• missnikita

Fördröjt missfall

Hej!
    I dag skulle jag gå in i vecka 14. I torsdags var vi på ultraljud då vi bestämt oss för att göra ett CUB test. Då fick vi reda på att det inte fanns något utvecklat barn i magen...utvecklingen hade stannat i vecka 6, jag hade ett så kallat fördröjt missfall/uteblivet missfall. Nu väntar jag på skrapning i veckan.

Känns så fruktansvärt jobbigt. Detta var vår första barn som var mycket planerat.

För er som varit i samma sits, har ni lyckats med en lyckad graviditet efter detta?

Vi har bestämt oss att försöka igen så snabbt som möjligt och har läst att det är många som lyckats bli gravida igen på första ägglossningen. Är jätterädd för att jag ska få missfall igen. 

• Svar på tråden Fördröjt missfall
  • momster

jag och min man fick ett sånnt misfall, trodde jag var i vecka 16 men fostret växte bara till vecka 9 och det såg inte ut som de skulle.
    Nu hade vi oturen att få 2 vanliga misfall efter det.
    vi fick en utredning men inget var fel så vi fortsätte försöka 1 år efter sista missfallet fick vi en tid för en ny utredning men dagen innan vi skulle dit fick vi possetivt grav test, så sammanlagt tog de oss 4-5 år att få våran dotter som blir 2 nu 1 februari.
    med henne fick vi gå på ultralud och koller varranan vecka ända till jag var i vecka 9,10 för att se att de gick vägen.

nu är jag gravid igen och har även denna graviditet haft täta koller i början men inte lika täta som med dottern.
    är nu i vecka 13 och förra veckan såg allt bra ut för oss.

hoppas värkligen du slipper fler missfall och att ni får er lilla snart.
    LYCKA TILL !

• Maddy

Hej missnikita,

Jag var gravid i v19 och var på ultraljud där det konstaterades missfall i v9. Jag hade då varit på tidigt ul v8 och fostret hade alltså dött precis efter. Fick skrapas dagen efter. Detta var den 27 oktober. Fick min mens den 23 nov vilket min barnmorska sa var ett bra tecken på återhämtning. Använde sen CB ägglossnings test efter och är idag i vecka 7 så för oss gick det på engång!

Lycka till!

• Blackfield

Beklagar verkligen!

Jag fick missfall i November förra året, dock ganska tidigt så kroppen tog hand om det på egen hand.
    Vi lydde rådet att vänta en mens emellan och nu är jag gravid igen, men oron är fruktansvärt påfrestande.
    Jag försöker att hitta på saker på dagarna så tankar är på annat håll och det hjälper faktiskt! Sen så tycker jag att det är väldigt skönt att prata om min oro med min sambo och min mamma, speciellt när mamma har vart med om samma sak innan jag kom till världen.
    Som du säkert hört 100 gånger redan så är ju missfall inget man kan göra något åt så man får snällt sitta och överlåta kontrollen till kroppen fastän det är oerhört jobbigt.

• missnikita

Tack för era svar!
    Jag hoppas att min kropp återställer sig snabbt ...
    Känns skönt att höra att ni lyckats bli gravida igen efter missfallen. jag hoppas att jag blir en utav dem. Har beställt hem ägglossningstest nu så snart försöker vi igen 

• Javisst

Beklagar sorgen missnikita! Jag har blivit gravid alltifrån en till fyra månader efter mina skrapningar.

• missnikita

Jag hoppas också att det går snabbt. I morgon är det dags för skrapningen...är jätterädd. Har lite svårt att vara i den situationen när man är så utsatt.
    Undrar om man kan bli sjukskriven en vecka eller två efter det här? Har mår som sagt inte så bra psykiskt så bara tanken att gå tillbaks till jobbet nu ger mig ångest.
    Blev ni sjukskrivna?  

• momster

Jag pluggade men var hemma nån vecka efter. Mins inte om jag blev sjukskriven men fick ett läkarintyg mins jag.

• Maddy

Oroa dig inte för skrapningen. Dom går igenom med dig vad som händer innan och så blir du sövd. När jag vaknade kände jag inget alls. Har blivit skrapad två gånger. En gång var pga abort i 2004 och den andra var som sagt nu i oktober. Båda två har jag mått bra efter (fysiskt alltså). Psykiskt var jag ju ganska ledsen då jag trodde jag var i v19. Blödde typ 2 veckor efter första. Jag vet att det är lätt för mig att sitta på "den andra sidan" och säga att det kommer gå bra men det gör det. Jag lovar. Sen är det bara försöka igen. Klart du blir gravid snart igen! *kram*

• missnikita

Tack Maddy.
    Allt gick bra idag på skrapnigen....förutom att jag var så nervös att jag skakade. Sedan när jag vaknade låg jag och hyperventilerade, kändes lite obehagligt att vakna på det sättet.

Blev även sjukskriven i 2 veckor vilket känns skönt eftersom jag känner att jag måste få samla mina tankar och känna efter lite innan jag kommer tillbaks till jobbet.

Sköterskan sa att man bör vänta en mens tills man försöker igen. Men efter att ha läst här på forumet så verkar det ju ändå vara ok att försöka vid nästa ägglossning. Vill så gärna så gärna bli gravid igen... Men denna gången måste jag försöka hejda mig och inte göra upp mina livsplaner efter barnets födelse som jag gjorde denna gången.

Svar på tråden Fördröjt missfall