• plusplusplus

Indier som ringer "från Microsoft"?

Idag ringde en kille som lät som om han var indier eller så, och ville prata om mitt problem med Windows. Att jag sa att jag inte använder Windows brydde han sig inte om. Han ville inte säga sitt nummer eller namn, och var väldigt envis och ville prata om Windows och att jag skulle gå till datorn.....han fick lägga på med oförrättat värv kan jag säga

Nån mer som varit med om detta? Vanligt i Sverige? Han ringde från Kanada (sa han).

• Svar på tråden Indier som ringer "från Microsoft"?
  • Veritas18

Min kompis var med om detta. De vill att man ska installera ett program för att "hjälpa" dig.

De ringer och lurar bara så installera inget.

• DataProffs1

Det är en bluff som går ut på att du skall ladda ner ett program från en länk, som sägs lösa ditt (Totalt påhittade) Problem med Windows (eller smittan som de hävdar att du har, även den totalt påhittad)

Installerar du programmet så "ÄGER" de din dator.. De har full kontroll över den och allt som skrivs/sparas på den..
    Vad de tjänar på detta varierar men antingen stjäl de dina bankuppgifter så att de för över pengar till deras konton istället eller så använder de din dator till att skicka massa SPAM (reklammail) eller till att lagra/agera webbserver för deras syfte!

ALLT ÄR M.A.O. EN REN BLUFF!

se: http://www.idg.se/2.1085/1.391932/microsoft-varnar-for-falska-supportsamtal     

GRATIS installationsguide för Windows 7 finns på: alturl.com/owban
  • Racer x

Oh jo, ringde för några veckor sen. Sa att jag hade en filer som inte behövdes.. Men tyvärr så hade jag ju inte det, så han blev sur å slängde på luren.

• Racer x

Hur skriver man egentligen. *Hade en massa filer*

• plusplusplus

Jo att det var en bluff förstod jag, har också läst på nätet om att sånt här förekommer i andra länder, visste inte om det var vanligt i Sverige också....vilka knäppgökar.

• Michiyo

jag bor i wales och haft samma sak.. tyckte att jag inte visste hur farligt virus var.. blev trött på snubben och sa att jag har linux... då gav han upp :p

Svar på tråden Indier som ringer "från Microsoft"?