• ano123

Ändra födelseort

Hej,
    Jag har invandrat till Sverige för några år sedan och är 16 år. Till att börja med så är jag inte från Mellanöstern.  Jag är svensk medborgare och på mitt pass står det mitt födelseort vilket är inte i Sverige. Jag vet att det gör inget men vill inte ha det där. Ni kanske tror att jag vill bli kallad svensk vilket i sig stämmer.  Anledningen är att jag är inte som andra invandrare. Jag tycker om Sveriges kultur osv. Går även samhällsprogrammet på gymnasiet. Vet ni om det går att byta födelseort? Har googlat men hittar inget

• Svar på tråden Ändra födelseort
  • Anonym

Du är född där du är född och det kan aldrig ändras.

• Blå damcykel

Kan inte tänka mig att det går. Du är ju född där du är född.... Lite svårt att ändra det i efterhand.

• Coyote

Nej, jag tror inte man kan ändra det, men ring skattemyndigheten och fråga.

• Elephino

Nej, det tror jag inte. Du har ju redan fötts på ett ställe. Men vad spelar det egentligen för roll?

• Hellinor

Är du svensk så är du svensk, var du än är född! Många är adopterade till Sverige och födda utomlands, men de är lika svenska som du ändå. 

Men man kan både vara svensk och någonting annat, om man vill. Det är fint att ha en bakgrund. Säkert är många avundsjuka på de som inte är rakt igenom "medelsvenssons", utan har något spännande ursprung också.   

• Anonym (Svenskhet)

Hej Nej du kan inte ändra födelseort om det inte är så att den registrerade orten är felaktig och du kan bevisa det. Du är född där du är född och har inget att göra med hur "svensk" du är. Jag hoppas du med tiden lär dig att man kan vara svensk med annat ursprung.. Gå inte på sverigedemokraternas version av svenskhet! Man kan älska sitt och sina föräldrars ursprung och ändå vara svensk!

• Anonym (Ella)

Jag är född i Sverige, men mina föräldrar är inte det. Jag ser mig själv som svensk - men det finns många som inte gör det. Detta trots att jag är född i Sverige! Så födelseorten, det är ju för dig bara lite text på ett papper. Strunta i vad andra tycker. I mina ögon är du svensk

• Anonym

Var stolt över ditt ursprung. Varför vill du radera den delen av ditt liv?
    Du är svensk, lika svensk som vem som helst. Var du är född har ju inget med det att göra. Själv är jag född i Frankrike, mina föräldrar bodde där ett år. Men inte är jag fransk för det

• Mammarazzi

Jag kan förstå vad personen menar. Om man är född i ett annat land och vill resa som vanligt med sin svenska familj och vänner så utsätts en del hela tiden för problem  vid passkontrollet och dylikt. Så det fiins en viss po'ng med att man kanske inte vill förknippas med sitt födelseland. Säkerhetsskäl bl a

• Yohan

Du kan inte ta bort orten, men du kan ta bort landets namn. Om du t.ex. är född i Paris så står det Paris Frankrike i passet. Du kan då ta bort Frankrike, så att det endast står Paris. Det kan du be passhandläggaren att göra när du söker nytt pass nästa gång.

• Anonym (slaka)
    Yohan skrev 2015-01-29 13:03:47 följande:

Du kan inte ta bort orten, men du kan ta bort landets namn. Om du t.ex. är född i Paris så står det Paris Frankrike i passet. Du kan då ta bort Frankrike, så att det endast står Paris. Det kan du be passhandläggaren att göra när du söker nytt pass nästa gång.

Om det står att ens födelseort är en tätort då, skulle man kunna byta det till kommunen?

I mitt pass står Slaka som födelseort, har aldrig fått problem med det eller så men vänner som sett passet har frågat vart det är/om jag är född utomlands. Så vet du om man skulle man kunna byta det till Linköping eller?
    Är ju född på Linköpings universitetssjukhus i Linköping o.s.v...

Svar på tråden Ändra födelseort