• Pajsarn

Förskolepersonal som fått grav.penning, HJÄLP tack!

Arbetar som fsklärare på småbarnsavdelning och sitter nu med ansökan till försäkring.kassan. Hur tydliga var ni som fått grav.penningen beviljad och vad tryckte ni extra på?! Är det lyften eller?! Tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Förskolepersonal som fått grav.penning, HJÄLP tack!
  • E som i Elin

Jag var den första som blev beviljad på vår förskola och det jag gjorde annorlunda var att vara super saklig. Tex: VI har 19 barn på avdelingen, av dessa är 13 blöjbarn som ska lyftas upp 1,4 m till skötbordet minst 2 grr per dag. Vi har även 17 barn som inte kan klä på sig ytterkläderna själva, .. osv.

• Loncelot
    E som i Elin skrev 2012-01-15 20:51:53 följande:
    Jag var den första som blev beviljad på vår förskola och det jag gjorde annorlunda var att vara super saklig. Tex: VI har 19 barn på avdelingen, av dessa är 13 blöjbarn som ska lyftas upp 1,4 m till skötbordet minst 2 grr per dag. Vi har även 17 barn som inte kan klä på sig ytterkläderna själva, .. osv.

Exakt samma jag tryckte på om plus hur mycket barnen vägde på ett ungefär i ålder 1-2.
    Då man kan få en handläggare som inte kan sånt som jag fick och fick upprepat skicka in vissa uppgifter som hon inte visste nått om....man tycker ju dom borde vara lite pålästa...  
  • jamila2000

Skriv om hur en dag ser ut.
    Lyften bla upp i stolarna eller till skötbord
    Blöjbyten
    På och avklädning
    Svårighet att komma ner till barnens nivå alltså på golvet
    Man är själv ibland med barnen utan att kunna få någon hjälp av någon
    Stress
    Hur många som jobbar  heltid eller inte
    Hur stor barngruppen är
    Åldern på barnen
    Finns det barn som ej kan gå då blir det ju många lyft

Se till att chefen skriver på försäkringskassans blankett om att man ej kan omplaceras
    Har man problem med foglossning så fixa ett intyg från tex sjukgymnast
    Sen gäller det nog att ha tur och få rätt handläggare
    Lycka till

• Pajsarn

Okej tack för tipset! Vi har ju visserligen hissbart skötbord så jag kan inte påstå att jag lyfter alla....Det jag personligen tycker är tungt är de oförutsedda lyften - trötta/sovande barn, ledsna barn, arga barn....Fler?!

• Pajsarn

Tack tack! Men jag antar att alla gör en sådan beskrivning...ändå är det så få som blir beviljade!?

• jamila2000

Jag jobbar på småbarnsavdelning och fick beviljat i somras,hade lite foglossning.

• Aelem

Jag fick beviljat och har gått hemma nu sedan mitten av december. Väl behövligt!!

Jag var väldigt utförlig. Skrev en bilaga som jag skickade med, för raderna som finns att skriva på rymmer ju ingenting. Det kändes lite dumt att vara så utförlig och upprepande, men för någon som inte jobbar på en småbarnsavdelning/på en förskola så är det nog inte så lätt att föreställa sig hur mycket man faktiskt gör. Hur mycket man böjer sig, att sitta på golvet, ta sig upp, alla lyft som upp och ner från stolar och skötbord osv. Bara att klä på ett litet barn innebär ju en del lyft. Ta kläderna, plocka upp barnet i famnen och ofta ställa ner det åtminstone en gång under påklädningen och sedan ta upp det igen. Också har man ju inte bara ett barn att klä... alla blöjbyten, kanske också lyft i och ur vagn för vila. Jaa, jag fick i alla fall syn på hur galet mycket vi lyfter trots att man försöker ha de som kan till att klättra själva. Jag skrev också med det att man då och då under dagen faktiskt är själv. När övriga är på rast, man kanske är först att gå ut. Ramlar ett barn då och gråter måste man ju liksom lyfta upp det på benen igen åtminstone. På morgonen och i slutet av dagen är man ju i regel själv också.

Skriv allt du kan komma på som gör det svårt för dig att jobba helt enkelt. Och när du beskriver en dag så ta med exakt varenda liten grejj... blöjbyten är ju tex återkommande hela dagen. Skriv in alla gånger...

• Pajsarn

Tusen tack för tipsen, det verkar som om man måste vara lite övertydlig...! Ska försöka knåpa ihop något!

• Fanaya

Jag jobbar oxå på förskola med 3-5 åringar men i storarbetslag så på morgon och eftermiddag har jag även de små. Men som nån skrev tkr jag inte det är värst att lyfta de små barnen. Alla ofutsägbara lyft av ledsna/arga/trötta barn som man måste lyfta är jobbigt, framförallt de som är äldre. Men det är nog värre med allt småplock av leksaker/kläder/ torka golv om nån spillt m.m. Det gör man ju hela tiden på mitt jobb. Många har ju numera höj och sänkbart skötbord oxå. Vi som jobbar med äldre barn har ju fler barn i barngruppen oxå, så det är väldigt många barn och få som klarar att klä på sig själva. De behöver hjälp med mkt när man ska ut tex. VI har ävel läga bord och stolar, det är ju inte gravid/vuxenanpassat direkt.

Ni som fått beviljat, har ni några speciella krämpor eller "är ni bara gravid" när ni fått beviljat?

• Tullemo

Jag har inte heller fått beviljat än då jag skickade in mina papper i onsdags. Däremot skrev jag 4 A4 sidor med datorskriven bilaga och skickade med om hur mina dagar ser ut.
    Jag jobbar på en småbarnsavdelning som är väldigt tung och sen har jag också själv genomgått en gastric bypass som ställer till det lite.

Men mitt tips är att sätta dig ner och skriva ihop på datorn under flera dagar (samt prata med dina kollegor, och be vänner och kollegor titta igenom för att få feedback på det du skrivit) hur dina dagar ser ut. Jag gjorde så att jag gick igenom dag för dag för mig själv och skrev ner de moment som var tunga och så fick jag tillslut ihop så mycket. Läs igenom texten flera gånger och se vad du missat, du kommer alltid på något mer, skriv upp på små lappar om det kommer en "flygande" tanke som du kan skriva om när du får tid.

Lycka till! :)

William 2007-12-31, mammas hjärta!!
Svar på tråden Förskolepersonal som fått grav.penning, HJÄLP tack!