• Gaytjej

Sortering, plock och pyssel till 2-åring?

Har en liten kille på snart 2 år som har börjat upptäcka det här med sortering och som komplement till bilkörande (som annars är hans stora passion) så gillar han att sitta och pyssla. Han har och gillar pussel, Brios bygg-clown, kritor, duplo och han älskar att tömma besticklådan (inte en pryl på fel ställe!) och att plocka med ljus, servetter, plastlådor etc i köket och med halsband osv i badrummet.

Skulle vilja införskaffa ngt pyssel- och sorteringsvänligt till honom. Har sett lådor med små plast/gummidjur i klara färger som jag funderar på, men skulle gärna vilja ha fler idéer!

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Sortering, plock och pyssel till 2-åring?
  • Tom Araya

Vet inte vad de heter sådana där lådor med hål i olika former och med klotsar i samma former som ska i hålen.
    Men det kanske han är för stor för!?
    Utvecklingen verkar gå fort fram.Solig

• Gaytjej

Ja en sån låda har han ju faktiskt, men inte framme just nu (vi har bara 'lagom' antal leksaker framme samtidigt). Han har inte lekt så mkt med den förrut, men nu kanske det är läge! Tack för tips! Har inget att jämföra med, men kanske är han snabb här? Är annars långsam med talet tror jag :)

Fler tips?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Tom Araya
    Gaytjej skrev 2012-01-14 19:45:16 följande:

Ja en sån låda har han ju faktiskt, men inte framme just nu (vi har bara 'lagom' antal leksaker framme samtidigt). Han har inte lekt så mkt med den förrut, men nu kanske det är läge! Tack för tips! Har inget att jämföra med, men kanske är han snabb här? Är annars långsam med talet tror jag :)

Fler tips?

Mer allmänt runt barnleksaker och utveckling.
    Allt man gör något med själv, som tränar både sinnen, kordination och kreativitet.
    Byggklotsar av olika slag, all materiel för att rita och måla, mm.
    Till jul fick en anhörigs 3 åriga son sitt första Brio-tågset, mycket uppskattat.
  • Mrs Firren

Vårt barn har också alltid gillat att sortera och har länge älskat Memory-spel av olika sorter. Vi spelar inte som man ska utan han gillar att para ihop två och två och lägga i lådan.

Ett tag körde han med att stoppa leksaksmynt i en sparbössa.

Annars tycker jag man kan lägga vad som helst i en bytta eller en liten ask och så kan barnet hälla ut och plocka i.  Kanske en bytta eller en ask med småfack i.

Vi har också specifika lågor till de olika leksakerna - nallarna, bilarna, leksaksfrukten osv och han gillar att plocka i ordning innan han ska gå och lägga sig. Var sak på sin plats liksom.  

• Jkpg Deluxe

Vår son stoppar också gärna mynt i sin spargris :) 
    Sen finns det ju "plock" som inte är leksaker...t.ex. så gillar vår son att stå vid diskbänken och trycka in så många pås-klämmor som möjligt i plast eller glasbrukar och sedan fylla den med vatten och hälla ut dem...han kan hålla på en bra stund medan jag diskar jämte! :)
    Vi har också specifika lådor (sådana 1,2,3-lådor från IKEA i grön, blå och röd) som det är antingen leksaksfigurer/gubbar och djur i, eller leksaksfordon eller annat som t.ex solglasögon, leksakspengar, gammal mobiltelefon m.m. och han "vet" att de ligger i olika lådor om man ber honom hämta t.ex en leksaksgubbe eller en bil... :)
    Gillar han kanske att hjälpa dig med tvätten, duka bordet, diska, dammtorka m.m.?! vattna? 

• Mrs Firren

Jkpg Deluxe - Ja, tvätten, herregud! Vilken succé! I och ur tvättkorgen. In och ut ur tvättmaskinen. Och så börjar han om igen.

• sahara sahara

Min tvååring fick en påse stora knappar, och de gjorde enorm succé. Man kan sortera dem efter färg och efter storlek, lägga dem i högar, stapla dem, stoppa dem i burkar, stoppa dem i lådor med springor...

Annars kanske han hade gillat de här brickorna som är typ pärlplattor fast tvärtom. Alltså brickor med hål i, och plastpluttar i olika färger som ska tryckas ner i hålet. Då sorterar man efter färg, skapar något och sen sorterar igen.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • FinastE2010

En sak jag tänkte på är att du antingen kan köpa något lätt memoryspel eller göra egna bilder som höör ihop och sen ska barnet lägga rätt kort på rätt bild. om du förstår? :) Min son är också "lite sen" men jag tror just dessa lekar också utvecklar ordförråden om du är med och sätter ord på det han gör. :) Fick bland annat tipset av logoped. Så menar inte du ska använda memory som att spela utan bara lägga rätt. Eller som sagt, helt enkelt göra en stor bild med olika saker på och sen små kort som ska passa in rätt på bilden.

• Linda2012

Hej ,måste bara fråga.Brukar alla barn ha en fas då de sorterar saker?Grejen är att min son på 2år sorterar ofantligt mycket just nu bilar,klossar,lego bollar osv,men han leker okså på ett normalt dett med dem ibland.och förskolan menar att det är lite varnings signal på aspbeger.Men han är ju bara 2år är inte detta en normal lek då?mitt första barn så jag känner mig lite vilsen och oroad.Han är inte så intresserad av andra barn på förskolan ännu är detta vanligt?Känns som han är nöjd att leka själv.mest jaga lekar med andra som är intressant.han är lite sen i utveklingen i övrigt,skulle nog placera honom på ca,1,5års ålders i mognaden.Han har varit sjuk mycket och jag tror att han halkat efter pga av det,Astma,reflux m,m.Habn var på förskola sammanlagy va 2 veckor förra terminen.

Svar på tråden Sortering, plock och pyssel till 2-åring?