• Sånglärkan

Smalmat som hela familjen äter???

Idag är första smaldagen för mig och maken och vi har veckomenyn nästan klar, men vad äter man egentligen så att
    *barnen tar det
    *det inte blir så dyrt
    *det blir så mycket tid i köket.

Det var enkelt att komma på helgmat och till de dagar någon av oss har tid att laga, men nu är tisdag och torsdag utan mat. Finns det tips?

• Svar på tråden Smalmat som hela familjen äter???
  • Lola Jämtland

Egentligen så är det väl bara att laga samma sorts mat som förut men man väljer smalare (mindre fetthalt) alternativ och vettigare produkter (tex fullkornspasta istället för vanlig)....Sen går det ju alltid att tillsätta extra fett i banrens mat för de behöver ju fettet....

• Sånglärkan

Jo, såklart måste de få i sig det fett de behöver och jag har gjort precis som du säger att äta spagetti och köttfärssås med fullkornspasta och sås med rivna morötter i, men helt plötsligt tog idéerna slut....

Vad lagar du när du bara rör ihop något?

• sweetpea

Laga precis samma mat som ni lagade förra veckan, men fyll halva tallriken med grönsaker. Konstigare än så behöver det inte vara.

• Rabbit

Mitt bästa snabbtips är fiskbullar.

Nyttigt, hyfsat gott, med kokt pasta och kokta grönsaker till är middagen färdig på nolltid!

(Jag slänger ner skivade morötter och broccolibuketter i pastavattnet när ca 5 minuter återstår tills pastan är klar. Allt blir färdigt samtidigt och man spar lite disk )

• Lola Jämtland

Ts

Här lagas det all sorts mat men vi tänker inte på nån fetthalt här inte...

Lasagne, grytor, korv o makaroner, fisk...ja, allt möjligt äter vi o den maten borde gå att göra mer nyttig beroende på vilka produkter man använder....

• Sånglärkan

Fiskbullar på tisdag alltså. Tack rabbit.

Försöker verkligen minnas vad vi åt" förra veckan" Sweetpea....
    Sist det var vanlig vecka åt vi massa pannkakor, men det tar för lång tid till 4 pers och smalt är det inte.

Pasta och.... (nu gör det nästan ont i huvudet ) broccoli och..... aaaj.... skinksås. På torsdag!

• Sånglärkan

Lola hihi.
    Kan du tipsa någon gryta som alla i familjen äter och som är vardagsbetonad? Vi äter också gärna grytor här, men eftersom jag vägrar göra särskild mat åt barnen blir det oftast så att pojken bara äter ris eller potatis +macka och mjölk och tjejen petar ur köttbitarna och struntar i resten

Grrrr Pasta och skinksås står ju redan på onsdag!!!!!

• Tingeli

kyckling är fettsnålt, ris till kanske( råris/fullkorn) och en grönsallad till!

• Lola Jämtland

Kycklinggryta kanske? Leta recept här på FL eller på tex altavista.se

Gör jag gryta så petar Alma oxå bort köttet eller äter bara ris men för oss är det inget problem eftersom jag inte bryr mig så hårt...huvudsaken är att hon äter något iaf....Tjat hjälper ingen....

• Sånglärkan

Ja... kyckling med någon currysås läste jag om på en annan tråd, och så paprika och pasta.

Lola, nej jag har också bestämt mig för att låta dem ta ansvar för maten själv. Talar bara om att det inte blir något annat (ett kex) om en halvtimme, men det vore kul att ställa fram en gryta som alla äter av och kanske ropar "JA!!!" nästa gång den serveras. *drömmer*

Tack för hjälpen alla.

• Lum

Ett hett tips är viktväktarnas Familjekokböcker 8två stycken) Många enkla och goda recept för hela familjen!

Förrutom det är det här en hit som de flesta bran gillar:

blanda nykokt pasta med tomatpure, paprikapulver, någon tesked olja och majs (ev äv andra grönsaker) ät med tunt skivad skinka eller mager korv till.

Svar på tråden Smalmat som hela familjen äter???