vittra skrev 2012-01-17 20:39:13 följande:
Håller med er. Extremt obehaglig läsning. Och ja, mycket värre än man kunnat ana. Trots att jag läst lite av mommoböckerna.
Felicia verkar ju ha en minst sagt komplicerad relation till sin mamma, där hon var så totalt beroende, och så sjukligt fastbunden till AW att hon inte ens kunde ta ett enda steg bort från henne förrän efter åratal av terapi. Som jag förstår är ingen av de övriga syskonen fortfarande ens förmögna att ta avstånd från henne och hennes beteende, trots att de sedan länge är vuxna! Hon har en så ofantlig makt över sina barn (och antagligen många andra i hennes omgivning också) att ingen förmår protestera. Det är lätt att som utomstående tänka, men herregud varför säger de bara inte upp kontakten? Varför sätter de bara inte stopp? Varför gör de inget? Varför anmälde de henne inte? Varför sitter de bara där och tar all skit? Till och med i vuxen ålder sitter de och tar hennes skit, beter de sig som undersåtar inför sin mamma, Anna Wahlgren. De har ingen egen vilja, inget jag, ingen kraft och ingen styrka. AW har berövat dem allt. Det är vidrigt. Felicia försvann, men det gjorde nog också alla de andra barnen.
Att barnen utvecklar kraftiga psykiska störningar är verkligen inte konstigt, i boken talas om borderline, det förvånar mig inte ett dugg. Felicia är med största säkerhet skadad för livet pga Anna Wahlgrens uppfostran, att följa råd från en sådan människa är ödesdigert för barnen! Anna Wahlgren är en livsfarlig människa

Även om det handlar om en familj så tycker jag att det är sektlikt. Felicia beskriver hur man ska göra för att få vara inne i flocken och hur man åker ut. Att de övriga syskonen försvarar det hela kan kanske också ha att göra med rädslan att bli uteslutna.