• Tiger Queen

Internet Explorer 9. Ska jag installera?

Godkväll alla vänner!

Har idag Windows IE 7 och funderar på att installera Windows IE 9. Har läst både plus och minus om IE 9 och blir osäker på om den är så bra, eftersom det verkar vara så stora skillnader mellan dessa båda?

Är lite nyfken men ändå rädd för att förändringen blir fel för mig. Jag har ingen större erfarenhet av att först installera och sen avinstallera.

Någon som kort kan beskriva för- och nackdelar med att byta. Bl a finns 7 smarta funktioner, vad innehåller dom och är IE9 värd att ladda ner för enbart dessa?

Många frågor och skulle vara tacksam för alla svar jag kan få

• Svar på tråden Internet Explorer 9. Ska jag installera?
  • inze

Jag avvaktade länge men installerade för ett tag sedan efter att först ha fått det på jobbdatorn. Jag tycker den är bra. Bäst tycker jag är att man kan skriva vad man söker direkt i adressraden (eller vad den nu heter) på samma sätt som i Googles Crome. Man behöver alltså inte nån speciell sökruta utan kan t ex skriva äpplekaka så kommer det upp Googleträffar direkt. Jag har Google inställd som standardsökleverantör.

Den är överhuvudtaget väldigt inspirerad av Google Crome tycker jag så har du testat den så vet du på ett ungefär hur den är.

• sportpappa

En viktig anledning till att uppgradera är att vi som utvecklar webbapplikationer inte testar att allt fungerar i gamla webbläsare. Där jag jobbar nu så kör vi fortfarande lite sporadiska tester i IE7 eftersom det finns några fåtal personer kvar som forfarande använder så gamla webbläsare, men det blir absolut inga fullödiga tester. IE8 måste vi tyvärr också fortfarande stödja fullt. Det är inte förrän i IE9 som den webbläsaren börjat uppföra sig som webbläsare ska, men senast i fredags så hittade vi en bugg i IE9 som ställde till det rejält och krävde specialfix för just IE.

Firefox är nog den webbläsare som används mest bland de som utvecklar webbapplikationer eftersom det finns väldigt bra utvecklarstöd (Firebug och många andra addons) och bör på grund av det vara den webbläsare som webbsidor fungerar bäst i.
    Personligen föredrar jag Chrome för den är så snabb och avskalad, men jag gör all utveckling i Firefox. I IE gör jag lite testning bara för att se att det fungerar och ser hyffsat ut.

Så, rådet är att uppgradera till IE9, men använd en annan webbläsare när du surfar. 

• DataProffs1

Det finns många goda anledningar till att uppgradera till Internet Explorer 9

1: Säkerhetsfunktioner som "Smart Screen" och IE9´s Kernel mode (sandlåda)
    Läs mer på länkarna på denna sida: http://www.nsslabs.com/browser-security
    Extra viktigt om du använder just sociala nätverk!!! 

Allt detta UTAN att du behöver leta upp och installera massa skumma "plugins" från okända utgivare (Vilket kan vara en säkerhetsrisk i sig!)

2: Om du inte kodar webbkod så spelar ovanstående inlägg mindre roll! Faktum är att du väldigt sättan stöter på en webbplats som inte fungerar med IE (Tvärtom händer däremot! Se t.ex. internet banker) och detta är egentligen inte webbläsarens fel!  Problemet är mer att kodarna har "sin favorit" och får då problem när de tvingas koda för annat än Favoriten, Lite grann som en Lite grann som om en MC-mekaniker skulle få problem om han tvingades börja mecka med t.ex. lastbilar!  Har du däremot IE9 så skall du iundvika att använda andra webbläsare samtidigt, Detta försämrar din webbsäkerhet radikalt!

3: Om du låter bli att logga in som ADMINISTRATÖR jämt och ständigt så fanns det t.ex. under hela år 201 INTE EN ENDA SÅRBARHET SOM GICK ATT UTNYTTJA ifall du lät bli att logga in som administratör!
    (och allvarligt talat, köör du som administratör då behöver virusmakarna etc. bara lura dej att köra valfri kod! De behöver inte gå omvägen via en sårbarhet! Du bjuder ju med dej av DIN administratörsbehörighet till dom! Rynkar på näsan  
    Detta är mycket bättre än någon annan webbläsare klarade! Och detta är FAKTA, inte hittepå svammel som massa Chrome och Firefox-fanatiker försöker lansera som "sanningar!

4: Övriga skillnader hittar du in funktionsjämförelsen mellan IE7 IE8 och IE9:
    http://windows.microsoft.com/sv-SE/internet-explorer/products/ie-9/compare-browsers

Se bara till att installera de nädvändiga stödverktygen: JAVA: http://www.java.com/sv/
    samt: Adobe Flash player:  http://www.adobe.com/go/getflashplayer
    Håll dessa ständigt uppdaterade, för dessa har flest säkerhetshål än något annat. och kräver ständiga patchar!

Lycka till!

Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
  • DataProffs1

(Dags att byta mitt uråldriga tangentbort till mitt nya som väntat i flera veckor nu!!!Glad
    Varför kan man inte redigera sina inlägg! Skrikandes

Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
  • Tiger Queen

Varmt tack för tips och råd {#emotions_dlg.flower}. Ska tänka lite på hur jag ska göra. Google Chrome verkar ju inte så dumt det heller.

Svar på tråden Internet Explorer 9. Ska jag installera?