• RosaSvamp

20 år gammal med tunnare hår - hjälp?

Hej,

Jag är en tjej på 20 år gammal som redan har fått betydligt tunnare hår än vad jag hade som liten. Min hästsvans har säkert blivit hälften så tunn som när jag var 10 år gammal. Min mamma har vääldigt tunnt hår och hon hade också betydligt tjockare hår när hon var yngre, är detta något som går i ärv? 

Jag stressar, har ångest och oroar mig väldigt mycket och var under min tonårsperiod deprimerad, har det något att göra med det hela? Jag hittar även väldigt mycket hårstrån överallt. Jag vet inte om jag tappar mer hår än vad som är "vanligt" eller att man bara ser dom tydligare då jag har mörkbrunt långt hår.

Jag är egentligen ljusblond men har intensivtonat håret mörkt sen jag var 14 år. Jag går till frisören var 7:e vecka. Färgar då alltid utväxten och varann gång klipper topparna och färgar hela håret, dock i en kort period på kanske 10 minuter.

Jag sover alltid med toffs och har oftast toffs på mig hemma, det vet jag kan slita på håret, men jag kan verkligen inte sova med mitt långa hår utsläppt. Dagligen borstar jag håret kanske 3 grr om dagen, använder aldrig kam. Tvättar håret varannan dag med schampoo som ska vara bra till färgat hår. Fönar och platttar håret väldigt sällan, kanske i genomsnitt max 2 grr i veckan. Använder condition varannan dag, dock nästan aldrig inpackning. 

Mitt hårs kvaliè ä väldigt bra. Väldigt lent, glansigt och inte alls torra toppar. Så vad tror ni är felet? Att jag sover med toffs, stressar, färgar för ofta, något som går i ärv, eller något annat? Någon som vet någon bra produkt som piller som verkligen funkar för att få tjockare hår? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 20 år gammal med tunnare hår - hjälp?
  • Tomtkonto

Jo, sånt är ju ärftligt, väldigt, dessutom. Har du nu inte nåt medicinskt fel, som ex sköldkörtel krångel osv, så finns det nog inte så mycket att göra, mer än att vårda det ömt. Stress kan påverka det med, men det går ju över. Vet att ex långvarig feber, kirurgi, stress och sånt kan ge tillfällig hårlossning, kommer efter ca tre månader efter att man blivit utsatt. Mer än hälften av håret kan gå in i den sk vilofasen samtidigt och då känns ju håret mycket tunnare. Ät megadoser av Biotin, få i dig nog med järn, slappna av, lättare sagt än gjort och massera gärna hårbotten dagligen. Gör inpackningar med ricinolja, googla på just ricinolja (castor oil) och hårlossning och gör dig egna "assumption" :). Jag gör ricinolje inpackningar ca tre gånger i veckan, mitt hår har ändrat karaktär totalt till underbart mjukt och fint och det är som om en helt ny uppsättning av hår växer in, om jag kollar i skalpen! Har gjort det i ca en månads tid nu och det är ca fyra fem centimeter långt, hela klasar av hår som växer in! Mitt andra tips till dig är, klipp det kortare. Kapa av en decimeter (låter som du har långt hår) så ser det i alla fall betydligt tjockare ut. Långt hår passar bäst på tjockt hår. Lycka till!

• RosaSvamp

Jag har inte haft någon sjukdom så det kan ej vara fallet. Jag är ofta trött så jag kan ha järnbrist. Ska köpa järntabletter & biotin, kanske borde testa Priorin också. Ska även försöka hitta en inpackning med ricinolja. 

En sak som jag undrar - är det farligt att ta för mycket vitiaminpiller? Jag tar vekk som är en b5 vitamin i stor "överdos". Inget som är farligt eller så, utan det är en medel som hjälper mot finnar. Jag har ätit 10 g varje dag i ca 9 månader och det har inte påverkat mig negativt .Det är alltså en rekommenderad dos och inget som jag överdriver. Ville bara skriva det så ingen får fnatt på mig, haha. Jag äter även en d-vitamintablett dagligen. Är det då farligt att även äta järntabletter, bition & Priorin tillsammans?

Jag har inte suuuperlångt hår. Det slutar precis ovanför slutet av brösten, och när jag har det utsläppt tänker man inte så mycket på att jag har tunnare hår, det är mer när jag sätter upp håret man ser det. Men lite tänker jag nog klippa det, ca 5 cm.    

Tack för svar!  

• sommarblomma1

Stress kan definitivt påverka att du tappar hår!

Jag själv började få tunnare hår just i 20 års ålder och nu vid 37 är det extremt tunt och glest över hela hårbotten. Jag kan inte längre ha lugg då det syns ännu tydligare då utan får ha sidbena med lång sidlugg som jag får borsta platt. Man hittar sina trix för att dölja så mycket som möjligt.

Jag har inga näringsbrister, eller stress eller problem med sköldkörtel utan tyvärr har jag nog "kvinnligt håravfall" som inte är helt ovanligt. Både pappa och min framförallt min bror lider av tunnhårighet så jag har nog tyvärr ärvt något.

• Tomtkonto

Ok,oj, men där där slog det mig, när jag läser att du använde b5, efttersom jag läst om det mot just acne för ganska så länge sedan. Och en av bieffekterna är just hårlossning! Googla på det, just b5 and hairloss. Du får nog sluta med det. Hellre lite acne än hårlossning. Good luck!

Svar på tråden 20 år gammal med tunnare hår - hjälp?