• Anonym (lite förvirrad)

Vem ska jag be om arbetsgivarintyg?

Jag har precis fått jobb och de vill ha ett arbetsgivarintyg från min förra arbetsgivare. Jag var tidigare anställd via ett bemanningsföretag och har då arbetat på skatteverket, ska jag be bemanningsföretaget om ett intyg på att jag arbetat på skatteverket eller ska jag vända mig till personen som var min chef på skatteverket?

Väldigt tacksam för svar! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 16:08
    Har en till fråga: Är det ens möjligt att få ett intyg som specificerar att jag just arbetat på skatteverket eller kan jag bara få intyg på att jag varit anställd på bemanningsföretaget?

• Svar på tråden Vem ska jag be om arbetsgivarintyg?
  • whitetrach86

Jag skulle be chefen på skatteverket.. det är ju ändå dom som haft dig där lixom :) annars lär h*n säga att du ska fråga bemanningsföretaget.

• Anonym
    whitetrach86 skrev 2012-01-16 16:00:25 följande:
    Jag skulle be chefen på skatteverket.. det är ju ändå dom som haft dig där lixom :) annars lär h*n säga att du ska fråga bemanningsföretaget.
    Nej.

Du ska be bemanningsföretaget skriva ut intyget. Det är de som är din arbetsgivare. Skatteverket är bara kund till bemanningsföretaget och har inget med dig att göra som  personalärende.
  • Anonym

Arbetsgivaren, dvs. Bemanningsföretaget ska ställa ut intyget.

• Anonym (lite förvirrad)

Dubbla bud alltså:). Jag tänkte att jag kanske kunde maila chefen jag hade på bemanningsföretaget och fråga henne, det är väl inte konstigt va? 

• Anonym
    Anonym (lite förvirrad) skrev 2012-01-16 16:04:24 följande:
    Dubbla bud alltså:). Jag tänkte att jag kanske kunde maila chefen jag hade på bemanningsföretaget och fråga henne, det är väl inte konstigt va? 
    Nej, det är inte konstigt. De får säkert såna frågor hela tiden.
  • Anonym

Arbetsgivarintyget ska arbetsgivaren ställa ut. Jag brukar däremot be arbetsplatsen som jag är inhyrd till att skriva ett betyg innan jag slutar (det är dock inget man kan kräva).

Svar på tråden Vem ska jag be om arbetsgivarintyg?