• Frida Ø

Ovanliga, fina pojknamn. Finns det? ;)

Födde i början i veckan en pojk, och ännu har han inget namn och inte heller några förslag. Vi vill ha ett ovanligt namn med två stavelser, svenskt uttal (själva namnen får gärna komma var som helst ifrån) och inte vara "gamla". Förslag!

• Svar på tråden Ovanliga, fina pojknamn. Finns det? ;)
  • Frida Ø

Sämst på att förklara är jag, men två vokaler typ. Ed-vin, Mag-nus är två stavelser, Te-o-dor är tre och Paul (visserligen två vokaler?) är en stavelse.

• Lisastina

Erik är ju gammalt, men funkar alltid. Samma med Henrik, Fredrik, gustav, Johan

• Oligopol

Men snälla, jag fruktar starkt för era barns uppväxt om ni inte ens kan ha koll på vad en stavelse är. Undantaget du TS, du verkar i alla fall ha någolunda koll.

Stavelser är de uppdelningar man gör av ord i naturligt rytmiska beståndsdelar, tillika de ljud du kan uttala utan att röra på munnen. En och endast en vokal per stavelse är grundregeln och det finns inte särskilt många undantag. Uttala namnen högt, långsamt och artikulerat så kommer ni automatiskt kunna räkna stavelserna. 

E rik
    Jo han
    Lars
    Ber til
    Bar to lo me us
    Ga bri el
    Id i o ter

• Oligopol
    Oligopol skrev 2012-01-13 16:21:30 följande:
    Men snälla, jag fruktar starkt för era barns uppväxt om ni inte ens kan ha koll på vad en stavelse är. Undantaget du TS, du verkar i alla fall ha någolunda koll.

Stavelser är de uppdelningar man gör av ord i naturligt rytmiska beståndsdelar, tillika de ljud du kan uttala utan att röra på munnen. En och endast en vokal per stavelse är grundregeln och det finns inte särskilt många undantag. Uttala namnen högt, långsamt och artikulerat så kommer ni automatiskt kunna räkna stavelserna. 

E rik
    Jo han
    Lars
    Ber til
    Bar to lo me us
    Ga bri el
    Id i o ter

Efter munnen ska det stå "nämnvärt"
  • DenNamnbitne

Jag skriver under på oligopols inlägg om stavelser!

Några förslag:

Isar
    Hilder
    Klemens
    Laban
    Moses
    Lindor
    Nanne
    Selim
    Svante
    Hildor
    Vilfred

Jag har försökt vara så ogubbig som möjligt Förvånad

• kexan

Min son heter Levi ett väldigt fint namn med två stavelser Le-vi :). Paul kan väl ha två beroende på hur man uttalar det Pål eller pa- ul ? :)9

Svar på tråden Ovanliga, fina pojknamn. Finns det? ;)