• Äldre 16 Jan 22:33
    4168 visningar
    9 svar
    9
    4168

    Låta 6-åringen vara kvar i förskolan och hoppa över förskoleklassen- erfarenheter?

    Hej!

    Vi har vårt barn på ett föräldrakooperativ som vi är väldigt nöjda med. Till hösten är det meningen att vår son ska börja förskoleklass men nu börjar vi tveka. Pratade med en annan förälder idag och tanken väcktes om att låta barnen gå kvar på förskolan och sedan gå direkt till 1:a klass. Att hoppa över förskoleklassen med andra ord. Vi är helt säkra på att pedagogerna skulle kunna erbjuda en mycket bra skolförberedande verksamhet på förskolan istället.
    Är det någon som har erfarenhet av detta. Jag vet att exempelvis Montessoriförskolor ofta "behåller" sina 6-åringar.  

  • Svar på tråden Låta 6-åringen vara kvar i förskolan och hoppa över förskoleklassen- erfarenheter?
  • Äldre 17 Jan 17:15
    #1

    Någon som har erfarenhet? 

  • Äldre 25 Feb 13:47
    #2

    nej, tyvärr ingen erfarenhet av det men har en son född -07  i uteförskola, vilket han älskar. känns nästan elakt att "stänga inne" honom i förskoleklass när han trivs så bra där han är. har dessutom mixade känslor för den förskoleklass min dotter går i. ganska stökigt, bråkigt och inte så mkt pedagogik alltid. hon trivs jättebra ändå men vet inte om hon direkt lär sig något. det hänger nog på om det andra 07-föräldrarna vill ha kvar sina barn på dagis. inte så kul att vara enda 6-åring som blir kvar kanske?
     

  • Hidden Rock
    Äldre 27 Feb 10:56
    #3

    Syftet med förskoleklass är att bidra till en mjukare övergång till rikktiga skolan.

    I förskoleklassen så är det hälften lek och hälften lärande dvs hälften förskola och hälften skola vilket bidrar till att barnet redan är inkörd på vad skolan innebär när det är dags att börja i ettan. Dessutom så finns ju fritids och där är det mer frihet och lek, lite mer som förskola fast med barn i åldrar 6-12 år.

    Så jag tycker helt klart att du ska låta honom följa sin årskull till förskoleklassen. 

  • Latern­a
    Äldre 27 Feb 12:21
    #4

    Vår pojke som snart fyller sex ska gå kvar i förskolan - eller lekskolan som det heter där han går (Waldorfförskola) - och börja direkt i 1:a klass sen. I Waldorfpedagogiken börjar barnen skolan när de börjar 1:an. Man anser dels att leken är så viktig och dels att 6-årsåldern som är en lite orolig ålder inte är en bra ålder att börja skolan i. Vi är jättenöjda med vårt val. Tids nog blir barnet uppbundet av skolplikt. Har kontakt med många barn och föräldrar på Waldorfskola och de är också mycket nöjda med detta. Har du en Waldorfskola i närheten så kontakta gärna någon där och hör med dem!

  • Äldre 27 Feb 22:10
    #5

    Hej!

    Har varit på info inför förskoleklassen idag- och det kommer att bli så att han börjar förskoleklass i höst. Men egentligen skulle jag gärna se att han gick kvar ett år till på förskolan men inte som läget är nu. Han får följa med sina kompisar.  

  • Hidden Rock
    Äldre 27 Feb 22:13
    #6
    AgnesLucia skrev 2012-02-27 22:10:12 följande:
    Hej!

    Har varit på info inför förskoleklassen idag- och det kommer att bli så att han börjar förskoleklass i höst. Men egentligen skulle jag gärna se att han gick kvar ett år till på förskolan men inte som läget är nu. Han får följa med sina kompisar.  
    Klokt val. Jag och många andra föräldrar är också rädda för denna förändring men för barnets utveckling så är det ändå det bästa valet.
  • Äldre 29 Feb 19:28
    #7
    Hidden Rock skrev 2012-02-27 22:13:59 följande:
    Klokt val. Jag och många andra föräldrar är också rädda för denna förändring men för barnets utveckling så är det ändå det bästa valet.
    Jag hoppas det. 
  • Äldre 10 Mar 21:56
    #8

    Hej 

    Jag undrar varför ni tycker det är bättre att sätta sexåringarna i sexårs än att dom får vara kvar på förskolan? Sexårs är ju enbart resultatet av att spara pengar, sen att dom hänvisar till att det ska vara en mjukare start till skolan låter ju väldigt bra. Jag skulle inte, och har inte heller valt att sätta mina barn på sexårs halva dagen och sedan fördriva resten av dagen på fritids... Jag har valt att ha kvar mina barn på förskolan. Min äldsta tjej som nu går i 3 an längtar fortfarande till dagisGlad!  Det har även kommit rapporter om att det inte är så lyckat att först ska barnet lämna förskolan och få en eller flera nya pedagoger sen blir det ytterligare en ny lärare i ettan... Och även om barnet redan kan läsa och skriva så kan det vara skönt att få vara "stor" ett tag till på förskolan..som sagt...dom har ju redan en hel massa skolår framför sig. 

    Jag tror inte att jag behöver nämna att jag är en stark förespråkare för att avskaffa sexårsverksamhetenGlad 

  • Äldre 17 Mar 21:47
    #9

    Det där kanske beror på skolan? Min dotter trivdes jättebra på dagis, men hon älskade att börja på sexårs i skolan. Klassen hon går i är en åldersblandad klass med elever från 0:an till 2:an, hon kommer alltså har kvar sin klass och sina lärare ett par år. 

    Jag upplever också att hon blir mer sedd i skolan nu, på dagis var hon ju stor och det var ofta de mindre barnen som behövde mer uppmärksamhet från fröknarna.

    Leker och pysslar gör de mycket, och de åker på utflykter och studiebesök - att börja förskoleklass har helt enket varit ett lyft för henne. 

Svar på tråden Låta 6-åringen vara kvar i förskolan och hoppa över förskoleklassen- erfarenheter?