• Emelle85

    Ska vi kontakta kommunen nu eller vänta?

    Har blivit medlemmar hos AC och står nu i adoptionskö och fått vårt nummer. Landet vi funderar på är sydkorea och är ca 4 års väntetid i sverige. Ska vi kontakta kommunen redan nu eller vänta eller. Är medgivandet giltigt visst länge så de kan hinna gå ut om man gör de för tidigt?

  • Svar på tråden Ska vi kontakta kommunen nu eller vänta?
  • Emelle85
    Pippi Långstrump skrev 2012-01-16 19:33:42 följande:
    Kontakta kommunen redan nu...
    Ok . föräldrar utbildningen spelar ingen roll hur långt man gör innan? Men den gör man innan själva hemutredningen?
  • Pippi Långstrump

    Föräldrarutbildningen måste vara klar innan nämden fattar sitt beslut. Vi genomförde hemutredning och kurs samtidigt. I vissa kommuner är det kö för att påbörja utbildningen.

  • Hej och hå

    Om ni gör hemutredningen redan nu så kanske ett annat land dyker upp dit ni kan skicka era papper redan nu. Om inte så är det bara att göra en ny utredning innan den gamla går ut.

  • Hjärtat längtar

    Om ni är absolut säkra på Sydkorea skulle ni ju kunna vänta med hemutredningen, eftersom ni annars kommer få göra om den. 

    Men om jag vore er skulle jag göra utredningen, för det kan ju komma upp andra möjligheter med kortare väntetid i Sverige. Visst riskerar ni att få göra om utredningen, men har man gjort den en gång, så går nog den andra gången rätt smidigt om inte era livsförhållanden har ändrats väldigt mycket.  

    Sydkorea-kön har ju ökat mycket sista tiden och har nyligen fått nya lagar angående adoption, så risken finns ju att kön ökar ännu mer tyvärr.

    Jag tror det är så på de flesta ställen att man måste gå föräldrautbildningen först innan hemutredningen börjar. Och föräldrautbildningen är inget man måste göra om, så den kan ni börja med så fort ni kan! =) 

  • fabbemam

    Jag tycker absolut att ni ska kontakta kommunen och gå utbildning och göra utredning redan nu om ni känner att det är genom adoption ni vill bli föräldrar.För oss var det ingen kö till utbildningen men 2 års väntan på utredning så det kan verkilgen vara olika. Vi reste under väntans tiden jorden runti våra tankar och hamnade inte där vi först tänkt... Jag vill inte göra dig besviken men inte heller låta dig gå med falska förhoppningaroch undrar därför om ni vet om att adoptionerna från Sydkorea minskar och troligen kommer att minska än mer enligt Sydkoreas egna mål. Detta kan ju medföra antingen att många väljer andra länder och kön håller sig stabil på 4 år eller att den bli ännu längre... Har du ringt o pratat med AC om att ni vill adoptera från Sydkorea och vad de tror om framtiden? Om inte skulle jag absolut göra det. Du kan också hitta lite info på AC bloggen  på Mötesplatsen för inloggade medlemmar som Margret skrev sist hon var i Sydafrika.

  • Hjärtat längtar

    I december mailade jag Margret Josefsson och frågade hur de tror att prognosen för Sydkorea kommer se ut om 3-4 år. 

    Hon svarade:

    "Tyvärr är det väldigt svårt att säga hur adoptionsmöjligheterna i Sydkorea kommer se ut om 3-4 år. Kanske vet vi mer om ytterligare 1-2 år, eftersom vi då vet hur den nya adoptionslagen som kommer gälla från augusti 2012 kommer att påverka verksamheten. Det vi vet är att antalet adoptioner till Sverige kommer att minska med 10-20 % varje år, men vi vet också att antalet barnhemsbarn i Sydkorea just nu ökar i antal" 

Svar på tråden Ska vi kontakta kommunen nu eller vänta?