Anonym skrev 2012-01-18 21:04:05 följande:
Visst är det tragiskt att någon ens ska behöva ta hand om nån annans barn!
Vilken tragedi!
Så tragiskt att bio föräldern har gjort barnet så illa så det behöver placeras, fostras,älskas,tas hand om av en vilt främmande människa!
Visst är det tur att dom finns, dom som går in och tar hand om ditt barn när du misslyckas och visst är dom värda 500.000:-/mån!
Det skulle jag utan att tveka tycka om jag själv av någon anledning misslyckades till den milda grad så mitt barn va tvunget att tas ifrån mig och sättas hos vilt främmande människor som anses kunna klara det jag inte gör!
Anonym skrev 2012-01-18 10:15:09 följande:
Jag är kontrakterat jourhem för just 3 platser och har en inkomst på 30.500:- före skatt.
Det är arvodet för 3 platser oavsett om man har barn placerade eller inte.
Sen till kommer omkostnads delen på det och det beror på hur gamla barnen är 0-12 har en summa och 13-18 har en annan summa och den delen är skattefri.
Vi har även i våran kommun mil ersättning som ligger på 27:-/milen
Det är ett dygnet runt jobb och i och med att man är kontrakterad så har man verkligen jour dygnet runt 24/7, man får inte "välja" placering ( vilket man får som familjehem) och man måste alltid stå till kommunens förfogande!
Ring din kommun och kolla ersättningar. Många gånger så krävs att man måste ha erfarenhet innan man kan få tre
platser.Vi fick börja med en, sen två och nu sen 2 år tillbaka har vi tre platser.
Det är inte som att vara familjehem och man behöver nog lite tid för att kolla om man fixar det eller inte.Även om det inte låter så märkvärdigt så är just det att man ALLTID har jour relativt påfrestande bl.a
Bästa svaren får du om du ringer din kommun och kollar! Dom hjälper nog gärna till då det är ständig brist på kontrakterade jourhem.
Lycka till :)
Skönt att läsa nåt vettigt i denna tråd. Tycker det är synd att skämta sönder ett sådant viktigt ämne.
Det finns alltid folk som ska göra sig lustiga över detta jobb "går du bara hemma o tar hand om barn?"
"jaha, får du SÅPASS mkt i ersättning, det var som fasen...hm" Men när det väl kommer till kritan så skulle de själva aldrig komma på tanken att öppna sitt hjärta och sitt hem för dessa barn och lägga ner hela sin själ och all sin tid på dem.