• Anonym (Gravid v.31)

Framfall under en graviditet?

Jag är gravid i v.31 och förra veckan var jag hos min barnmorska.
    Jag tog upp ett problem jag känt av.(Dock i omgångar under en längre period,sen dottern föddes för 2 år sedan men det försvann tack vare mycket knipövningar)
     En tyngdkänsla i underlivet,svårighet att kissa och bajsa och att det känns som en bulle som buktar ut ur livmodern och frågade om det kan vara framfall.

Jag fick svaret att man absolut inte får framfall under en graviditet eftersom att livmodern dras uppåt och att jag kan få det efter förlossningen och hur viktigt det är att knipa efteråt.

Men stämmer verkligen detta? Är det verkligen helt omöjligt att få framfall under en graviditet och vad är det i såfall som buktar ut ur mig? Ingenting jag känt förut iallafall.Förstår att det är svårt för dig att gissa dig till det utan en undersökning men det känns som att jag inte blir tagen på allvar och jag vill höra en annans barnmorskas åsikt.

Tacksam för svar.  

• Svar på tråden Framfall under en graviditet?
  • Anonym (Gravid v.31)

Kan tillägga att min barnmorska sa att tyngdkänslan kommer sig av att bebisen har börjat trycka neråt samt att bäckenbotten försvagas.

• Jenny Barnmorska

Hej!

Det finns olika typer av framfall. Framfall beror på att slidväggarna är svaga och därför inte klarar av att hålla emot tryck utifrån. Det är vanligare att antingen den främre- eller den bakreslidväggen buktar in i slidan än att det är livmodern som fallit fram och buktar ut. Det du beskriver är klassiska symtom på framfall och jag skulle tro att det är det du har. Trycket från graviditeten kan göra att du känner av det mer.
    Ett framfall är aldrig farligt att gå med. Det kan dock vara mycket obehagligt och ge en ökad risk för urinvägsinfektioner och orsaka skav som kan ge småblödningar.
    Under graviditeten och den första tiden efter förlossningen finns det ingenting att göra åt framfallet annat än att du försöker putta tillbaka det som putar ut och gör knipövningar.
    Det kan bli mycket bättre efter förlossningen och när du har läkt ordentligt, men oftast blir det tyvärr värre. Ring och rådgör med gyn om du har mycket besvär av det och det har gått ca 6 månader efter förlossningen. Tycker du inte att det besvärar dig så är det som sagt inget du måste göra något åt.

Mvh Jenny

• Anonym (Gravid v.31)

Tack för ditt svar!

Nej,jag har ju inga besvär av det förutom den jobbiga tyngdkänslan. Men blev bara fundersam när min barnmorska (ej ordinarie) sa att det inte går att få framfall under en graviditet.
    Fortsätter knipa men det känns inte som att det händer så mycket när jag kniper.

Trevlig kväll! 

• Jenny Barnmorska

Just under graviditeten tynger det ju neråt. Även om du inte känner någon skillnad så gör det ändå lite nytta om du kniper.

Svar på tråden Framfall under en graviditet?