• Margaux

Bästa sättet att potträna och bli bljöfri?

Har en 21 mnd gammal son som suttit på pottan sen ca1 års ålder. Har aldrig fått honom att stanna där mer än 5 sekunder dock..... Det har _aldrig_ kommit kiss ens. Han har i det sista börjat säga till när han vill bajsa och i morse var första gången som han bajsat i toaletten..... Jippie!! Han sitter också ofta på toaletten på dagis och läser bok, men har vad jag vet aldrig gjort ifrån sig där!
    Vi reser till värmen i februari och tänkte låta han vara utan blöja så långt det är möjligt, men innan det, hur får jag honom att kissa i toaletten eller på pottan?

• Svar på tråden Bästa sättet att potträna och bli bljöfri?
  • Eisa

Kan man ens forcera fram sådant? Det är väl en mognadssak.
    Lägg dig inte i hans utveckling.
    Lös resan ändå. Han är liten och ska du resa med en sådan liten får du acceptera att han icke är rumsren.

Vänligen

• principessan

Jag har satt mina på toaletten om de ha viljat vid blöjbyte, på morgonen innan läggdags osv. Det har kommit när de varit redo. Sen strax efter 2 årsdagen har de varit blöjfria både dag och natt. Inget tvång men hurra och hi five när de kissat eller bajsat de första gångerna.

• principessan

Spola är ju viktigt!..... De går bara spola när de själva har kissat eller bajsat.

• Lina 01

mina barn har suttit på pottan från 9 månader. jag får kasnke massa mothugg nu för att barnen inte är redo då etc.. men det är inte det som är poängen. att pottträna alltså. utan att slippa rädsla för pottan och trots när dom blir större. dom har alla tre börjat kissa vid 10 månader på pottan. nej inte som krav utan som en rolig stund. jag har suttit o sjungt för dom o låtit dom hålla en liten leksak, ibland kissade dom o ibland inte  o när kisset kommit har jag berömt och sagt - kissa bra o klappat händerna     dom har tyckt det var jätte roligt     sedan har jag ju inte väntat mig att dom kan styra kisset eller bli blöjfria då men dom har fattat grejen o vi har gjort det med lek. dom blev blöjfria vid ett och ett halv år.

• fågelungarna

Jag har gjort som Lina 01 ungefär. Min stora blev blöjfri (med en olycka varannan dag i snitt) från ett år, och sedan pålitligt dag- och nattorr vid 18-19 mån.

Jag tycker det verkar var på god väg om barnet själv säger till när det är bajsnödigt! I övrigt tror jag det är bra att våga låta barnet gå utan blöja, gärna med vanliga underkläder och byxor på. Det blir mycket tydligt vad som händer när man kissar... Kommer det i byxorna är det bara att kommunicera att nästa gång går vi till toaletten. En bekant fick sin ca 2-åring blöjfri på detta sättet efter tre dagar med olyckor, därefter inga alls. Om inte annat så lär du dig barnets kissmönster (strax efter måltid, si och så många timmar emellan etc) och kan kanske lättare pricka in lämpliga toabesökstider på det sättet. Var tydlig med att det är BRA att göra sina behov på toa, men nja, ingen höjdare om det kommer på golvet. Det kan man göra snällt och vänligt, men som sagt tydligt, även utan att kränka barnet eller få det att skämmas.

Hoppas det går vägen!

• Margaux

Tack för tipsen!!
    Jag har absolut inte velat stressa honom och därför aldrig "tvingat" tillbaks honom på pottan efter sina 5 sekunder...
    Det verkar som om han tycker det är roligare med toaletten så kanske pottan får gå till vinden.
    Tänkte han kunde gå endel naken på semestern man kanske det är bäst att lada upp med kallingar sån att han ser vad som händer i byxan ordentligt?

• Joboli

På dotterns dagis hade de "belöningsmärken" i form av söta glittriga klistermärken. De hade även häftat ihop en liten bok av färglada pappersark. varje gång dottern ville provsitta eller kissa fick hon ett märke. De hade provat två dagar på dagis utan resultat, jag gjorde en lika bok att ha hemma och köpte även klistermärken, på två (2!!) dagar var dottern fri från blöjor??!!!! Hon har blöjor nattetid men ej på dagen. Lycka till

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Loreena

Hela grejen med att man ska vänta tills barnet är "redo" vänder jag mig emot faktiskt. Vi vänjer ju barnen långsamt med andra saker som smakportioner tex. Det finns ingen som skulle säga att "Vänta med smakportioner tills barnet är redo" om barnet är närmare tre år och fortfarande helammades. Vissa saker måste vi som vuxna hjälpa till att introducera för barnen för deras eget bästa. Men det ska ske med lyhördhet, kommunikation och respekt. Ju längre man väntar ju svårare brukar det i regel bli.

Jag tycker att du ska låta din son gå blöjfri så mycket som möjligt, gärna med kalsonger, så att han märker när det kommer kiss. Säg då tex: "ojdå, nu kom det kiss"(skuldbelägg aldrig)
    Sätt honom på pottan/toaletten på rutin efter sömn och efter måltid så brukar det komma kiss och bajs. Säg då tex "Nu kom det kiss, vad skönt att du slapp få kiss i byxan"

Vi har kört EC-light med vår son och han har suttit på pottan på rutin efter mat och sömn sedan han kunde sitta själv. Pottan är en helt naturlig del av hans liv och att kissa och bajsa har aldrig varit traumatiskt för honom på något sätt. Nu är han 1,5, sätter sig ofta själv på pottan och kissar, säger "ja baja baja" när han behöver bajsa och kiss och bajs är absolut inget konstigt. I stora delar av världen så används inte ens blöja.

Det var ju Freud som kom med sina psykologiska teorier och trodde att barn kunde bli skadade för livet under den "anala fasen" när de pottränades. Vem går på Freuds teorier idag? Ingen!

Jag kan rekommendera de här länkarna
    hippiemamman.wordpress.com/2009/07/14/pottraning-2/
    www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/Sluta-med-bloja

• Lina 01
    fågelungarna skrev 2012-01-14 20:05:28 följande:
    Jag har gjort som Lina 01 ungefär. Min stora blev blöjfri (med en olycka varannan dag i snitt) från ett år, och sedan pålitligt dag- och nattorr vid 18-19 mån.

Jag tycker det verkar var på god väg om barnet själv säger till när det är bajsnödigt! I övrigt tror jag det är bra att våga låta barnet gå utan blöja, gärna med vanliga underkläder och byxor på. Det blir mycket tydligt vad som händer när man kissar... Kommer det i byxorna är det bara att kommunicera att nästa gång går vi till toaletten. En bekant fick sin ca 2-åring blöjfri på detta sättet efter tre dagar med olyckor, därefter inga alls. Om inte annat så lär du dig barnets kissmönster (strax efter måltid, si och så många timmar emellan etc) och kan kanske lättare pricka in lämpliga toabesökstider på det sättet. Var tydlig med att det är BRA att göra sina behov på toa, men nja, ingen höjdare om det kommer på golvet. Det kan man göra snällt och vänligt, men som sagt tydligt, även utan att kränka barnet eller få det att skämmas.

Hoppas det går vägen!

ja det finns ju tvättmaskin
  • Mamma till viljestark dotter

Alla tre barnen (en kille och två tjejer) har blivit blöjfria dagtid vid 2 år och 4 månader. Förmodligen har de fixat detta tidigare, OM jag kommit mig för att ta tag i det. Jag gjorde ungefär som fågelungarna beskriver. En dag skippade vi bara blöjan. Olyckor blev det, men efter bara några dagar fixade de det rätt bra!

Svar på tråden Bästa sättet att potträna och bli bljöfri?