• coyote

Något som kan rekommendera en bra pappa-bok?

Jag vill köpa en bra pappa-bok till min man. Tycker det är så orättvist i de böcker som jag har att det står typ två sidor för den blivande pappan.
    Helst skulle jag vilja ha en bok med samma "anda" som "På smällen- från A till bebis" som ju är helt underbart skriven med mycket humor och inga omskrivningar av sanningen!!!!

Någon som kan tipsa?

• Svar på tråden Något som kan rekommendera en bra pappa-bok?
  • coyote

Sorry såg just att någon annan ställt samma fråga i pappa-gruppen, men om det är någon som har nån mer bok att rekommendera så mottages detta tacksamt!

• Henrik28

Koka makaroner av Johan Nilsson.

Den är mer som en berättelse hur det är att vara pappa. Rätt mysig faktiskt.

• Nelson

Håller med Emilia. Den är fantastiskt bra!

• mollan nu

Boken Att bli Pappa ? så funkar det från Vi föräldrar är himla bra. Köpte den till sambon

• lingonblad

Dick Sundevall är ju lite rolig när han utgår ifrån att män dricker öl, älskar (enbart) fotboll och är helt okunniga i att prata om annat än detta (och möjligen bilar). Men den är väl i stort sett.. bra ändå.

Jag har också läst Pappa for förste gang (på norska tyvärr) - av Finn Bjelke. Den liknar Sundevall då den utgår ifrån ca samma mansbild, men den är iaf mycket roligare. Och kortare.

Uppdrag: Pappa, av diverse författare, var iaf den bok jag gillade bäst, eftersom den innehåller olika pappors upplevelser och även lite diskussion författarna emellan. Den var då mest varierad, hade mer nyanserad mans-bild och kändes mest modern.

Sådärja.
    /mannen

• Ettis78

Jag lånade en jättebra pappabok, den passar både pappa och mamma och känns väldigt modern. Inte så typiskt "macho" som Dicks bok. Boken heter :Pappor föder barn av Gunilla Bergensten. Det står allt möjligt i den och Gunilla har skrivit den för att hon saknade en bok till sin egen man. Den bör läsas av alla blivande pappor och mammor.
    Har även läst Dicks bok samt Koka Makaroner.
    Håller med Lingonblad om att Uppdrag Pappa var väldigt bra för den täcker mer än graviditet och förlossning och ger många synvinklar.

Trevlig läsning

• mandarinen05

Uppdrag pappa är väl värd att rekommendera. Roligt med alla olika historier. Jag gillade att läsa den när man varit förälder ett tag. Jag känner igen lite historer.
    Lycka till

• Okt06

Vi föräldrar har en jättebra pappabok.
    Kolla på vi föräldrars hemsida.

Bra pris med 69 kronor

• Ringo

Tycker all pappa-litteratur underskattar män! Läs samma litteratur som kvinnan. Läs om smärtlindring, förlossning, andningsteknik, amning och vad det nu är. Att läsa information tillrättalagd för män (som förutsätts vara mindre begåvade än kvinnor på det här området av någon anledning) har min man slutat med!

• Zoeyyeoz
    Eva Persson skrev 2013-10-11 08:30:19 följande:
    Hej!

Kika in på denna recension av Manne Forssbergs Pappabok Pappalogi. Han skrev boken Kukbruk för ett gäng år sedan och är lite av det du söker när du säger Från A till Bebis.

Lycka till! / Eva

www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/ny-bibel-for.../

Tror nog du är lite sent ute Tråden startade för sju år sedan så jag gissar att TS redan hittat en bok eller struntat i det. Känns nästan som att Eva egentligen heter något annat...
Svar på tråden Något som kan rekommendera en bra pappa-bok?