• Chrizzy81

Puerto de la cruz?

Hej!  Vi åker till Teneriffa och Puerto de la cruz med vår 2-åring på torsdag. Någon som varit där?
    Tips på saker att göra och restauranger?  

• Svar på tråden Puerto de la cruz?
  • Hackad på FL
    Chrizzy81 skrev 2012-01-17 10:25:57 följande:
    Hej!  Vi åker till Teneriffa och Puerto de la cruz med vår 2-åring på torsdag. Någon som varit där?
    Tips på saker att göra och restauranger?  
    Har varit där en 7-8 gånger. Hoppas Ni ska bo centralt och inte uppe på berget så ni slipper åka taxi om dagarna.
    Det finns hur mycket restauranger som helst och de flesta är bra, lättare att säga vilka vi inte varit nöjda med. Tic Tac och Kö-Pi Bar (ligger mitt emot varandra på Avenida del Generalismo, inget fel på maten men alldeles för överhopade med gäster så det var nästan omöjligt att få service eller ens betala. Sämsta restaurangen vi provat (har hört andra som tycker likadant) ligger på Strandpromenaden, har vita dukar (ser fint ut) och heter La Cazuela.

Missa inte Loro Parque! Poolområdet Lago  Martianez är otroligt fint finns även fina barnpooler. Ta gärna en tur upp i bergen till Teide, otroliga landskap, allra bäst att köra runt själv men det finns utfärder. Santa Cruz är värt ett besök, lätt att ta bussen dit. Finns också pitoreska små byar/städer man kan åka till om man vill. Finns några mindre museum i Puerto vissa gratis, Maritim Muséet är väldigt speciellt och har ni tur stöter ni på ägaren eller killen som jobbar där och får höra lite historier om det hela.
    Det finns ganska mycket shopping i Puerto men vill ni till ett större köpcentra ligger Las Arenas i utkanten av staden, lätt att ta bussen dit också om ni inte har bil. 
  • Chrizzy81

Tack för svar!

Vi ska bo precis vid havsbassängerna (undrar om de är uppvärmda?), och det är vad jag förstår centralt. H10 hotell.
    Hoppas det inte är alltför kallt nu bara. Är ju lite osäkert med vädret denna årstiden. Men jaja, det är nog skönare än här i alla fall...

• Hackad på FL

H10 ligger bra och lär vara ett bra hotell. Havspoolerna är inte uppvärmda, går att bada om solen skiner men annars är det i kallaste laget för mig, de blir något varmare framåt eftermiddagen om solen står på, vet inte om barnpoolerna är uppvärmda. Hotellen har ofta uppvärmda pooler om inget annat.
    Vädret har varit lite ostadigt, prognosen har ändrats mycket dag för dag,  just nu ser det ut som att den kommande veckan blir bra  med mycket sol men inte riktigt varmt. www.weather.com/weather/tenday/SPXX0158:1:SP

• Hackad på FL

Köpcentret jag nämnde ligger i Las Arenas men det heter La Villa.

• mammastitch

Puerto är toppen om man vill ha det lugnt och skönt! Vädret kan vara lite lynnigt så här års - så förvänta inte er sol och bad varje dag. Min erfarenhet är att det molnar på efter lunch, så förlägg bad på fm om tillfälle ges. Loro Park - kostar en slant 33 Euro men det är det värt! Om ni vill komma tillbaka kan man köpa "ny" biljett för 10 Euro innan man lämnar parken. Denna är personligt och de registrerar fingeravtryck(!) men när man sedan går in på den, så kollar de inte alls....

Min erfarenhet är att de bästa restaurangerna är de som ligger på andra sidan av "gågatan" i de gamla kvarteren. Där kan man äta i familjers "vardagsrum" för en billig slant.   

trevlig resa!   

• Hackad på FL

Man kan köpa biljetter till Loro Parque på hotellen och resebyråer också, då blir det i regel någon Euro billigare, fråga om priset för vissa tar samma som i parken.
    Det finns hålligång med om man vill ha det, nattklubbar och Diskotek, inget vi själv intresserar oss för, men det finns. 

• Chrizzy81

Tack snälla ni!

Låter bra! Vi är inga  strandhängare så detta blir nog bra för oss. Men det vore ju skönt om vi hann ta något dopp. Poolen på hotellet ska ju vara uppvärmd. :)

Vet ni om det är svårt att köra barnvagn i stan?

Mina föräldrar ska bo på lägenhetshotellet Casablanca - känner ni till det? 

• Hackad på FL

Det är inga problem med barnvagn på de flesta ställen men på vissa gator är det smala trottoarer eller t.o.m. inga alls speciellt när man kommer in i de gamla kvarteren, där är å andra sidan ingen hetsig trafik så det ska inte vara några problem alls.

Casablanca ligger tyvärr inte så bra, det är en kraftig lutning upp, en lång backe eller en mördande trappa att välja på, med hyfsad fysik går det men att promenera ner och upp flera gånger om dagen är påfrestande! Taxi den korta biten lär inte kosta så mycket om de tycker det blir för jobbigt. 

Svar på tråden Puerto de la cruz?