• Aurora h

Omedelbar uppsägning?

´Jag undrar om man kan säga upp sig med omedelbar verkan från en tjänst där man har tre månaders uppsägningstid. Som anställd har man ju skrivit på ett kontrakt, men om man absolut vägrar att sätta sin fot där igen, vad "händer" om man säger upp sig och vägrar gå tillbaka? Gör man sig skyldig till något kontraktsbrott eller så?

• Svar på tråden Omedelbar uppsägning?
  • mammatill6

Ja det gör du. Innestående lön kan de behålla. Orsakar din arbetsvägran kostnader kan du blir skyldig att stå för dem.

• Aurora h

tack för ditt svar...innestående lön kan jag förstå, men kostnader, kan det vara i form av nyinsatt personal t ex?

• MickeN1973

Egen uppsägning brukar vara 30 dagar.

Men kolla ditt avtal

Sen ska du vara medveten om att det har konsekvenser för din evt a-kassa

egen uppsägning 45 dagars karens  

• ruthen

Som lärare har man ofta 3 månaders uppsägningstid, och ändå lyckas en del ändå att "säga upp sig" genom att ta tjänstledigt för att prova på ett annat jobb. Arbetsgivaren kan ju förstås säga nej till det.
    Jag tror dock man har rätt till tjänstledighet för att plugga el likn, men inte för att prova ett annat jobb. 

• Gladskit
    MickeN1973 skrev 2012-01-15 23:09:00 följande:
    Egen uppsägning brukar vara 30 dagar.

Men kolla ditt avtal

Sen ska du vara medveten om att det har konsekvenser för din evt a-kassa

egen uppsägning 45 dagars karens  

Det finns ingen "standard" för uppsägning utom det som står i kollektivavtalet så att säga att det brukar vara 30 dagar är fel. Dessutom kan man förhandla fram avvikelser gentemot avtalet.

Men konsekvenserna för a-kassan är en bra synpunkt. Och JA man kan få stå för kostnader som uppstår i och med att du bryter avtalet. Kostnader för extra personal, eventuellt om man måste ta in konsulter tills man rekryterat en ersättare osv.

Svar på tråden Omedelbar uppsägning?