• lilla mej

Vad har det for betydelse om man inte "avskriver sig" nar man flyttar fran sverige?

Jag har bott utomlands i ca 4.5 ar men ar fortfarande skriven i sverige, tydligen ska man endast vara skriven i det landet man bor i men jag ar skriven i bada. Jag har inte stott pa nagra problem hitills, men vet nagon om det spelar nagon storre roll att jag inte har "avskrivit mig " i sverige>

• Svar på tråden Vad har det for betydelse om man inte "avskriver sig" nar man flyttar fran sverige?
  • amnai

Du riskerar att beskattas i båda länderna, kan ju vara ett problem eftersom Sverige har höga skatter. Man SKA skriva ut sig om man planerar vara borta mer än ett år, och det har du liksom varit nu...! Man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga bostad.

Med barn i skolåldern GÅR det inte att vara fortsatt skriven i Sverige. Barn från 7 år har skolplikt och om svenska barn inte går i skolan undersöker myndigheterna varför.

Vi skrev ut oss samma dag vi flyttade, 1996. Såg ingen mening med att vara fortsatt skriven i Sverige. Har svenska pass och körkort och om det blir aktuellt att flytta tillbaka, ja då tar det några månader innan man är " inne i systemet igen", men det är då det.

Har dock träffat på massor med utlandssvenskar som fortsatt är skrivna i Sverige.

• lilla mej

hej tack for ditt svar.
    jag tog kontakt med skattemyndigheterna, och de sa att om jag stannar langre an 6manader sa ska skatten betalas i det landet man tjanar dem. Jag hoppas det stammer.... Jag har inga barn, coh planerar att flytta hem snart igen sa jag ser ingen vits med att gora det nu. Ville bara veta om det kunde bli nagra problem nar man flyttar hem igen.

• Knoddens mamma

Jag var borta från Sverige i drygt 3 år utan att vara utskriven. Det enda som hände var att jag fick skriva ut och in mig samtidigt när jag flyttade tillbaka.

• katinka1

Jag har bott i Tyskland i åtta år och vad jag har förstått är det lämpligt att fortfarande vara anmäld i Sverige (men man blir utskriven automatiskt från försäkringskassan om man är borta mer än 365 dagar) eftersom det är enklare att flytta tillbaka då eftersom man inte behandlas som invandrare ? men vad vet jag. Jag tror att det där med skatten definitivt inte stämmer, för man skattar i det landet där man tjänar pengarna, åtminstone inom EU. Skattekontoret i Sverige har t.ex i mitt fall min utländska adress och jag utgår ifrån att de ser det den dagen mitt barn egentligen ska gå i skolan (okej, det är en annan sak, för han är född efter att jag flyttade från Sverige men i andra fall).

Har jag fel, så korrigera mig gärna, för det intresserar oss också!

• amnai

Hej igen

jag förstår inte vitsen med att vara skriven i Sverige om man bor utomlands. Skulle vara om man fortfarande har föräldrapenning? Eller är ute efter att barnen ska få svenskt barnbidrag?

Min lillebror med familj flyttade till Sverige för ett år sen, efter drygt 4 år utomlands (utanför EU). De var utskrivna från Sverige hela tiden. Direkt när de flyttat hem skrev de "in sig" igen och sjukvården funkar direkt (det gör den ju även för oss utlandssvenskar, akutvård får man som om man bodde i Sverige, om man visar sitt svenska pass). Föräldrapenning får de på lägsta nivå, det är ju inarbetade pengar och deras barn är födda utomlands. Barnbidrag får de.

Som de upplevde det var det inga problem alls att flytta tillbaka. Min bror hade jobb direkt, hans fru fick jobb efter några månader. Dagis till barn, inga problem.

/amnai, USA

• Knoddens mamma

Amnai: Du kan bland annat behålla din försäkring om du är skriven i Sverige. Det var ett tips jag fick från en man på ett av Sveriges största försäkringsbolag.

Om man åker hem ofta, som jag gjorde, behöver man inte skriva in och ut hela tiden utan allting rullar på.
    Och när jag väl flyttade hem var det inga problem ändå..

• Helena S

Kan bara hålla med amnai!

Planerar man att stanna borta mer en ett år skall man ansöka om "utflyttning" enligt skatteverket!

Vi kollade upp det där med skatter och boende utomlands i höstas pga att vi skall få barn (nästa vecka förhoppningsvis )! Och vi hade en situation där jag var skriven i Sverige (pluggade där) och sambon i Schweiz (sedan 1,5 år tillbaka). Hade jag fortsatt vara skriven i Sverige när bebisen kommer hade min sambo fått skatta i Sverige OCH Schweiz... pga att han har familj i Sverige då! Inte så bra rent ekonomiskt om man säger så

Har flyttat in i Sverige efter 16 år utomlands och så länge man har svenskt pass är det inga problem att flytta in. Jag menar ok, det tar lite tid innan man riktigt kommer in i systemet igen men det är inga problem....

Angående försäkringar så kan man ju behålla sin svenska, men då måste man ju betala utlandstillägg för att det skall gälla så lång tid utomlands och det kan bli dyrare än att skaffa försäkring i det landet man bor i! Bor man inom EU (eller i ett "samarbetsland" som Schweiz, Norge) så får man samma försäkring som man har via försäkringskassan i Sverige automatiskt (EU-regler)! Dvs man har alltid rätt till akutvård inom dom länder som ingår i avtalet om man är på resande fot....

Det är mina erfarenheter iaf....

• Knoddens mamma

Jag har alltid haft tilläggsförsäkring från Sverige av den enkla anledningen att jag vill ha rätt till SOS-flyg om det skulle behövas. Dels om det händer mig något, men också om det skulle hända någon i min familj något som gör att jag måste hem snabbt. Ett SOS-flyg kostar några hundra tusen om man inte har försäkring. En sådan sak täcker inte en utlandsförsäkring..

• Mrs

Jag har nu flyttat hem efter att varit skriven utomlands
    i 8 ar. Inga problem med att skriva in sig igen.
    Daremot ar det bra att vara utskriven om man tex vill
    rosta i utlandet, och eftersom man i vissa fall kan bli
    skattebefriad efter 6 manader utomlands sa ar det lattare att vara utlandsskriven. Min kompis fick tex ga pa interjuv
    hos skatteverket och forklara varfor hon varit skriven
    i sverige trots att hon bott utomlands nar hon val
    kom hem igen. Men alla verkar ha lite olika erfarenheter !

Svar på tråden Vad har det for betydelse om man inte "avskriver sig" nar man flyttar fran sverige?