• Anonym (vilsenfrustrerad)

när man separerar men inte får lägenhet såld

på mitt initiativ skall vi separera då jag inte kan leva under dessa omständigheter
    som endast jag tidigare har tagit skada av men nu även barn. 

Men min fråga är vad gör man om inte vi får lägenheten såld.

Han kan inte köpa ut mig och jag kan inte köpa ut han då jag studerar nu och jobbar samtidigt.
    Han sa att jag kunde bo kvar och bara betala alla kostnader för bostaden. Dock är det inte så enkelt, särskilt med alla dessa regler. Vi är gifta bör påpekas.

Vad kan jag/ vi gör? bor jag kvar och betalar alla kostnader men han vill gärna ha nyckel kvar. Det går inte då jag vill verkligen inte ha honom i min bostad. Blir jag då kvar i våran gemensamma och vi blir osams blir det en himla soppa.

Vad gör man?  

• Svar på tråden när man separerar men inte får lägenhet såld
  • Anonym

Båda kan flytta ut och ni kan hyra ut er bostadsrätt.
    Har du pratat med banken? När jag skilde mig fick jag överta vår lägenhet mot att jag övertog hans del av bolånet. Inga pengar till honom, men han blev skuldfri. Istället fick han bilen och billånet. 

Ska kolla detta men tror/vet att han vill ha ut vinsten för lägenheten. Hyra ut lyan, kanske? Orolig över att det blir fler, har tyvärr blivit det för flera av våra bekanta. Han är inte på samma spår som jag om att separera och det kommer hela tiden olika "hinder" på vägen.

• Anonym

Om ni har stort lån, kanske det inte kan bli så stor vinst. Då kan du säkert få hjälp av banken med ett blancolån för att lösa ut honom. Du har ju lägenheten som säkerhet. Behåll lägenheten till varje pris.

• Anonym
    Anonym (vilsenfrustrerad) skrev 2012-01-15 07:47:19 följande:
    Ska kolla detta men tror/vet att han vill ha ut vinsten för lägenheten. Hyra ut lyan, kanske? Orolig över att det blir fler, har tyvärr blivit det för flera av våra bekanta. Han är inte på samma spår som jag om att separera och det kommer hela tiden olika "hinder" på vägen.