att de innehåller särskilda mögelhämmande tillsatser.

Ta bort så mycket som går fysiskt. Det sista brukar kräva ett specialmedel för ändamålet, ex. Casco Silistrip.
    Var noga med att inte skada underliggande tätskikt,

Sedan får man lägga ny fog. Maskera noga, använd våtrumsanpassad mjukfog och eftersläta med fogskrapa (doppad i diskmedel utan färg). Låt torka något dygn före fuktbelastning.

De senaste reglerna säger att fogen mellan golv och vägg ska fogas med hårdfog (samma som sitter mellan kakelplattorna).
    Håller sig längre, och går att kompletteringsfoga vid behov.

Alternativt ringer ni en plattsättare och ber om hjälp..

Svar på tråden Hur få bort svartmögel i badrum?