• Falangist

Hur är Utby i Göteborg?

Skulle gärna vilja få lite input på villaområdet Utby i Göteborg?
    Ni som bor där eller har bott där:

Hurdan är atmosfären i stadsdelen? Någon som vet om det är ett "säkert" område med tanke på inbrott/skadegörelse etc?

Hur är skolorna?

Var går man i skola efter 5:e klass? (Vet att det inte finns högstadium i Utby).

Ungefär hur högt ligger snittpriset för ett hus?   

Tacksam för all information!     

• Svar på tråden Hur är Utby i Göteborg?
  • Deiia

Utby räknas som ett "bra", trevligt och lugnt område. På sommaren kan det vara lite "öde" för dom flesta som bor där har sommarhus.
    Villapriserna ligger ganska högt. Inbrott är det väl som överallt annars . Larm är nog bäst att ha.

Man går i högstadiet i Gamlestadsskolan. I alla fall för några år sedan.
    Mina svärföräldrar bodde där och trivdes väldigt bra.  

• Falangist

Tack för info Deiia!

Vad räknar du som höga villapriser då? *nyfiken* Jag tänker att det ju är ganska så små hus där, så det kan väl inte dra iväg till vilka fantasisummor som helst. Hoppas jag...  

• Deiia

Mina svärföräldrar fick strax under 3 milj. för ett gammalt orenoverat friliggande hus på 120 kvm när dom sålde.

Sedan finns ju småvillorna, som många renoverat och byggt ut, som är fina. Dom är billigare. Priserna är väl inte direkt "höga" om man tänker på att det är väldigt nära stan.........fast långt från havet .

Lycka till i husletandet.    

• LittleMissWitty

Jag bor i Utby, och har bott här de senaste 20 åren och det finns inget annat ställe i hela Göteborg där jag skulle känna mig säkrare. Man hör aldrig om varken inbrott eller ser någon skadegörelse etc.

♥ Http://littlemisswitty.com
  • Deiia
    LittleMissWitty skrev 2012-01-21 13:38:38 följande:
    Jag bor i Utby, och har bott här de senaste 20 åren och det finns inget annat ställe i hela Göteborg där jag skulle känna mig säkrare. Man hör aldrig om varken inbrott eller ser någon skadegörelse etc.
    Det var ju konstigt eftersom min svärföräldrar hade inbrott 2 ggr. Dom hade bott där sedan 50-talet. Fast inbrotten skedde under senare år. Dom hade inget larm, inget speciellt lås och var ofta bortresta.

Med detta menar jag inte att det skulle var värre än någon annanstans . Utby är så tryggt det går att vara idag skulle jag nog säga.    
  • småvildar

Jag har jobbat i utby i många år innan vi nu flyttade norrut. Det är ett lugnt område med stabila familjer med rätt bra social status. så skulle jag väll överlag sammanfatta det. Jag jobbade inom förskolan och har bra erfarenhet av den. Bra förskolor. Skolan kan jag inte tala för den har jag ingen erfarenhet av den. Jag hade kunnat tänka mig att bo där om jag hade haft råd med huspriserna och vi hade bott kvar i gbg. 

Svar på tråden Hur är Utby i Göteborg?