• minimou

Tips inför superlång flygresa med två barn?

35 timmars flygresa med två barn (2 och 4 år).
    tips på underhållning på flyget? vi har två stopp på vägen (7 +  2 timmar)

Har tänkt ta med dator och en del filmer, pixiböcker, pennor + papper. Någon som har något annat tips?

• Svar på tråden Tips inför superlång flygresa med två barn?
  • minimou
    frankrike skrev 2012-01-14 21:42:46 följande:
    Var ska ni?
    Nya Zeeland. 
    pamilya skrev 2012-01-14 21:44:05 följande:
    Skaffa en ipad
    Hur är batteritiden? vad är bättre än med en laptop?  
  • minimou
    Helena77 skrev 2012-01-14 21:50:09 följande:
    Varsin cd freestyle eller vad det heter nuförtiden...sagoböcker på cd
    Tack för tips!
  • enny signatur
    minimou skrev 2012-01-15 11:23:54 följande:
    Nya Zeeland. 
    pamilya skrev 2012-01-14 21:44:05 följande:
    Skaffa en ipad
    Hur är batteritiden? vad är bättre än med en laptop?  
    toutch! 4åringen kan spela själv i större utsträckning tex
  • lillalflygiz

jag har massa bra resa m barn tips o praktiska tips på min resa m barn tips blogg;

blogg.alltforforaldrar.se/liniz/

massa små leksaker, massa snacks och dvd m massa filmer ;)

passa på o få barnen trötta INNAN ni ska flyga så de sover en del ombord :)

• loppis7

ipad el annan surf platta,nintendo ds bärbar dvd,små inslagna pket som man kan ta fram då o då.

• Machapuchare

Försök få till lite variation. Byt platser någon gång (med varandra alltså). Om ni är två föräldrar/vuxna med, byt barn att ägna er åt emellanåt.

Ha några nya ess i rockärmen att plocka fram när det gått lång tid. Tex något nytt spel eller så.

Gör flyg-gymnastik: spänn tårna, spänn benen, spänn rumpmuskler, trampa med fötterna, spreta med fingrarna, höj axlarna, hakan mot bröstkorgen, sträck upp armarna mot taket, "plocka äpplen" osv.

"Flygbingo" med bilder på saker de kan se under resans gång (och kryssa för med penna) -flygplan, vinge, moln, flygvärdinna, bagageband, brandsläckare, Nya Zeeländsk flagga...

Snacks -tänk på att inte bara ta med sötsaker, kanske lite salta kex/brödpinnar/grönsaksstavar (hur får man med sig det genom säkerhetskontrollen?)/chips...

• minimou

Tack för alla tips! Vi har redan hunnit resa och komma tillbaka, men det kan ju finnas fler som vill ha tips.

• minimou
    kajsa8 skrev 2012-03-13 19:46:54 följande:
    Hur gick resan då?
    Resan var verkligen lååång. Har gjort den några gånger förrut, men aldrig med två småbarn.

Jag hade packat ned massor med små paket med pennor, pixiböcker (ca 15-20), russin, pysselböcker(4), serietidningar, dockor mm. Faktiskt alldeles för många då barnen inte ens hann öppna alla. Det hade gott räckt med hälften. Jag hade även med laptop med lite filmer, men använde den inte, utan barnen kollade en del på flygplanets tv-skärmar.  Jag tror kanske att det hade varit lättare med en ipad, så det kommer vi att köpa till nästa gång. 

Vi flög med lite olika flygbolag, och barnen fick en hel del leksaker och pyssel av flygvärdinnorna.

Vi hade med varsin liten kudde som vi hade mycket användning för, då flygplanens kuddar är så små. Vi bullade upp med kuddar runt barnen när det var extra trångt och de var tvugna att halvsitta och sova. 

Det som vi upptäckte var viktigast var vilka tider flygplanen startade. Nedresan var perfekt för barnen då vi klev på första långflyget kl 22 med barnen som vi hållit vakna tills dess. sen sov de 8 timmar på raken. resten av nedresan tajmade bra med sov-och mattider.

På hemresan blev däremot allt fel, sovtider och mattider blev knasigt, vilket verkligen gjorde resan enormt mycket tuffare. Så det kommer vi att kolla mer noggrant nästa gång.

Svar på tråden Tips inför superlång flygresa med två barn?