• Anonym (Mamman)

Orolig för vår förändrade tvååring

Hej! Har en dotter på 2år och 2 månader, hon är en glad, lekfull och härlig tjej som verkar trivas med livet. Förutom senaste tiden... Det började med att hon blev magsjuk, var dålig under ett dygn ungefär och blev sedan bättre och helt återställd efter ca 4-5 dagar. Det var nu ca en vecka sedan hon blev frisk. Hon har under veckan varit på förskolan tre dagar, hon älskar sin förskola och pratar ofta om alla fröknarna och barnen. Hon brukar vara väldigt lekfull och aktiv där och inte vara den som är lugnast... Men nu denna veckan har hon varit väldigt förändrad. Fröknarna har sagt att hon varit mer trött, inte orkat vara med och leka som förut- lägger sig i soffan- vill sitta i vagnen istället för att leka då de är ute osv, hon är mammig och klängig och lite ledsen emellanåt. Hon blir också väldigt glad när man kommer och hämtar, och vill följa med, hon vill kramas länge och verkar nedstämd. Innan har hon absolut inte velat följa med hem, hon har lekt runt och man har fått gå in och hämta henne flera ggr. Hemma märker vi nte av denna trötthet på samma vis, är ju inte samma tempo som på förskolan, men hon brukar säga att hon är trött. Men däremot upplever jag henne mer lättirriterad och arg, slåss och sparkas och vill kramas tio ggr i rad om vartannat! Hon känns inte riktigt stabil... Nånting verkar vara jobbigt för henne och det är så himla svårt att veta! Hon säger ganska ofta att hon har ont i magen, vi har varit på vc, de har klämt och kännt å då har hon inte sagt något. Vi har kollat öronen, de såg bra ut. Vi har tagit odlingsprov från underlivet efter att jag upptäckt att hon haft några små flytningar, det visade inget. Det som återstår nu som vi försöker få till är ett urinprov, men det går svårt eftersom hon inte vill kissa på pottan längre. När jag tog tempen för nån vecka sen låg hon på 37,5, lite förhöjt, har inte kollat denna v. Hon äter jättebra och har god aptit! Hennes avföring är fast, dock lite annorlundare i färgen; ljusare och lite orange ton. Jag är orolig för vår tjej, som inte är sig lik. Kan det bero på åldern- utveckling? Eller bör vi kolla upp vidare vad som spökar? Vad får du för funderingar om hennes beteende? Skulle det kunna vara en uvi som gör att hon är sån här? Nu blev det väldigt mycket info, men jag ville försöka få med allt ifall du kanske ser samband mellan något vad som kan vara orsaken! Hoppas på svar. Tack på förhand! // Mamman

• Svar på tråden Orolig för vår förändrade tvååring
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Ni har ju verkligen försökt hitta roten till detta onda. Antar att ni också tagit ett blodsockerprov?

Hittar man inget kroppsligt, så har hon ju en trötthet, som man inte inte kan bortförklara.

Visst kan det också ha något med utvecklingen att göra, vill kunna mer än hon orkar och kan.

Infektionen kan ju också ställa till det. ( Ibland kan det ta en liten tid även när man tror att det är bra)

Eftersom det inte gått så länge än, kanske hon skulle behöva vila lite mer från förskolan och alla barnen.

Behöver kanske vara hemma och bara vara med  mor eller far. Lättare sagt än gjort.:)

Vänligen Carmen

• Anonym (Mamman)

Tack för svaret! Blodsockerprov har inte tagits, kanske något att ta upp på vc om hon inte kommer tillbaka helt till sitt vanliga jag!? Däremot har vi nu lämnat in urinprov och inväntar svar. Hon har varit på förskolan mån och tis nu denna veckan och fröknarna tycker hon har varit piggare igen, och varit delaktig i lek. Men däremot har hon blivit ledsen då jag lämnat henne och sagt på väg till förskolan att hon inte vill gå dit, att hon vill vara hemma. Men sedan har det gått hyfsat bra under dagarna. Hon har blivit lite småledsen emellanåt och pratat om mamma och pappa och husdjuren.. Men det har gått över ganska fort! Det är verkligen olikt henne att vara ledsen vid lämning och under dagen, det har inte hänt en enda gång sedan hon började på förskolan för ett år sedan. Hon har inte ens haft tid att säga hejdå på morgonen, eller inte visat det minsta intresse att följa med hem. Nu vill hon verkligen följa med då vi kommer och säger att hon vill åka hem! Jag kan ju inte låta bli att oroa mig för att det ska vara något som spökar i hennes kropp som hon inte kan uttrycka. Jag vill passa på att fråga också om hennes plötsliga jätteaptit. Hon äter jättemycket, och ber ofta om att få något att äta av hennes några få favoriträtter! Det är också något som är olikt henne, hon har varit lite småstrulig med maten innan, aldrig ätit mer än en mindre portion etc. Nu kan hon äta ttvå portioner gröt hemma på morgonen och ändå sedan en timme senare äta en stor rejäl frukost på förskolan! Är det vanligt att de får sådana ätperioder? Hon vaknar även till på nätterna/mornarna och gnäller över att hon har ont i knät och ont i foten, kan det vara växtvärk? Om hon är i en växar-ätar-period kanske!? Tack igen på förhand!

• Anonym (Mamman)

Ursäkta för ihoptryck och jobbig text att läsa, vet inte varför det blir så då jag postar inläggen!

Svar på tråden Orolig för vår förändrade tvååring