Anonym (Dr. Frääs) skrev 2012-01-14 19:19:26 följande:
Jag förstår inte varför man skulle vilja blanda in alkohol när man tar mediciner för sitt psyke, och det är en stor belastning för levern att hantera läkemedel, så varför slå på den ännu mer då? Alkoholen påverkar hur du metaboliserar läkemedlet och kan öka risken för biverkningar, eller ge andra biverkningar än "normalt".
De personer jag känner som medicinerar för sin psykiska hälsa dricker inte. Dels för att de bryr sig om sina inre organ och dels för att inte låta alkoholen påverka en hjärna som inte ens från början är i bästa skick. Allt annat tycker jag är en oseriös inställning, faktiskt.
Jag hittade på en minut fakta om lamotrigin hos läkemedelsmyndigheten i UK, och där står att man inte ska dricka under 1-2 månader när man börjat med läkemedlet. De som vant sig kan sedan dricka små mängder, men det rekommenderas generellt inte, eftersom man blir mer instabil i sin sinnesstämning. Dricker man lite mer kan man bli så sömnig att olyckor kan ske.
Se sidan 2 om Lamotrigin och alkohol, NHS är som socialstyrelsen i Sverige:
www.candi.nhs.uk/_uploads/documents/medicines...Nej, det var en av anledningarna till att jag slutat dricka helt. Dels får min lever jobba ändå dagligen med mina mediciner, och sen vill jag inte på något sätt riskera att bli ostabil minsta lilla, inte ens några glas vin.