• DJ Comet

Snarkning. Sömnapné.

Jobbar på ett sömnlab. Risker för snarkning/sömnapné ffa stress, övervikt, rökning och ärftlighet. Men även näspolyper, stora halsmandlar, sömntabletter, alkohol och struma kan bidra

Symtom som man kan koppla till snarkningar/sömnapné: Aldrig utvilad, toalettbesök mer än en gång/natt, nattliga uppvaknanden med hjärtklappning, ångest eller andnöd. Morgonhuvudvärk. Somnar dagtid i monotona situationer. Svettningar nattetid. Konc och minnessvårigheter. Besvärande muntorrhet när man vaknar. Orolig sömn dvs man upplever att man sover ytligt, kommer inte ner i djupsömn (lakan ligger som ett snärje på morgonen)

Behandling: !.

1: CPAP-apparat (övertrycksapparat som ger luftflöde till andningsvägarna via en mask). Förstahandsbehandling till de som har andningsuppehåll nattetid

2: Bettskena som drar fram underkäken så att inte tungan faller bakåt och blockerar svalgen. Framförallt till pat som har andningsuppehåll i ryggläge eller lindring sömnapné eller när beh 1 inte fungerar

3. Positionshjälpmedel (mindre ryggsöäck, tennisbollar i t-shirt eller bakvänd BH) kan fungera hos de som snarkar ffa i ryggläge eller när beh 1 eller 2 fungerar eller tolereras 

Nån som upplever att de har mycket problem med detta?

• Svar på tråden Snarkning. Sömnapné.
  • sallybuse

Hej jag är en snarkande fru.Säger min man:) Men alla dom sakerna som du skrev upp som man kan ha när man är snarkare.Aldrig utvilad ofta toalettbesök.Hjärtklappning andnöd ångest.Alla dom symtomer dom har inte jag.Inte en ända av dom.Jag sover gott.Ligger still,Kissar inte på natten,Har ingen ångest,  osv osv.men snarkar de gör jag.Knappt att mannen kan sova.  Min man har varit snarkáre och har en bettskena.Men han låter lite ändå.och har andningsuppehåll.I bland kan jag ligga och lyssna på han och då brukar jag tänka för mig själv.ja men andas nu då.Verkar som den vara i flera minuter.  har du någon tips till mig vad jag kan andvända.Har tänk jag skulle köpa saker på apoteket gjorde de en gång och de va något man skulle spruta in i munnen innan läggdags men jag tyckte jag knappt fick luft.Så jag slutade med den igen men där finns ju en del man kan köpa och vad är i så fall bäst.????

• sallybuse
    sallybuse skrev 2012-01-17 10:43:20 följande:
    Hej jag är en snarkande fru.Säger min man:) Men alla dom sakerna som du skrev upp som man kan ha när man är snarkare.Aldrig utvilad ofta toalettbesök.Hjärtklappning andnöd ångest.Alla dom symtomer dom har inte jag.Inte en ända av dom.Jag sover gott.Ligger still,Kissar inte på natten,Har ingen ångest,  osv osv.men snarkar de gör jag.Knappt att mannen kan sova.  Min man har varit snarkáre och har en bettskena.Men han låter lite ändå.och har andningsuppehåll.I bland kan jag ligga och lyssna på han och då brukar jag tänka för mig själv.ja men andas nu då.Verkar som den vara i flera minuter.  har du någon tips till mig vad jag kan andvända.Har tänk jag skulle köpa saker på apoteket gjorde de en gång och de va något man skulle spruta in i munnen innan läggdags men jag tyckte jag knappt fick luft.Så jag slutade med den igen men där finns ju en del man kan köpa och vad är i så fall bäst.????

Jag är rökare
  • DJ Comet
    sallybuse skrev 2012-01-17 10:43:20 följande:
    Ett nyutveclat enkelt hjälpmedel som hjälper om man tror att snarkningen kommer från svalget är ett litet hjälpmedel: http://somninvest.se/om-somninvest.html

Om man tror att snarkningen uppkommer för att man är trång i näsan kan man ju testa näsborrevigdare (Nozovent) via apoteket/ Jonny
  • sallybuse

Ett nyutveclat enkelt hjälpmedel som hjälper om man tror att snarkningen kommer från svalget är ett litet hjälpmedel: somninvest.se/om-somninvest.html

Lite dyr vad den 995 kr  provar nog den andre som du skrev upp.Får gå in på apoteket en dag och prata med dom.För dom vet ju en del.  

• DJ Comet
    sallybuse skrev 2012-01-17 10:53:11 följande:
    Ett nyutveclat enkelt hjälpmedel som hjälper om man tror att snarkningen kommer från svalget är ett litet hjälpmedel: somninvest.se/om-somninvest.html

Lite dyr vad den 995 kr  provar nog den andre som du skrev upp.Får gå in på apoteket en dag och prata med dom.För dom vet ju en del.  
    Snarksprayen du testa har väl hjälpt en del men jar tror inte att den kan stärka slemhinnor så att man snarkar. Finns ju bettskenor att köpa på internet som man kokar och formar efter sitt eget bett med.
Svar på tråden Snarkning. Sömnapné.