• Tineling

Kan man sjukanmäla sig till FK under föräldraledigheten?

Hej! Jag undrar om det går att sjukanmäla sig till Försäkringskassan under tiden man är mammaledig så man får sjukpengar istället för föräldrarpengar så man kan spara föräldradagar? vet nån om det?

• Svar på tråden Kan man sjukanmäla sig till FK under föräldraledigheten?
  • Marra2

Ja under förutsättning att du är sjuk förstås

På sjukanmälan måste du ange vem som tar hand om barnet istället för dig dvs du "kan inte" vårda barnet om du är sjukskriven - det är därför du sjukskriver dig.

Efter en vecka måste du ha sjukintyg.

• Tineling

Okej så om min sambo skulle vara hemma då jag är sjuk måste han då ta ut föräldraledig den dagen? ja tack för du svarade på min fråga

• lagom

ja, din sambo måste ta föräldrapenning de dagar du har sjukpenning.

• Tesdy

Ett tillägg bara. Din sambo skall ta tillfällig vård av barn och inte föräldradagar. Synd att slösa på dom om man inte behöver. Barnets ordinarie vårdare är sjuk ju och då får han ta över tillfälligt.

• Jennie Brunflo

Håller med alla.

Barnet måste vara äldre än 240 dagar för att ordinarie vårdnadshavare ska kunna sjukskriva sig.
    När den ordinarie vårdnadshavaren sjukskriver sig får den andra vårdnadshavaren VAB från sitt jobb och därmed tillfällig föräldrarpenning från FK.

• mariiee

Aha så bra att veta, har klurat lite hur det funkar men nu vet jag mer

• kidA

det gäller väl bara om barnet vårdas på sjukhuset iofs! inte om den andre föräldern är sjuk..

• kidA

Byte av föräldrapenning mot tillfällig föräldrapenning

Om barnet vårdas på sjukhus kan föräldrapenning bytas ut mot tillfällig föräldrapenning. Det gäller såväl det barn som föräldern är föräldraledig för som äldre syskon. Vid sjukdom hos ordinarie vårdare (den som är föräldraledig) krävs att barnet är äldre än 240 dagar för att den andre föräldern ska få tillfällig föräldrapenning annars kan bara föräldrapenning betalas ut.

• Arcane

Jodå, det gäller om den andra föräldern är hemma och sjuk!

• kidA

ah jag läste för fort.. men barnet måste vara äldre än 240 dgr iaf..

• Gossensmamma32

Du anmäler dig sjuk hos fk, och får hem papper du ska skriva i, där dom vill veta sjukdom mm.

Sen måste någon annan ta hand om barnet dom dagarna du är sjukanmäld mm..

Svar på tråden Kan man sjukanmäla sig till FK under föräldraledigheten?