• Pimpinellan

Hur tillagar man en stek?

Köttskivor och grytbitar har jag gjort många gånger,men aldrig en stek. Vi har fått både älg och rådjur från grannen,men jag vet tyvärr inte ens vad som är vad och som sagt än mindre hur man gör med dem. In i ugnen,men hur,hur länge,på vilka grader och när vet man att det är klart? Hur gör man sen-ska steken "vila"? Kan man göra sås av grejsemojset i ugnsformen och i så fall hur? Behöver få veta själva grunden i hur man tillagar en stek-kryddningen kan jag nog! Flört

Jättetacksam för svar!! Glad

• Svar på tråden Hur tillagar man en stek?
  • MHM

Hur länge och hur många grader beror på hur du vill ha köttet. En stektermometer är att rekommendera.
    När jag gör sås av skyn blandar jag skyn med lite grädde och fond.
    Googla! Du hittar massa smarriga recept på internet om just det kött du har. 

• Hallonröd

Beror ju på vad det är för sorts kött men oftast så gör man så att man gnider in steken med de kryddor/örter man vill ha och sedan bryner steken i en stekpanna så att den får färg och det gör också att man steken "stängs till" så att köttsaften inte rinner ut när den är i ugnen. Lätt att steken blir torr då. Sedan ska den in i ugnen och där ska det vara låg temepartur och ett måste är en stektermometer!

Bäst är om du tar reda på vad det för sorts kött/stek och sedan googla lite Flört

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Pimpinellan

Det är inte recept jag vill ha utan grunden till hur man helt enkelt gör. Typ tina köttet,olja formen,lägg dit köttet,stek i ??? graders ugnsvärme si och så länge tills köttet ser ut si och så,ös det med ??? när det gått ??? minuter. Ska köttet vara rumsvarmt när det slämgs ini ugnen? Typ nåt sånt! Glad Det står inte i recepten,där står bara tusen konstiga ingredienser ingen vanlig mänska har hemma,att man kan grunderna tas bara för givet. Stektermometer finns inte och kommer inte införskaffas heller och hinns inte införskaffas heller,men helt genomstekt kött är ett måste,jag avskyr rått kött!  Stekar/rent kött är inte min grej vad gäller mat så egentligen hoppas jag vi inte får fler. Rådjur är ju inte ens gott,men eftersom vi fått det och mat ska ätas måste det tillagas... Kan man förresten se skillnad på älg och rådjursstekar? I färg eller form eller "trådighet"?

• Tow2Mater

Om du inte gillar stek kan du ju mala ner kottet och gora kottfarsbiffar. Linda dem sen i baconskivor.

• Tow2Mater
    Pimpinellan skrev 2012-01-13 18:10:01 följande:
    Rådjur är ju inte ens gott,
    Men oj! Byt da bort det mot kossa, av typ grannen - vi ar manga som skulle uppskatta radjur som man knappt annars kan fa tag i!
  • Hallonröd
    Tow2Mater skrev 2012-01-13 18:16:36 följande:
    Men oj! Byt da bort det mot kossa, av typ grannen - vi ar manga som skulle uppskatta radjur som man knappt annars kan fa tag i!
  • Pimpinellan

Aha,försteka/bryna bör man göra. Kan man "skya ur" stekpannan då och hälla det direkt i ugnsformen och lägga steken  i skyn eller bör man vänta tills steken legat ett tag och ösa den då? 175 grader-blir det bra? Gäller nån tid per kilo kött som med kyckling? Våra stekar är rätt små,gissar på halvkilot kanske. Pratar vi en kvart eller 2 timmar i ugn,jag har noll koll! Rådjur ska visst tillagas länge har jag hört,men jag vet ju inte vilka det är!

• MHM

Tid är svårt att säga...

"Rådjur tillagas på samma sätt som nötkött. Som tillbehör passar ofta andra produkter från skogen, t.ex. svamp, geleade vilda bär etc. En stek med innertemperatur 60-65°C är rosa innuti och vid 70° är den genomstekt, om den får vila 10-15 min efter ugnsbesöket, vilket vi alltid rekommenderar. Höj ytterligare 5° om steken inte vilas."

Stektemperatur

Ugns-

Innertemperatur    

temp.

Röd

Medium

Välstekt

Filé

110°C

52°C

57°C

65°C

Stek

125°C

55°C

62°C

68°C

http://www.spisa.nu/3.78/varufakta/radjurskott/

Läser du på sidan finns flera recept och genom att läsa där kan du få en aning om tid och hur man brukar göra med rådjurskött när det ska bli en stek.
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2012-01-13 18:31:54 följande:
    Här kan du kolla vad det gäller rådjur...har aldrig tillagat rådhur så jag är inte kunnig på det. Scrolla ned lite så står det precis hur man ska göra:

receptfavoriter.se/recept/helstekt-radjurssad...
    rådhur = rådjur Drömmer
  • MHM

Oj, ledsen för att stektemperaturerna blev så konstiga. Om du behöver läsa det så finns dom i länken.

• kentafinell

Har du ingen termometer så sklle jag inte ge mig på en stek... för hur som helst så kommer du inte kunna vara säker på att köttet är färdigt, och gillar du inte lite rosa kött så skulle inte jag chansa. Skulle skära ner den i småbitar och göra en god kalops eller liknande.

• amia01
    Pimpinellan skrev 2012-01-13 18:10:01 följande:
    Det är inte recept jag vill ha utan grunden till hur man helt enkelt gör. Typ tina köttet,olja formen,lägg dit köttet,stek i ??? graders ugnsvärme si och så länge tills köttet ser ut si och så,ös det med ??? när det gått ??? minuter. Ska köttet vara rumsvarmt när det slämgs ini ugnen? Typ nåt sånt! Glad Det står inte i recepten,där står bara tusen konstiga ingredienser ingen vanlig mänska har hemma,att man kan grunderna tas bara för givet. Stektermometer finns inte och kommer inte införskaffas heller och hinns inte införskaffas heller,men helt genomstekt kött är ett måste,jag avskyr rått kött!  Stekar/rent kött är inte min grej vad gäller mat så egentligen hoppas jag vi inte får fler. Rådjur är ju inte ens gott,men eftersom vi fått det och mat ska ätas måste det tillagas... Kan man förresten se skillnad på älg och rådjursstekar? I färg eller form eller "trådighet"?
    Förstår precis vad du är ute efter - jag är likadan, vill inte ha en massa konstiga recept utan bara "hur man gör"-beskrivning, så man får lite utrymme att "hitta på" resten själv
    Jag har heller aldrig fattat hur man gör en stek i ugnen? Grytstekar eller kälknöl är det jag brukar välja istället.
    Steker man i ugnen tycker jag det blir segt om man väljer att ha det rosa (om man inte helsteker ytter eller inner filé då - men det brukar jag alltid skiva eller steka i panna) och torrt som skosula om man genomsteker det.
    Saftigaoch goda genomstekta stekar av rådjur och älg brukar jag fixa utan termometer genom att:
    Krydda och bryna steken runt om i en gjutjärnsgryta.
    Slänga i några klyftor lök som får bryna med på slutet
    och sedan späda med lite vatten (ca 1 cm på botten).
    Sedan får steken ligga och "puttra" i 1,5-3 timmar , tills den känns mör (=går lätt att dela/sticka gaffel i)
    Fyller på med lite vatten ibland så det inte bränns.
    Ev. komplettera med vitlök, morötter mm i slutet, beroende på kryddningen.
    Tar upp köttet och låter det vila lite innan jag skivar, och gör sås på skyn, tex genom att blanda i svamp, grädde, soja mm.
    Sedan brukar jag lägga i köttet i såsen och värma upp, annars kan man ju severa köttet bredvid såsen om man vill.
    Går inte att misslyckas med - alltid mört och alltid genomstekt!

Alternativet för lite större stekar är att göra kälknöl. Kräver inte heller någon termometer, och går inte heller att misslyckas med
    In med köttet i 12 timmar i 75 grader. Ta ut och lägg i kall lag som man kokat enligt något recept. Och efter 6-12 timmar är det klart att äta.

Två enkla "recept" som funkar på både rådjur och älg

Köttet kan man se skillnad på genom att rådjursstekarna är uppbyggda av mindre muskelgrupper, och mycket "fintrådigare" än älg.

Lycka till!
  • smöla

Då jag lagar stek så bryner jag steken runt om i gjutjärnspanna.

Lägger steken i en trång form/stekgryta,
    Krydda runt om med

Salt
    peppar

och ev smaker så som

sirap, ansjovis, soja, kryddpeppar köttbuljong lök morötter smörklickar öl

eller
    vitlök, svartvinbärgele,  soja lite rödvin timjan, smörklickar, köttbuljong vatten lök morot

sen öser jag steken med 5-10 min mellanrum
    Tar ut den vid önskat gradantal, sveper in den i aluminumfolie medans jag gör sås.

Sila stekskyn, tillsätt grädde, 1/2 tsk ättika  maizena. smaka av med salt och peppar och ev mer buljong.
    Jag använder oxbuljong 

• smöla

oj nu läste jag mer....ta fram köttet en stund nu du medans du sätter på spisen, under sommaren tas den direkt ut i från kyl.

Använd smör/margarin vid tillagning.

Beräkna runt 1 timme per kg kött. Och ös hela tiden, alltså ta steksaften och häll över köttet för att få god smak och saftigt kött. 

• Kiiwii

Gör på lite olika sätt. Men vi har ett recept på en lag eller vad man ska säga som består av vatten, salt, pepparkorn,svartvinbärssaft,lök...om jag kommer ihåg rätt, alltid maken som gör stekar här i huset

Sedan lägger vi ner den upptinade älgsteken i grytan med lagen och sätter i et köttermometer och kokar, typ 40 minuter, vänder steken och kokar sedan tills temperaturen stigit till den temperatur vi vill ha. Närmare 70 grader för älg.

När jag gör rostbif tinar jag rostbiffen, gnider in den i salt och peppar och gör små hål i den och sticker in vitlöksklyftor. in med en termometer och in i ugnen tills den är klar. Typ 68 grader tror jag...gillar inte så blodiga kött!

• Pimpinellan

Tack allihopa! Funderar på att steka i vår gjutjärnpanna då istället för ugn. En sån där stor med teflon och glaslock-går det? Steka med smör,hälla på vatten,lite fond,en skivad lök,efterkoka/steka ett tag,ösa under tiden. Stcka ner en sån där "pinne" man kollar potatisen med. Borde funka va? Nästan som att göra fläskfilegryta och den går hem med råge här hemma! Sen göra sås av skyn med grädde och lite annat. Krydda är jag bra på,det är det där med stekar och sånt,ja helt enkelt helt kött jag är ovan. Och egentligen ska jag väl inte säga att rådjur inte är gott,jag har gjort och ätit det en gång hemma och missade nog tillagningstiden,det var segt helt enkelt. Middagen blir imorron,ska ta upp köttet ikväll ur frysen och även ta fram ur kylen ett bra tag före jag ska steka det. Kallt kött ska ju inte stekas har jag för mig. Hoppas jag får tag i en älg för älg är oslagbart gott! Glad Bara ren som går före!

• Pimpinellan
    Tow2Mater skrev 2012-01-13 18:16:36 följande:
    Nötkött äter jag inte alls,gillar det verkligen inte. Och rådjur är då absolut inte ovanligt här! Där vi bodde förr vimlade det av rådjur,vi såg 16 stycken på en mil när vi åkte hem en kväll! Förvånad Vi har ingen köttbonde i närheten heller,han som skjutit de här djuren jagar,men har inga egna djur.
Svar på tråden Hur tillagar man en stek?