• Anonym (vilsenfrustrerad)

när man separerar men inte får lägenhet såld

på mitt initiativ skall vi separera då jag inte kan leva under dessa omständigheter
    som endast jag tidigare har tagit skada av men nu även barn. 

Men min fråga är vad gör man om inte vi får lägenheten såld.

Han kan inte köpa ut mig och jag kan inte köpa ut han då jag studerar nu och jobbar samtidigt.
    Han sa att jag kunde bo kvar och bara betala alla kostnader för bostaden. Dock är det inte så enkelt, särskilt med alla dessa regler. Vi är gifta bör påpekas.

Vad kan jag/ vi gör? bor jag kvar och betalar alla kostnader men han vill gärna ha nyckel kvar. Det går inte då jag vill verkligen inte ha honom i min bostad. Blir jag då kvar i våran gemensamma och vi blir osams blir det en himla soppa.

Vad gör man?  

• Svar på tråden när man separerar men inte får lägenhet såld
  • Anonym

Båda kan flytta ut och ni kan hyra ut er bostadsrätt.
    Har du pratat med banken? När jag skilde mig fick jag överta vår lägenhet mot att jag övertog hans del av bolånet. Inga pengar till honom, men han blev skuldfri. Istället fick han bilen och billånet. 

Ska kolla detta men tror/vet att han vill ha ut vinsten för lägenheten. Hyra ut lyan, kanske? Orolig över att det blir fler, har tyvärr blivit det för flera av våra bekanta. Han är inte på samma spår som jag om att separera och det kommer hela tiden olika "hinder" på vägen.

• Anonym

Om ni har stort lån, kanske det inte kan bli så stor vinst. Då kan du säkert få hjälp av banken med ett blancolån för att lösa ut honom. Du har ju lägenheten som säkerhet. Behåll lägenheten till varje pris.

• Anonym
    Anonym (vilsenfrustrerad) skrev 2012-01-15 07:47:19 följande:
    Ska kolla detta men tror/vet att han vill ha ut vinsten för lägenheten. Hyra ut lyan, kanske? Orolig över att det blir fler, har tyvärr blivit det för flera av våra bekanta. Han är inte på samma spår som jag om att separera och det kommer hela tiden olika "hinder" på vägen.
    Men varför skulle ni inte få lägenheten såld? Med rätt pris (lägre än ni vill förmodligen) så får ni den såld Oftast när man inte får sålt så har man orealistiska förväntningar på vad man kan få för bostaden.
  • Anonym

Värdera lägenheten och se om du kanske kan lösa ut honom ändå.

tack för alla svar. Än så länge har inget löst sig och han vill bo kvar efter många om och om igen.
    Jag kommer att flytta till hyres och tänkte att vi skriver ett kontrakt på att blir lyan inte såld inom 6mån
    får han köpa ut mig eller om det blir skilsmässa ska han lösa ut mig direkt. Det ska även skrivas att han int får sälja lägenheten under ett visst pris. 

• Minne00

Hyr ut i andra hand till ni får sålt!
    Skälig hyra är vad som en liknande hyesrätt i samma område kostar, dumt att ta ut mer för då kommer ni att få problem med hyresnämnden....

En Brf som inte godkänner det som giltig anledning kan absolut dras inför hyresnämnden, visserligen säger reglerna at man skall ha för avsikt att återvända till bostaden men att det finna beaktansvärda skäl att ta hänsyn till!
    Lycka till!     

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!

Han vill bo kvar under tiden vi säljer och jag flyttar. Har hittat en lägenhet redan men inte skrivit på kontraktet dåjag oroar mig ifall han behöver hjälp med att klara av med kostnaderna för boendet när han bor där själv.
    därav ett kontrakt också. Ifall man blir osams 

• Minne00

Absolut ett bra skäl att skriva kontrakt er emellan! Om det är hans vilja at bo kvar så är det också hans ansvar att ta kostanderna tycker jag men se till att ha det på papper! Och glöm inte att se till att han inte kan sälja för vilket löjligt pris som heslt så att du får stå i skuld i evigheter i efterhand!

lycka till! 

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Anonym

Är i en liknande sits.

Vi ska separera och vet inte hur vi ska lösa allt praktiskt.   

Vi har ett hus som det antagligen inte går så lätt att sälja i dagsläget.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att klara huset själv, och han kan inte köpa ut mig.  

Problemet är också att när vi är sams så har han absolut ingen brådska, och vill knappt prata om detta.   Medan när vi bråkar så är jag en "dum och korkad idiotisk kärring" som han inte står ut med att se en dag till ens.  Då vill han separera omgående.

Medan jag vill planera detta även när vi är sams, för jag vill separera hela tiden, inte bara när vi bråkar. Detta är inte vad jag vill ha ut av ett förhållande, långt ifrån.  Vi har två barn också, och de kommer säkert må bättre när vi bor på skilda håll.    

Jag har fått tag på en lägenhet, och ser fram emot att flytta dit och få lugn och ro, men då vill jag veta att han klarar halva huset, så det inte blir problem där.  

• Anonym

Klarar hela huset, skulle det förstås stå!

• Anonym

e värdet på lägenheten ungefär densamma som banklånen så finns inget att lösa ut , det är bankens pengar ,och kommer gå till att lösa in banken .2 sen vem äger lägenheten ,har ni köpt den tillsammans  eller.3 lägenheten är säkert pantsatt till banken om man inte kan betala .

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-01 09:12:59 följande:
    e värdet på lägenheten ungefär densamma som banklånen så finns inget att lösa ut , det är bankens pengar ,och kommer gå till att lösa in banken .2 sen vem äger lägenheten ,har ni köpt den tillsammans  eller.3 lägenheten är säkert pantsatt till banken om man inte kan betala .
    det är den eventuella vinsten du köper ut den andra för ,allt annat e bankens pengar....

tack för alla tips. Pappret för min del kommer att vara asviktigt. du som är i liknande
    situation. håller med om att barna kommer att må bättre. får också höra att han inte står ut när det är dåliga dagar och då kommer jag minsann att få strida för allt.
    Husproblem är ännu värre då man har inte har råd att köpa ut varandra och om ena ska klara sig själv blir det alltid pengabråk. Hoppas det löser sig för oss båda. 

han vill ej skriva på papper för han vill det skall stå procent istället för en minimisumma. Det är bara för halva vinsten han skulle köpa ut mig men ska han också stå för att jag renoverat köket för 11000kr ovanpå det? Han står som ägare men vi båda har betalat på lån m.m.+ det är giftorättsgods.

• Sweet life
    Anonym (vilsenfrustrerad) skrev 2012-04-06 15:46:11 följande:
    han vill ej skriva på papper för han vill det skall stå procent istället för en minimisumma. Det är bara för halva vinsten han skulle köpa ut mig men ska han också stå för att jag renoverat köket för 11000kr ovanpå det? Han står som ägare men vi båda har betalat på lån m.m.+ det är giftorättsgods.
    Men om ni bodelar inom äktenskapet ska väl samma regler gälla som vid bodelning vid skilsmässa... 50/50 gäller....
Svar på tråden när man separerar men inte får lägenhet såld