Hög crp (116)/snabbsänka, vad beror det på??
Igår var jag hos läkaren för jag har legat däckad med feber och halsont fre-sön eller ja, gårdagen med. Ville i första hand ha nått för halsen så jag kunde få i mig mera mat (soppa/vätska). Det togs halsprov (som jag inte kommer ihåg om hon sa att jag hade streptokocker eller ej, tror inte jag hade det - hon pratade så fort å jag var nog inte riktigt med...) Crp'm var hon inte så nöjd med, 116, men kunde inte heller säga vad det berodde på. Fick iaf penicillin 1gr. Har inte ätit penicillin på 15-20 år tror jag, så vet inte vad man brukar få. Det var de starkaste enl förp iaf. Skulle jag inte bli bättre inom tre dagar så skulle jag få en akuttid till öron-näsa-hals. Men redan nu känner jag mig bättre i halsen (å gjorde så redan igår kväll). Kollar man inte upp snabbsänkan nå mer sen?? Ska till BM imorn och lyssna på hjärtat och tänkte be henne ta snabbsänkan. Hittade detta på 1177's sida: " Höga värden, vad kan det bero på? Höga halter av C-reaktivt protein i blodet kan bero på att man har en kraftig infektion. Bedömningen av CRP-värdet måste göras i förhållande till vilka symtom man har, hur länge man varit sjuk och hur man mår rent allmänt. Man kan därför inte ange exakta gränser för när CRP är för högt. Som exempel kan man vid många vanliga virusorsakade luftvägsinfektioner ha en måttlig CRP stegring under första veckan. Ett värde på över 100 milligram per liter efter ett par dagar brukar dock vanligen tyda på en kraftigare infektion, exempelvis en bakteriell lunginflammation. Efter en vecka brukar värdet normalt sjunka. Om infektionen pågått mer än en vecka och man har ett CRP värde på över 50 milligram per liter kan det då tyda på att man har en kraftigare bakteriell infektion. Vid vissa typer av infektioner kan lägre värden tyda på allvarligare infektioner. Ett exempel på detta är infektioner i urinvägarna. Där kan måttliga stegringar tyda på att infektionen har spritt sig upp till njurarna. Då kan ett värde på 30 milligram per liter tala för en mer allvarlig infektion. Virusinfektioner, exempelvis vanliga förkylningar, ger för det mesta ingen höjning av CRP alls, eller endast liten. Däremot kan kraftiga virusinfektioner, som influensa, ibland ge ett CRP-värde över 50 milligram per liter." Blev inte så mycket klokare, lunginflammation har jag definitivt inte, hostar inte ens!! Är gravid i v 18, så är såklart lite nojig över vad som kam hända med bebis i magen, om h*n blir påverkad. Hoppas nån kan ge nått svar!!