• Anonym (Brudtärna)

Brudtärna - Lätt ångest för den ekonomiska biten

Hej!
    Jag ska vara brudtärna åt min bästa vän i Juli och vi har väll egentligen inte pratat om de praktiska detaljerna kring vem som ska stå för kostnaden. Jag tycker det är jobbigt att fråga eftersom pengar är en känsligt ämne... Problemet är att jag är mammaledig och har den lägsta och min sambo är sjukskriven, så vår ekonomi är inte den bästa. Hon har bestämt färg på kläderna men har ganska öppet sinne om hur den får se ut. Vi har pratat om att göra naglar tillsammans sen har hon även kollat på paketpriser för sminkningen... Hur frågar man om detta på ett bra sätt? Jag måste ju sprida ut kostnaderna om jag ska betala själv och vill gärna veta innan i så fall. Vill inte avsäga mig detta uppdrag på grund av missförstånd kring det ekonomiska heller för pengar ska inte komma emellan vänskap.

• Svar på tråden Brudtärna - Lätt ångest för den ekonomiska biten
  • thegoddess

Säg att du inte riktigt har råd att köpa en dyr ny klänning och se vad hon säger helt enkelt.

• ssf

Säg att du gärna följer med som sällskap på hennes sminkning men att du sminkar dig själv hemma eftersom du behöver spara lite pengar för att kunna köpa en fin klänning. Din vän vet väl att du ät f-ledig och att sambon är sjuk, då förstår hon nog

• MiaIa 90

Hej när jag var brudtärna så betalada brudparet näst in till allt förutom några små saker som smycken men de hade ja redan fina hemma som passade till.
    Tycker de hör till att brudparet ska betala om dom vill ha dig som tärna och inte du själv.
    Prata med din vänn att du inte har så mycket pengar och kola hur dom ahr tänkt att göra med kläderna m m.

• Cicek

Prata med henne! Jag kommer ha min bästa vän som brudtärna när jag gifter mig och att det är just HON är viktigare för mig än något annat, så jag skulle absolut inte vilja att hon säger nej pga ekonomin. Jag skulle betala det jag kunde för henne, och resten skulle jag sett till att fixa så billigt som möjligt (dvs antingen betalar jag för smink, naglar, hår osv eller så hjälps vi åt hemma, och klänningen bryr jag mig inte om vad hon väljer, bara hon hittar något hon gillar och har råd med).

• Scream4

Jag har för mig att det finns någon etikett som säger att om bruden bestämmer vad brudtärnorna ska ha för kläder samt accessoarer så¨ska bruden stå för kostanden, iallfall minst hälften.

• Anonym (c)

Du ska väll inte betala det? Det står väll brudparet för? Verkar konstigt annars.... det blir ju lite som att du "bekostar" hennes bröllop? eller tänker jag fel

• Anonym (Brudtärna)

Tack för alla svar det återstår att se hur det blir. Hade inte varit ett problem för mig om jag haft en stabil inkomst... Jag ska samla mod och prata med henne i morgon när vi ses och planerar lite inför bröllopet..

• Linnean89

När jag och min man gifte oss så betalade vi allt för både brudtänorna och hans bestmen.
    En självklar sak tycker jag, eftersom det var "vi" som ville ha dem och jag tycker inte att du som täna ska betala, hoppas det går bra för dig :) Kram

• Anonym

Det generella (om det nu finns något sådant) är att du betalar för dig själv - samtidigt förutsätter det att du då kan se ut precis så som du hade valt att göra om du var gäst.

När jag gifte mig betalade jag kläder och frisyr åt min tärna. Sminka sig tyckte jag att hon kunde göra själv, hon valde att få det gjort och betalade då själv för det. Hon stod också för sina egna skor, och fick då ha vilka skor hon ville...

Men ta upp detta med henne, och diskutera lösningar.

Svar på tråden Brudtärna - Lätt ångest för den ekonomiska biten