• Anonym (Kört eller?)

Vill öppna mitt hem! Ungdomar!

Ja så är det. Har länge tänkt på saken men det är kört för min del...eller?
    Jag har ett gediget bagage bakom mig...men den har gett mig livserfarenhet.
    40 bast,ungdomlig och tror mig fatta ganska bra när ungdomar öppnar sina hjärtan.
    Ungdomar som har jobbigt hemma.
    Har INGEN utbildning men är självlärd. Hjärtat finns med.
    Hur skulle ni göra? Hoppas ngn från soc kan svara.. Och alla andra. Tacksam

• Svar på tråden Vill öppna mitt hem! Ungdomar!
  • Anonym
    Anonym (Kört eller?) skrev 2012-01-14 17:57:24 följande:
    Ja så är det. Har länge tänkt på saken men det är kört för min del...eller?
    Jag har ett gediget bagage bakom mig...men den har gett mig livserfarenhet.
    40 bast,ungdomlig och tror mig fatta ganska bra när ungdomar öppnar sina hjärtan.
    Ungdomar som har jobbigt hemma.
    Har INGEN utbildning men är självlärd. Hjärtat finns med.
    Hur skulle ni göra? Hoppas ngn från soc kan svara.. Och alla andra. Tacksam

Jag tycker du skall kontakta soc i din komun,och berätta om dej själv!

Jag har själv ett ganska tufft baggasje bakom mej,ingen utbildning heller,men min man och jag blev nyss godkända som familjehem.

Soc vill nog bara att man lagd allt bakom sej,och inte påverkas negativt av det idag.

Var ärlig mot dom,bara.      
  • Anonym (Kört eller?)
    Anonym skrev 2012-01-15 12:12:24 följande:
    Jag tycker du skall kontakta soc i din komun,och berätta om dej själv!

Jag har själv ett ganska tufft baggasje bakom mej,ingen utbildning heller,men min man och jag blev nyss godkända som familjehem.

Soc vill nog bara att man lagd allt bakom sej,och inte påverkas negativt av det idag.

Var ärlig mot dom,bara.      
    Ok tack för rådet! Berätta hur ni gjorde.
  • Anonym
    Anonym (Kört eller?) skrev 2012-01-15 15:06:28 följande:
    Ok tack för rådet! Berätta hur ni gjorde.
    Vi tog kontakt med soc i våran komun.

Dom gjorde en "vanlig" unredning av oss,med registerutdrag(belastningsregister/socialregister/kronofogden)

Vi hade et flertal djuuupa samtal med dom,där vi pratade om ALT,då menar jag precis allting i våra liv!

Innan hade vi även varit kontaktfamilj.

• Anonym

Allt beror på hur länge sen "ditt bagage" fylldes på sist och med vad?
    Det måste ha gått en del år så att det kan anses som ett avslutat kapitel!
    Och det med all rätt, dessa barn som kommer behöver minst av allt instabila "nya föräldrar" !
    Jag vet en hel del familjer som har ett "trasigt" förflutet och dom gör ett fantastiskt jobb idag med barnen som kommer men det måste va avklarat och till det hör en del år  av ett "normalt svenssonliv" 

• Anonym (Kört eller?)
    Anonym skrev 2012-01-16 01:04:59 följande:
    Allt beror på hur länge sen "ditt bagage" fylldes på sist och med vad?
    Det måste ha gått en del år så att det kan anses som ett avslutat kapitel!
    Och det med all rätt, dessa barn som kommer behöver minst av allt instabila "nya föräldrar" !
    Jag vet en hel del familjer som har ett "trasigt" förflutet och dom gör ett fantastiskt jobb idag med barnen som kommer men det måste va avklarat och till det hör en del år  av ett "normalt svenssonliv" 
    Ok hänger med...mitt bagage är ganska ungt. Men avslutat. Tror Ni att soc bedömer inviduellt? Och jag är ordentligt prickad hos KF! Men har stabil inkomst och klarar mig. Min mans inkomst är inte beräknad ens.
  • Anonym
    Anonym (Kört eller?) skrev 2012-01-16 06:42:06 följande:
    Ok hänger med...mitt bagage är ganska ungt. Men avslutat. Tror Ni att soc bedömer inviduellt? Och jag är ordentligt prickad hos KF! Men har stabil inkomst och klarar mig. Min mans inkomst är inte beräknad ens.
    Har man KF skulder eller betalningsanmärkningar så får man inte bli familjehem!
    Alla register måste vara rena.
    Vet en man som haft missbruk bakom sig, jobbade med svåra grabbar 13-18 år på ett HVB hem och gjorde ett utmärkt jobb men gick ändå inte igenom Soc utredning!
    Dom ville ha ett par år till av "fräch-het" och ändå har han varit ren i 6 år.
    Så med ett ungt bagage och och som du säger ordentligt prickad hos KF så är nog risken minimal att man blir godkänd som familjhem eller jourhem!
    och det med all rätt!
    Det tar flera år och åter flera år att kunna kalla sig f.d missbrukare, f.d kriminell och ekonomin måste vara stabil och prickfri
    Absolut kan Soc bedöma individuellt och det gör dom nog hela tiden men dom måste hålla sig inom vissa angivna ramar!
  • Anonym
    Anonym (Kört eller?) skrev 2012-01-16 06:42:06 följande:
    Vill man bli ett familjehem och är sambo/gift så utreds och kollas hela familjen hos div myndigheter.
    Man kollas som hel familj, som helhet och där ingår även ens egna barn, hur dom funkar och hur det går för dom.Soc pratar även med egna barn om dom är äldre,inte i ett direkt utredningssyfte vad det gäller barnen men allt räknas in som en helhet. 
  • Anonym (Kört eller?)

Ok får lägga det på isen...men igår läste jag om min kommun. Där kan man ansöka om att bli KONTAKTPERSON till ungdom. Man träffar denne 1-2 ggr i veckan. Man får timlön och ersättning för utgifter.
    Jag har skickat intresse anmälan då jag är säker på att jag kan bli en bra kontaktperson och lyssna på ungdomen osv. Vad tror Ni?

• jeppsson

Samma register koll gäller även för kontaktmanna uppdrag som vid andra vård/boende former.Ett rent register är ett av grund kraven!

• Anonym
    jeppsson skrev 2012-01-17 05:37:47 följande:
    Samma register koll gäller även för kontaktmanna uppdrag som vid andra vård/boende former.Ett rent register är ett av grund kraven!

Det ddär stämmer inte riktigt.

När det gäller kf-myndigheten,kan man ha prickar där,och endå bli godgänd!

Det beror lite på vad slags prickar det rör sej om,och o man kan förklara dets upplomst.
    Detta vet jag av egen erfarenhet.    
Svar på tråden Vill öppna mitt hem! Ungdomar!