• MHM

Skorv hos 4-åring.. tips?

När min dotter var bebis fick hon skorv som vi behandlade med borago och det gick bort. När hon var 1-2 kom det tillbaka men då hade hon så mycket hår att det inte syntes så vi lät det vara i hopp om att det skulle försvinna. 

Nu är hon fyra år och det är en brun beläggning i hårbotten. Idag har jag pillat bort det mesta men det är en del kvar. Det är egentligen inget som stör eller knappt syns, men det känns ofräscht. Hur får jag bort det? 

• Svar på tråden Skorv hos 4-åring.. tips?
  • Asplund

Du köper Salsyvase på Apoteket, smetar in i hårbotten på kvällen, sätt på en tunn bomullsmössa på natten (så att det inte kletar ner) kamma bort skorven på morgonen och tvätta ur, klart!

• Juhanna

Jag har brukar köra med vanlig babyolja i hårbotten och sen kammat bort skorven. Och det brukar fungera alldeles utmärkt

• SanTan

Jag har haft problem länge med båda mina tjejer med skorv långt upp i åldern. För ca 1.5 år sedan frågade jag deras frisör vad jag ska göra åt det. Hon tipsade om ett mjällschampo från Loreal.
    Mjällschampo till barn kändes konstigt men hon sa att det var bra!
    Jag köpte en flaska och det är nu det enda schampo jag använder till båda döttrarna (dom är idag 5 år och 7.5 år). Funkar kalas och dom har aldrig haft en antydan till skorv sen jag började för 1.5 år sedan! Håret är rent och fint på dom båda. Tvättar håret en gång i veckan så även om det är dyrt schampo räcker det JÄTTELÄNGE!

http://www.headzone.se/sv/artiklar/loreal-instant-clear-mjallschampo-250ml.html

Finns även i flaska med pump (500 ml) som är lätt att ta av!

Skönt att slippa "behandla" på nått speciellt sätt. Skönt att slippa olja i håret och annat klegg. Bara att tvätta som vanligt fast med rätt typ av schampo!

• Mylla

Min dotter hade också skorv när hon var 3-4. Det funkade med Boragosalva fast hon hade hår, hon fick sova med den en natt för att mjuka upp, sen kammade jag bort skorvet med en luskam. Det gick bra även om det låter hemskt, det satt ganska löst och hon har lättkammat hår, tunt och ganska kort. Håret växer bättre på de ställena nu när skorvet är borta.

Svar på tråden Skorv hos 4-åring.. tips?