• Tingli

lamotrigin och alkohol?

Jag tar 200mg lamotrigin mot ångest. Blev bjuden till grannen ikväll på några glas vin. Kan man dricka alkohol när man tar den här medecinen? Försökte hitta info, men hitade inget som hjälpte mig. Någon som vet? Tacksam för snabba svar

Adam 020715, Gabriel 051130 och Lovelia 110622
  • Svar på tråden lamotrigin och alkohol?
  • Splittrad07

Äter själv den medicinen och jag har då ätit den och druckit alkohol. Inte nu samtidigt, jag tar tabletterna på morgonen.. Men jag har inte upptäckt något "fel" med de. Nu är de väl aldrig bra enligt läkarna men jag har som sagt aldrig upptäckt något annorlunda. Drick med måtta så ska de nog gå bra! :)

• Lilith Dark

Anledningen till att läkare aldrig rekommenderar att man äter medicin och dricker alkhohol är p.g.a levern och att det är svårt för kroppen att både ta hand om medicinen och alkoholen samtidigt.. Sen finns det ju vissa medicin där det kan vara livsfarligt att dricka alkohol också, men dit hör inte lamotrigin.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym (Dr. Frääs)

Jag förstår inte varför man skulle vilja blanda in alkohol när man tar mediciner för sitt psyke, och det är en stor belastning för levern att hantera läkemedel, så varför slå på den ännu mer då? Alkoholen påverkar hur du metaboliserar läkemedlet och kan öka risken för biverkningar, eller ge andra biverkningar än "normalt".

De personer jag känner som medicinerar för sin psykiska hälsa dricker inte. Dels för att de bryr sig om sina inre organ och dels för att inte låta alkoholen påverka en hjärna som inte ens från början är i bästa skick. Allt annat tycker jag är en oseriös inställning, faktiskt.

Jag hittade på en minut fakta om lamotrigin hos läkemedelsmyndigheten i UK, och där står att man inte ska dricka under 1-2 månader när man börjat med läkemedlet. De som vant sig kan sedan dricka små mängder, men det rekommenderas generellt inte, eftersom man blir mer instabil i sin sinnesstämning. Dricker man lite mer kan man bli så sömnig att olyckor kan ske.

Se sidan 2 om Lamotrigin och alkohol, NHS är som socialstyrelsen i Sverige:

www.candi.nhs.uk/_uploads/documents/medicines/medicines-LAMOTRIGINE.PDF

• Tingli

Tack för svaren. Nu handlar det ju om typ tre glas vin så tror nog inte min ?instabila? sinnesstämning tar nån skada.

Adam 020715, Gabriel 051130 och Lovelia 110622
  • Lilith Dark
    Anonym (Dr. Frääs) skrev 2012-01-14 19:19:26 följande:
    Jag förstår inte varför man skulle vilja blanda in alkohol när man tar mediciner för sitt psyke, och det är en stor belastning för levern att hantera läkemedel, så varför slå på den ännu mer då? Alkoholen påverkar hur du metaboliserar läkemedlet och kan öka risken för biverkningar, eller ge andra biverkningar än "normalt".

De personer jag känner som medicinerar för sin psykiska hälsa dricker inte. Dels för att de bryr sig om sina inre organ och dels för att inte låta alkoholen påverka en hjärna som inte ens från början är i bästa skick. Allt annat tycker jag är en oseriös inställning, faktiskt.

Jag hittade på en minut fakta om lamotrigin hos läkemedelsmyndigheten i UK, och där står att man inte ska dricka under 1-2 månader när man börjat med läkemedlet. De som vant sig kan sedan dricka små mängder, men det rekommenderas generellt inte, eftersom man blir mer instabil i sin sinnesstämning. Dricker man lite mer kan man bli så sömnig att olyckor kan ske.

Se sidan 2 om Lamotrigin och alkohol, NHS är som socialstyrelsen i Sverige:

www.candi.nhs.uk/_uploads/documents/medicines...
    Nej, det var en av anledningarna till att jag slutat dricka helt. Dels får min lever jobba ändå dagligen med mina mediciner, och sen vill jag inte på något sätt riskera att bli ostabil minsta lilla, inte ens några glas vin. 
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Magda40

Drick vin och ha det trevligt! Det är nog så viktigt om man inte mår så bra. Det är mitt råd.

• TheHatter68

Jag har ätit Lamotrigin sedan 2011 efter som jag är bipolär. Jag äter mellan 600-800 mg pers dag och har aldrig reagerat konstigt på alkohol. Men ett tips drick ingen starksprit, håll dig till öl eller vin i måttliga mängder. Sen är det så att alla reagerar olika. Var lite försiktig.

• Anonym (Ångesr)

Hjälper lamotrigin mot ångest?

Trodde det mest varen medicin för humöret...?

Svar på tråden lamotrigin och alkohol?