• Lola Jämtland

En fråga om bröllop-vad kallas vad?

Jag är helt lost när det gäller bröllopsgrejer....
    Så häromkvällen började jag fundera över sak.....

Det finns brudnäbbar-småkillar och småtjejer
    Det finns tärnor-vuxna tjejer

Men vad kallas de vuxna killarna då? Marshalk? Är det detsamma som "best man" isf?
    Tärnor kan man ju ha flera stycken av...men kan man det av killarna oxå?

Upplys mig! Inte för att jag har tänkt gifta mig då.....*ryser*...men jag funderar ändå över detta.....

• Svar på tråden En fråga om bröllop-vad kallas vad?
  • Sunflower

Vet inte om det är rätt, men jag brukar säga marschalker när det är flera män, och best man är den som står brudgummen närmast , både i kyrkan och "kompismässigt"

• Danbala

"Marskalk" stavas det - bara ett litet tips om ni tänkt googla för att läsa mer om dem...

• Lola Jämtland

Marskalk? Jaha....

• Lady Morpheus

Marskalk är vad man säger om den manliga motsvarigheten till tärnan här i sverige. Oavsett om det är en eller flera. Bestman säger om man inte om man gifter sig enligt svensk sed utan det kallas den manliga motsvarigheten och den som står närmast brudgummen enl anglosaxisk tradition. Bestman och marskalk är ungefär samma sak fast kallas alltså olika inom olika traditioner.

• JsN

Bestman har man bara om brudgummen står framme i vigselrummet och väntar på bruden. (Anglosaxisk tradition) Om man enligt svensk tradition går in tillsammans så har man marskalk(er)

• Moomin

Män kallas marskalker.

I Sverige har man ju av tradition haft en tärna och en marskalk. I tex Usa har man en maid of honour och en best man + flera tärnor och marskalker. När många tar efter utländska seder blir det nog lätt begreppsförvirring.

Skillnaden mellan män och kvinnor är ju kanske att begreppet maid of honour inte fastnat här med best man har det...

• Lola Jämtland

Aha...tackar för era svar.....

• Lola Jämtland

tycker förövrigt att ordet marskalk ser helknäppt ut.....

• Squeezetoy

Bestman heter det i angosaxisk tradition och marsalk i svensk.

I svensk tradition har vi ju heller ingen direkt prioriteringsorning om man har flera personer i brudföljet som de har i anglosaxisk tradition; Maid of honor och bridesmaides och Bestman och groomsmen. I Sverige har vi bar sagt tärnor och marsalkar, vad jag vet iaf.

• bluebride

marskalk kan du ha lika många som tärnor eller fler, det bestämmer du själv. Småtjejerna heter brudnäbb och småkillarna heter bara näbb.

Svar på tråden En fråga om bröllop-vad kallas vad?