• iEmma

Mjölkfri kost till ettåring?

Hej!

Var på VC med min son på ett år för han har mycket utslag, och fick ordinerat att prova mjölkfri kost till honom i två veckor. Han brukar äta smörgås med smör och ost på samt gröt till frukost, men till och med gröten innehåller ju skummjölkspulver, och vällingen likaså!
    Måste jag försöka få tag i mjölkfritt på den fronten också eller räcker det med att utesluta 'rena' mjölkprodukter?

Behöver också tips på bra mjölkfria middagar, gärna bra plockmat också då sonen föredrar det :)

• Svar på tråden Mjölkfri kost till ettåring?
  • Coyote

Ska det vara mjölkfritt så ska det vara mjölkfritt. Alltså får du byta ut vällingen mot mjölkfri sådan, och koka egen havregrynsgröt så är den mjölkfri. Du kan inte byta ut mot laktosfritt, men det finns mjölkfritt smör (Flora tror jag det är) och havre-/risdryck att dricka.

• KMJ

Helt möjlkifritt för att kunna se om det verkligen blir en förändring. Det finns bra oatly produkter du kan använda i matlagning istället för matlagningsgrädde, mjölkfritt smör osv. du kan laga mat som vanligt och bara byta ut produkterna. Soja mjölk finns att dricka och laga mat med. Kan ta lite tid för ditt barn att vänja sig vid de nya smakerna soja mjölk smakar ju inte som vanlig mjölk. Det finns mjölkfritt bröd. Koka egen havregrynsgröt.

Det finns mjölkfri välling prova om ditt barn godkänner det. 

• Giraff

ALL mjölk ska bort. Alltså även alla produkter som innehåller skummjölkspulver, vasslepulver, och allt sånt där. Du får läsa alla innehållsförteckningar noga! 

Till en ettåring kan du ju koka egen havregrynsgröt till frukost. Bland i lite banan eller äppelmos så blir det sött och gott! Och så mjölkfritt smör på mackan. 

Den mesta mat man gör går att laga mjölkfri om man bara byter ut mjölk, smör och grädde mot mjölkfria alternativ.

Plockmat är heller inget krångligt - det är nog inte så mycket du behöver utesluta. Korv, blodpudding, köttbullar - allt sånt finns mjölkfritt. Och frukt och grönsaker är ju också väldigt mjölkfritt!

Lycka till! 

Svar på tråden Mjölkfri kost till ettåring?