• JosephineJ

Har min syster rätt till a-kassa efter avslutade studier?

Hej!

Skriver åt min systers räkning.

Hon är snart klar med en 5årig högskoleutbildning och blir klar efter den här terminen, alltså om ca ett halvår. Förhoppningsvis får hon ju jobb efter examen men jag skulle vara jättetacksam om någon kanske kan svara på några frågor.
    ( Hon ska självklart ringa alla myndigheter, men vi skulle helst vilja ha klarsak i så mycket som möjligt redan nu ikväll).

Min syster jobbade som projektanställd på ett företag från september 2006 fram till februari 2008. Då hon blev anställd för projekt åt gången så varierade antal timmar, men vi räknar att hon i snitt iallafall jobbade 75 % och fick ut ca 7000 efter skatt. Hon var inte med i någon a-kassa under den tiden.

Kommer hon ha rätt till någon a-kassa och kommer ISÅFALL ersättningen vara otroligt låg?
    Vad jag förstått så är tyvärr studentvillkoret helt borta, men att det går som studerande att "hoppa" över max 5 år pga studier.

Otroligt tacksam om fler kan dela sina kloka åsikter!

/J

• Svar på tråden Har min syster rätt till a-kassa efter avslutade studier?
  • Susanne905

För att få inkomstrelaterad ersättning måste man ofta ha varit medlem i ett år, baserat på det så kommer hon inte få någon ersättning.

• JosephineJ

Om hon går med nu ( ett halvår innan hon tar examen ), så måste hon alltså vänta i 6 månader tills hon får rätt till det? Är det idé för henne att gå med nu?

• Mummy

Fast hon måste ju uppfylla arbetsvillkoren om hon ska gå med. Hon kan inte bara gå med i Akassan

• Susanne905

Bättre att kolla med den a kassa hon tänker på, dock är det inte säkert att hon får ersättning alls, har hon glapp så blir det inga pengar, inte heller får hon ut fullt det som lönen var utan som mest ca 80%.

• Susanne905

Dessutom räknas inte arbetad tid alltför långt bakåt i tiden...

• JosephineJ
    Mummy skrev 2012-01-16 21:18:46 följande:
    Fast hon måste ju uppfylla arbetsvillkoren om hon ska gå med. Hon kan inte bara gå med i Akassan
    Jo, vi vet...så förhoppningsvis uppfyller hon arbetskraven men hur får man reda på att hennes har godkänts? Ber man arbetsgivaren om intyg och sen kan a-kassan "förhandsgranska"?
  • MajaVira

Hon behöver ju varit med i a-kassan när hon jobbade, fungerar inte att gå med flera år senare.

Vad har hon gjort alla somrar under åren hon studerat?

• Susanne905

Läs villkoren, där finner man enkelt att hon inte på ngt vis kvalificerar sig för inkomstrelaterad ersättning.

• JosephineJ
    MajaVira skrev 2012-01-16 21:24:24 följande:
    Hon behöver ju varit med i a-kassan när hon jobbade, fungerar inte att gå med flera år senare.

Vad har hon gjort alla somrar under åren hon studerat?
    Studerat och jobbat, dock inte så det blivit halvtid.
  • JosephineJ
    Susanne905 skrev 2012-01-16 21:26:11 följande:
    Läs villkoren, där finner man enkelt att hon inte på ngt vis kvalificerar sig för inkomstrelaterad ersättning.
    Fem år tillbaka år "överhoppningsbara" år om man studerat på heltid, vilket hon gjort. Så vilket villkor tänker du att hon inte uppfyller ( förutom längden som hon inte varit med i a-kassan). För studenter är det väl inte krav att man varit med under a-kassa under arbetet?
  • MajaVira

Den tid hon arbetade innan hon studerade kommer inte att räknas även om hon går med i a-kassan nu. Enda möjligheten är nog att kolla upp om hon kan få grundersättningen från alfa-kassan.

• JosephineJ

Tack för alla svar!

Tråkigt att studerandevillkoret togs bort, men hoppa att hon får jobb och slipper få ekonomiskt bistånd av Socialen.

• Drake

Om hon får hoppa över tiden hon har studerat men inte varit medlem i någon A-kassa så kan hon få grundersättningen från Alfa-kassan. För att få inkomstbaserad A-kassa måste man jobba och vara medlem samtidigt vilket hon inte har.

Grundersättningen är runt 4-5000 efter skatt.

Hon ska alltså kontakta Alfa-kassan eller titta på deras hemsida för mer information.

Svar på tråden Har min syster rätt till a-kassa efter avslutade studier?