• Tin o Trolls mamma

Vad står Al-Anon för??

Är det någon som kan hjälpa mig att ta reda på vad Al-Anon betyder. Alltså hur man ska uttyda namnet! Har sökt på massor av sidor på nätet och där står vad AA står för och Al-Ateen och en massa annat, men inte Al-Anon!

Ekorren.

• Svar på tråden Vad står Al-Anon för??
  • Tin o Trolls mamma

Jo, jag vet vad det är för något och vad de gör, men inte vad förkortningen står för.

AA = Alcoholics Anonymus t.ex. Men hur uttyder man Al-Anon?

Tack för att du svarade iaf. Ekorren.

• Venna

Alcoholics anonymous (med reservation för stavningen ), som vårat AA!

• Venna

Oj, såg nu att jag missuppfattade...

Hmm, svårt att skriva hur man uttalar...Måste klura ett tag på den!

Uttala det som om du skulle uttala orden var för sig. Alltså Al som du skulle uttala det i början av Alcoholics, och Anon som det låter i början av anonymous...

Snurrigt det här...

• Tin o Trolls mamma

Inte uttalar.. Uttyder!! Jag vet inte vad de orden står för. Det är ju en grupp för anhöriga och de är ju inte alkoholister, bara medberoende eller vad man ska säga. Vet ju vad de andra grupperna betyder. Al-Ateen är ju för tonåringar.. Teen = tonåring osv.

Ekorren.

• Venna

Okej, jag ger det ett till försök Få se om jag har fattat rätt

Sökte lite på nätet, och hittade det här:

Al-Anon är en gemenskap som du kan söka dig till för din egen skull, om du har någon nära vän eller anhörig med alkoholproblem.

Gemenskapen Al-Anon kom till för att hjälpa de anhöriga till alkoholister, eftersom man insåg, att deras beroende av alkoholisten och hans/hennes sjukliga beteende var lika starkt och skadligt som alkoholistens beroende av alkoholen.

Av samma skäl har man senare bildat särskilda grupper för tonåringar som är anhöriga eller vänner till alkoholister (Alateen) och för vuxna barn till alkoholister (Al-Anon Vuxna barn). Man fann, att många barn till alkoholister tog med sig sina mentala skador upp i vuxen ålder och först då var i stånd att bearbeta de i många år förträngda problemen.

Al-Anon Familjegrupper är en gemenskap av anhöriga och vänner till alkoholister, som delar sina erfarenheter, sin styrka och sitt hopp med varandra, för att lösa sina gemensamma problem. Vi anser att alkoholism är en familjesjukdom och att en förändrad inställning kan underlätta tillfrisknandet. Al-Anon är inte en religiös organisation eller ett rådgivande organ.

Al-Anon är den enda världsomspännande organisation som erbjuder ett program för tillfrisknande, med hjälp till självhjälp för familjer och vänner till alkoholister. Vare sig alkoholisten söker hjälp eller inte erkänner sitt alkoholberoende. Medlemmar ger och får tröst och förståelse genom ömsesidigt utbyte av erfarenheter, styrka och hopp. Genom att dela likartade problem binds individer och grupper samman i en gemenskap som skyddas av principen om anonymitet.

Har jag fattat rätt, eller är jag ännu mer ute och cyklar?

• xSBx

Jag har kollat en del sidor men ändå finns ingen riktig förklaring till Al-Anon.
    Det enda är kanske det som står på Al-Anons svenska hemsida
    Stöd och Hjälp för annhöriga och vänner till alkoholister. Men vad dom förkortat vet jag inte.

• Tin o Trolls mamma

Helt fel ute.. Jag vill ju bara veta vad det betyder. Al betyder förmodligen alkoholist eller alcoholics, men vad betyder anon. Det borde ju vara anonyma, men då blir det samma sak som AA och det är det ju INTE.

• Cheri

ANhöriga Och Närstående kke hehe

• Venna

Ahaaaa! Nu går det upp ett ljus...

Nu förstår jag vad du vill veta...men då kan jag inte svara istället! Typiskt!

Svar på tråden Vad står Al-Anon för??