• Koppkaka

Baka till dop?

I slutet av februari ska vi döpa vår son, och som tanken är just nu så ska jag baka åtminstone det mesta av fikabrödet till mottagningen efteråt. Problemet är bara det att inspirationen verkligen just nu står på noll. Jag har INGA idéer alls i princip!

Jag vill inte göra det allt för komplicerat, det har jag varken tid eller ork till. Det jag funderat på att baka hittills är blå/vita spiralkakor med någon god smaksättning, och brysselkex med blåfärgat strösocker runt kanten. Men sen tar det stopp!

Har du några tips på vad jag kan baka till dopet så skriv gärna det Och gärna recept också om du har!

Leo
  • Svar på tråden Baka till dop?
  • Rikki

Min mamma bakade en jätte god marängtårta med grädde, kiwi och mandariner på, den är jätte bra för man gör den i långpanna så den räcker till många sedan bakade jag även krämbullar, cupcakes och min pojkväns kusin bakade en "vanlig" maripantårta :) Sedan lite småkakor och saft, blev helt perfekt!

Cupcakes går fort och är mastiga så man äter bara en, jag kan skriva recepten på marängtårtan och cupcakes imorgon :) Krämbullar är alltid uppskattat, det är vanliga solskensbullar alltså, det går jätte fort att göra :) 

• Rikki

läste mer nogrant nu och såg att du skulle ha mycket blått jag vet ett annat recept på cupcakes där du kan göra glasyren i olika färger, det är maräng glasyr, mina småbröder älskade dom, haha Glad Dom andra jag skrev om tidigare är choklad och nu när jag skriver kom jag på en jätte god kladdkaka som man lägger en god kaffe-chokladglasyr på och toppar med nonstop :)

• thegoddess

Jag köpte tårta av en kompis som gör speciella snygga.
    Bakade själv kärleksmums, bullar och drömmar dom brukar alla gilla
    Eftersom dopet var tidigt hade vi först olika snittar

• Alvi

Vår dotter döps imorgon och jag har Gjort kärleksmums där jag stoppar ner en tandpetare i varje bit. På tandpetaren är en liten rosa vimpel med hennes namn på.

• M1986

Jag gjorde bland annat kärleksmums med rosa strössel, drömrulle med rosa smörkräm, daim och mandelbullar, 5 våningstårta och massa mer till våran dotters dop. Allt finns att se i bloggen, länk finns nedanför om du vill ha lite inspiration.

• mbrus

Jag planerar att baka tårta till vår dotters dop i slutet av februari. Och så bakar min svärmor bullar och tar med sig. Känns ganska lagom för vår del.

• Luna777

Vanliga vaniljbullar fast med blått strössel istället för pärlsocker. Hade de på lillans å min systersons namncermoni.
    Lillan hade rosa bullar å Blixten hade blåa. Sen mockarutor ( snoddas, kärleksmums) med blått strössel funkar alltid. Ett tips till mockarutorna ä att du tar mer kakao i smeten å i själva glasyren har du några bitar mörk choklad som får smälta med, å snåla inte på kakaon eller kaffet... ;)

Svar på tråden Baka till dop?