• Anonym

Hjälp! Är gravid och har ätit salami i en veckas tid nu!

I mer än en veckas tid har jag ätit pepparsalami på mina mackor varje dag. Det var först nu som jag fick för mig att kolla upp det, och såg att man helst inte ska äta det för att man kan smittas med toxoplasma. Helvete vad orolig jag är nu. Är gravid i vecka 15. För någon dag sen hade jag kramper i magen, som hugg i sidan, läste att det kunde vara den där växtvärken, så lugnade mig lite, men nu tänker jag att det kan ha varit av toxoplasma? Tycker ni att jag ska ringa imorgon och be om att få göra ett test? Eller är det försent? Är superorolig nu och kan inte sova!

• Svar på tråden Hjälp! Är gravid och har ätit salami i en veckas tid nu!
  • emmachristina
    Anonym skrev 2012-01-17 01:39:32 följande:
    I mer än en veckas tid har jag ätit pepparsalami på mina mackor varje dag. Det var först nu som jag fick för mig att kolla upp det, och såg att man helst inte ska äta det för att man kan smittas med toxoplasma. Helvete vad orolig jag är nu. Är gravid i vecka 15. För någon dag sen hade jag kramper i magen, som hugg i sidan, läste att det kunde vara den där växtvärken, så lugnade mig lite, men nu tänker jag att det kan ha varit av toxoplasma? Tycker ni att jag ska ringa imorgon och be om att få göra ett test? Eller är det försent? Är superorolig nu och kan inte sova!
    Om du är orolig så ska du alltid ringa och fråga din barnmorska. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Men jag tror inte alls att du behöver oroa dig! Jag har gått nästan hela graviditeten och ätit vakuumförpackad skinka och visste inte heller att det skulle vara dåligt för gravida...
  • Pickeli

"Inkubationstiden (från smitta till sjukdom )är 2-3 veckor. Toxoplasmosinfektionen ger oftast inga symtom alls eller mycket diffusa influensasymtom som trötthet, feber, huvudvärk, muskelvärk, svullna lymfkörtlar oftast på halsen. Lymfkörtlarna är inte smärtsamma och kan vara kvar i flera veckor.
    Infektion med toxoplasmos hos den i övrigt friska icke gravida personen behöver inte behandlas.
    Genomgången infektion ger ett livslångt skydd (immunitet). Detta kan undersökas med ett blodprov."

Googla så känner du dig tryggare.

Lycka till med graviditeten!

Google it!
  • Anonym

Är i v32 och ätit salami hela graviditeten och det har gått bra!

• Pickeli
    emmachristina skrev 2012-01-17 02:02:59 följande:
    Om du är orolig så ska du alltid ringa och fråga din barnmorska. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Men jag tror inte alls att du behöver oroa dig! Jag har gått nästan hela graviditeten och ätit vakuumförpackad skinka och visste inte heller att det skulle vara dåligt för gravida...
    Vakumförpackad skinka är inte på något sätt dålig för gravida. Varför skulle den vara det?
    Google it!
  • La Lola
    emmachristina skrev 2012-01-17 02:02:59 följande:
    Dåligt?
    Ts oroar sig för toxoplasma.
    Det du tar upp handlar om listeria. Men vaccumförpackat är helt ok enligt kostråden.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • emmachristina
    La Lola skrev 2012-01-17 08:28:18 följande:
    Dåligt?
    Ts oroar sig för toxoplasma.
    Det du tar upp handlar om listeria. Men vaccumförpackat är helt ok enligt kostråden.
    Nej, det trodde jag inte heller. Nog vet jag att det är skilda saker. Tog bara upp som exempel att det oftast inte är så farligt som man tror att råka äta "fel mat" osv..
  • emmachristina
    Pickeli skrev 2012-01-17 08:25:30 följande:
    Vakumförpackad skinka är inte på något sätt dålig för gravida. Varför skulle den vara det?
    Min BM sa det Förvånad 
  • emmachristina
    Pickeli skrev 2012-01-17 08:25:30 följande:
    Tydligen är Livsmedelsverkets rekommendationer att man ska vara försiktig med vakuumförpackad skinka då det kan bildas mikroorganismer. Googla!
  • La Lola
    emmachristina skrev 2012-01-17 13:04:25 följande:
    Tydligen är Livsmedelsverkets rekommendationer att man ska vara försiktig med vakuumförpackad skinka då det kan bildas mikroorganismer. Googla!
    Men du läste väl följande också då:
    "Bakteriernas tillväxt påverkas av många olika faktorer, till exempel i vilken temperatur varan förvaras. Därför är bäst före-dag inte alltid en säker gräns. Om man undviker varor mot slutet av hållbarhetstiden är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

Försiktig innebär ju inte att det ska undvikas helt o hållet.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • emmachristina
    La Lola skrev 2012-01-17 13:09:34 följande:
    Men du läste väl följande också då:
    "Bakteriernas tillväxt påverkas av många olika faktorer, till exempel i vilken temperatur varan förvaras. Därför är bäst före-dag inte alltid en säker gräns. Om man undviker varor mot slutet av hållbarhetstiden är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../

Försiktig innebär ju inte att det ska undvikas helt o hållet.
    Som sagt, min BM som sa att man "helst inte" ska äta sådant. Så nej, jag har inte suttit och forskat om ämnet själv. Klart jag litar på vad min BM säger. 
Svar på tråden Hjälp! Är gravid och har ätit salami i en veckas tid nu!