• hoppetrosan

Frätskador på tänderna

Hörde nyss på nyheterna där man varnade för att barn och ungdomars tänder i framtiden kommer att vara mycket dåliga. Dels handlade varningen om frätskador på tänderna för att de dricker för mycket läsk, och dels handlade det som att man idag äter väldigt mycket frukt.

Nu hörde jag bara halva inslaget, men jag hoppas jag missuppfattade det hela.

Jag äter väldigt mycket frukt, upp emot sex frukter om dagen. Plus ett glas juice till frukosten. Jag blir lite orolig när jag hör detta, frukt ska ju vara nyttigt och hälsosamt. Jag vill inte få stora skador på tänderna för att jag tycker om frukt.

• Svar på tråden Frätskador på tänderna
  • Linda1976

Frukt innehåller mest fruktsocker (fruktos) och vatten, så nej - särskilt nyttigt är det inte. Och äter du frukterna utspridda över dagen, så blir det många onödiga syreangrepp.

Det finns inget i frukt, som inte finns i grönsaker. Nyttigare och bättre för tänderna. Så ja, frukt är godis kan man verkligen säga. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • hoppetrosan

Jo att frukt innehåller fruktos vet jag såklart, och att det är onyttigt i sig. Men jag har aldrig uppfattat att fruktos ska ge frätskador på tänderna. Men jag kanske bara är trög som inte fattat det :)

• Linda1976

Sen är det ju syra i frukt också, det gör ju sitt till.

Det är ju därför man tex inte ska borsta tänderna direkt efter att druckit juice. 

• Petronella01

Jag tror det är främst citrusfrukter som apelsiner och clementiner som ger just frätskador. Sedan är det ju socker som sagt.
    Sedan ska man inte låta sig skrämmas från att äta frukt, det ÄR trots allt nyttigt 

If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Linda1976
    Petronella01 skrev 2012-01-16 15:08:29 följande:
    Jag tror det är främst citrusfrukter som apelsiner och clementiner som ger just frätskador. Sedan är det ju socker som sagt.
    Sedan ska man inte låta sig skrämmas från att äta frukt, det ÄR trots allt nyttigt 
    Dagens frukt är så förädlad och tidigt skördad att den inte alls innehåller så mycket näring som man tror, tyvärr. Ur näringssynpunkt är grönsaker mycker bättre .Frukt är mest socker och  vatten. Men man kan ju absolut äta det för att det är gott.
  • hoppetrosan

Jag äter iofs mycket grönsaker också, men jag kan inte komma ifrån att frukt trots allt är godare.
    Frukt kan jag äta som godis. Grönsaker äter jag för attt man borde äta det till måltiden

• Den allsmäktige

Jag resonerar på följande vis ang. frukt. Känner jag någon som blivit överviktig pga frukt? Nej. Därför fortsätter jag äta det.

• Gladskit

Så här:
    I höstas var en god vän till mig hos tandläkaren med sin femåring.
    Äter ditt barn ofta godis frågar tandläkaren?
    Nej, inte mer än på lördagar svarar mamman.
    Frukt då? Frågar tandläkaren.
    Jaaa, massor svarar mamman sådär glad och stolt över att barnet äter mycket frukt.
    Hmm... inte bra säger tandläkaren.
    Godis innehåller rent socker som lägger sig på tänderna, men som man ganska enkelt kan borsta bort. Frukt innehåller utöver socker även syra som gör att man bör avvakta med att borsta en stund efter att man ätit frukten, i och med att syran fräter på emaljen. Alltså är frukt värre för tänderna än godis!

• Sofian01

Mina tänder är tydligen sönderfrätta..
    Visst dricker jag läsk men inte överdrivet ofta.. Ett glas 3 gånger i veckan kanske.
    Däremot älskar jag banan och nyponsoppa.. kanske är det?!
    Dom trodde jag hade bulimi, att jag hade spytt sönder tänderna haha..

Svar på tråden Frätskador på tänderna