Orolig för vår förändrade tvååring
Hej! Har en dotter på 2år och 2 månader, hon är en glad, lekfull och härlig tjej som verkar trivas med livet. Förutom senaste tiden... Det började med att hon blev magsjuk, var dålig under ett dygn ungefär och blev sedan bättre och helt återställd efter ca 4-5 dagar. Det var nu ca en vecka sedan hon blev frisk. Hon har under veckan varit på förskolan tre dagar, hon älskar sin förskola och pratar ofta om alla fröknarna och barnen. Hon brukar vara väldigt lekfull och aktiv där och inte vara den som är lugnast... Men nu denna veckan har hon varit väldigt förändrad. Fröknarna har sagt att hon varit mer trött, inte orkat vara med och leka som förut- lägger sig i soffan- vill sitta i vagnen istället för att leka då de är ute osv, hon är mammig och klängig och lite ledsen emellanåt. Hon blir också väldigt glad när man kommer och hämtar, och vill följa med, hon vill kramas länge och verkar nedstämd. Innan har hon absolut inte velat följa med hem, hon har lekt runt och man har fått gå in och hämta henne flera ggr. Hemma märker vi nte av denna trötthet på samma vis, är ju inte samma tempo som på förskolan, men hon brukar säga att hon är trött. Men däremot upplever jag henne mer lättirriterad och arg, slåss och sparkas och vill kramas tio ggr i rad om vartannat! Hon känns inte riktigt stabil... Nånting verkar vara jobbigt för henne och det är så himla svårt att veta! Hon säger ganska ofta att hon har ont i magen, vi har varit på vc, de har klämt och kännt å då har hon inte sagt något. Vi har kollat öronen, de såg bra ut. Vi har tagit odlingsprov från underlivet efter att jag upptäckt att hon haft några små flytningar, det visade inget. Det som återstår nu som vi försöker få till är ett urinprov, men det går svårt eftersom hon inte vill kissa på pottan längre. När jag tog tempen för nån vecka sen låg hon på 37,5, lite förhöjt, har inte kollat denna v. Hon äter jättebra och har god aptit! Hennes avföring är fast, dock lite annorlundare i färgen; ljusare och lite orange ton. Jag är orolig för vår tjej, som inte är sig lik. Kan det bero på åldern- utveckling? Eller bör vi kolla upp vidare vad som spökar? Vad får du för funderingar om hennes beteende? Skulle det kunna vara en uvi som gör att hon är sån här? Nu blev det väldigt mycket info, men jag ville försöka få med allt ifall du kanske ser samband mellan något vad som kan vara orsaken! Hoppas på svar. Tack på förhand! // Mamman