• Anonym (Dilemma)

Soft air gun - dilemma

Har ett dilemma och diskussion med vår 13-årige son. Han vill ha ett Soft air gun. De är ett gäng som har en klubb och har Soft air gun-krig ett par gånger i veckan. Området är inhägnat och de har tillstånd av markägaren. MEN jag vet ju att det är olagligt. Samtidigt så sker det väldigt organiserat och alla (jo, det är så) hans kompisar är med. Hur vi än gör blir det fel känns det som.

• Svar på tråden Soft air gun - dilemma
  • Anonym (Dilemma)

*puff*

• Lena

Jag hade tagit fram alternativ där han kan leka krig lagligt i en riktig förening.

• anok

Instinktivt skulle jag säga nej, folk kan bli rejält skadade av sådana vapen. Men å andra sidan så blir han utanför i gemenskapen, vilket kanske är den enda anledningen att jag skulle fundera på att säga ja. 

Men jag hade nog sagt nej faktiskt. Det är olagligt och man kan skada sig allvarligt. Men ni kanske kan erbjuda ett alternativ till sonen? 

• anok

Ja, han kanske skulle tycka att det var roligt med lajv (levande rollspel) kanske. 

• Anonym (Dilemma)

Finns inga alternativ dessvärre. Det är själva grejen o att va med kompisarna som är poängen. Och kompisarna är där hela lördagen och hela söndagen. Jag är emot vapen i allmänhet och laglydig på alla sätt. Men att säga nej till detta känns faktiskt svårt.

• Lena

Kan ni inte få med killarna på något annat? En skytteklubb kanske?

• Anonym (nej)

är det olagligt så är det out of the question om mina grabbar skulle fråga om de fick.

• Anonym

Absolut inte.
    Vad lär du din son om du säger ja? Att det är ok att göra olagliga saker för att alla andra gör det?

Här måste du som förälder stå emot, även om din son blir ledsen och det är svårt. Jag hade nog tagit kontakt med hemvärnet i stället. De har ungdomskurser där barnen får testa på att vara soldater på riktigt. Det kanske vore något för din son? Hemvärnet finns i hela Sverige och där kan han lära känna andra ungdomar + att man lär sig mycket positivt som lagarbete etc.

• Anonym (Loloo)

ALDRIG skulle jag säga. hur kan du tycka det är okej att ungarna gör något som faktiskt är olagligt? och hur kan du veta att dom inte skjuter på smådjur som sen plågas enormt av sina skador?

• pappandreo
    Anonym (Dilemma) skrev 2012-01-15 18:52:35 följande:
    Har ett dilemma och diskussion med vår 13-årige son. Han vill ha ett Soft air gun. De är ett gäng som har en klubb och har Soft air gun-krig ett par gånger i veckan. Området är inhägnat och de har tillstånd av markägaren. MEN jag vet ju att det är olagligt. Samtidigt så sker det väldigt organiserat och alla (jo, det är så) hans kompisar är med. Hur vi än gör blir det fel känns det som.

Försök se en lösning och engagera de andra föräldrarna att turas om att vara delaktiga under deras spelningar, då är det inte olagligt att anordna spelträffar där vuxna är ansvariga trots att de inte är 18 år.

Det är heller inte något dåligt din son har som sysselsättning så länge det är organiserat och de har godkända masker och bra kläder som skydd på spelningarna.

Det är enda rådet jag kan ge dig att bli delaktig. Om du inte anser att du vill lägga den tiden och engagemanget på din son så får du helt enkelt säga nej och försöka locka med något annat han är intresserad av.

Lycka till! :)       
Svar på tråden Soft air gun - dilemma